Gå til innhold

Historieeksamen som privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ta opp de 6 fagene for å gå under 23/5 regelen for generell studiekompetanse, og en av dem er Historie.

Etter å ha sett litt rundt på nettet, så blir det nevnt både nyere og eldre historie VG1 og VG2? Trenger jeg å kunne pensum fra både eldre og nyere historie til privatisteksamen? Er dette pensum for både VG1 og VG2?

- En bekymret privatist

Anonymous poster hash: 42069...e9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg skal også ta eksamen i historie, altså både nyere- og eldre historie, og ja, det er mye stoff som må gjennomgåes, men jeg tror det skal gå bra. Søk etter lettleste bøker som går gjennom pensum på en grei måte :) Meningen er ikke at du skal kunne detaljene, men forstå sammenhengene. Krysser fingrene for oss!

Anonymous poster hash: 88ef0...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Ja de er blitt slått sammen, før trengte man bare nyere historie for generel studiekompetanse men nå har både nyere og eldre blitt slått sammen til faget Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som skal bli privatister, hvordan setter dere opp en jobbplan? tar dere et og et fag eller bytter dere på sånn som på en vanlig skole?

Anonymous poster hash: 80724...b33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

dere som skal bli privatister, hvordan setter dere opp en jobbplan? tar dere et og et fag eller bytter dere på sånn som på en vanlig skole? Anonymous poster hash: 80724...b33

det siste, sitter ca 45 min også en liten pause event. luftetur og fortsetter lesingen eller bytter fag når jeg føler jeg har kommet meg gjennom det jeg skal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede boka "Mennesker i Tid 2", og den er på drøye 600 sider... Regner med at "Mennesker i Tid 1" for VG2 er på rundt 400?

Jeg har lest at man blir trukket opp i et tilfeldig emne på eksamen, som f.eks. etterkrigstiden. Så jeg må kunne drøye 1 000 sider med stoff? Herregud, på vei til å gi opp...

Er det noen som har bedre forslag til historiebøker? Kanskje en som har både nyere og eldre historie, uten at man mister viktig stoff som kan trekke ned karakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant boka "Historie VG2-3" av Cappelen Damm, som også har en nettside med ressurser.

Er det noen som har erfaring med den? Man går ikke glipp av viktige ting som kan trekke deg ned på eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal også ta eksamen i historie, altså både nyere- og eldre historie, og ja, det er mye stoff som må gjennomgåes, men jeg tror det skal gå bra. Søk etter lettleste bøker som går gjennom pensum på en grei måte :) Meningen er ikke at du skal kunne detaljene, men forstå sammenhengene. Krysser fingrene for oss!

Anonymous poster hash: 88ef0...783

Setter pris på svar, skal ha eksamen i Norsk muntlig+skriftlig samtidig, så jeg begynner å bli utrolig nervøs mtp. hvor tunge fagene er da jeg ikke har mye av forkunnskaper...

Vet du mer detaljert hvordan eksamen i Historie vil foregå? Hva man burde legge vekt på evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du klarer det :) Men har du vurdert undervisning? Kan jo være lettere. Hva vil du inn på? Trenger du toppkarakter eller holder det å stå?

Anonymous poster hash: afc6e...521
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du klarer det :) Men har du vurdert undervisning? Kan jo være lettere. Hva vil du inn på? Trenger du toppkarakter eller holder det å stå?

Har ikke rett til gratisundervisning, og ikke råd til undervisning via privatskole eller nettstudier. :frown:

Jeg er nødt til å studere videre nærme Oslo hvor ordinærkvota på de fleste studier skyhøye i forhold til førstegangskvota. Så jeg trenger 5 eller 6 i alle fag jeg tar opp for å komme inn noensteder i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rett til gratisundervisning, og ikke råd til undervisning via privatskole eller nettstudier. :frown:

Jeg er nødt til å studere videre nærme Oslo hvor ordinærkvota på de fleste studier skyhøye i forhold til førstegangskvota. Så jeg trenger 5 eller 6 i alle fag jeg tar opp for å komme inn noensteder i det hele tatt.

Ja Oslo er verst :( Jus/medisin du vil inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg syntes historie-eksamen som privatist var helt grusomt for å være helt ærlig, og jeg har aldri verken før eller siden fått så dårlig karakter som jeg fikk på den. Problemet var at jeg leste på feil måte. og jeg har senere tenkt på hva jeg ville gjort annerledes. Spesielt etter å ha lest til andre eksamener med mye pensum.

For de fleste er det såpass mye pensum at det er umulig å lese fra første til siste side og å kunne alt, spesielt om man skal ta flere eksamener. Forsøk heller å sette opp tidslinjer med de forskjellige periodene, og skriv litt notater fra hver periode. Det må selvsagt være så du har nok å snakke om gjennom en eksamen, men hvis du lærer deg notatene godt, kan du snakke og styre showet i stedet for å få masse spørsmål du kanskje ikke kan svaret på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes spørsmålene på muntlig eksamen var ganske detaljerte. Jeg leste gjennom boka flere ganger og skrev notater. Laget tidslinjer og pugget masse.

Anonymous poster hash: a03fc...cb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Oslo er verst :( Jus/medisin du vil inn på?

Ikke bestemt meg helt enda, men som sagt - om jeg vil inn på noe som helst trenger jeg hvertfall 5 i snitt for å i det hele tatt havne blant de med laveste poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt fagene på skole så lenge du skal opp til eksamen? Jeg leser også historie :/

Anonymous poster hash: 1645b...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes spørsmålene på muntlig eksamen var ganske detaljerte. Jeg leste gjennom boka flere ganger og skrev notater. Laget tidslinjer og pugget masse.

Anonymous poster hash: a03fc...cb2

Trakk du tema, fikk 30 min med forberedelse og deretter presenterte tema? Gikk de veldig dypt inn med spørsmål?

Hvor lenge og ofte leste du til eksamen, og hvilken karakter fikk du?

Mange spørsmål her, men prøver å finne sånn ca. ut hvor dårlig jeg ligger an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt fagene på skole så lenge du skal opp til eksamen? Jeg leser også historie :/

Anonymous poster hash: 1645b...ba9

Tar ingen av fagene jeg må ta som privatist på skole, leser alt selv. Hvilken bok bruker du? Jeg lurer på om "Historie VG2-3" av Cappelen Damm er det beste, men redd for å gå glipp av stoff som kan trekke meg ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes historie var det enkleste privatistfaget. Ja, det er mye stoff, spesielt nå som eldre og nyere historie er slått sammen. Mye handler om å knekke koden for faget.

På en muntlig eksamen i historie er det ikke poenget å huske hver eneste liten detalje. Du kommer lenger med å se det store bildet, forstå sammenhengen og klare å snakke rundt de forskjellige epoker. Badabing har et godt tips, om du klarer å ta styringen og snakke rundt temaet uten å måtte få spørsmål, så er dypt god vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på kompetansemålene for historie, der står det hva du må kunne til eksamen, du finner dem på udir.no Det viktigste er å forstå forholdene mellom årsak og virkning. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...