AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Det har åpnet en ny restaurant i nabolaget mitt. Maten er god, men jeg stiller litt spørsmålstegn ved hygienen. De har en åpen kjøkkenløsning slik at man kan se på mens de arbeider. De serverer blant annet pizza, og de baker ut fersk deig for hånd. Og jeg har sett at de ansatte bruker gifteringer og armbånd på seg når de triller ut pizzadeigen. Dette er vel ikke god hygiene? Har jobbet på kjøkken en gang for mange år siden, og da var det ikke lov å ha på seg ringer i matlagingen. Jeg så også at den ene ansatte betjente kassen, og så gikk tilbake til å bake ut deig uten å ha vasket seg på hendene først. Er ikke dette ekkelt? Kan man tipse mattilsynet? Anonymous poster hash: 23abd...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Man kan tipse mattilsynet ja. Takk! Er det noe mattilsynet vil ta tak i da hvis jeg tipser dem? Anonymous poster hash: 23abd...4c7
Ewe Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Takk! Er det noe mattilsynet vil ta tak i da hvis jeg tipser dem? Anonymous poster hash: 23abd...4c7 Det kommer an på. Hadde du rapportert om en matforgiftning i samme slengen hadde det nok blitt prioritert høyere, eller hvis flere tipser dem også.
Gjest Eurodice Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Takk! Er det noe mattilsynet vil ta tak i da hvis jeg tipser dem? Anonymous poster hash: 23abd...4c7 Hvis de ikke får vite om slike ting, kan de ikke få gjort noe med det. Ring eller skriv, du.
Sirah Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Takk! Er det noe mattilsynet vil ta tak i da hvis jeg tipser dem? Anonymous poster hash: 23abd...4c7 Det er ikke godt å si Men skader ikke å gi et tips.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 Takk for tilbakemeldingene! Jeg så også at den ene ansatte plukket opp mobilen sin fra lomma, og fortsatte med matlagingen etterpå. En gang jeg hadde bestilt pizza, og det hang fast en post-it lapp under den. Ikke så veldig appetittelig. Anonymous poster hash: 23abd...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Ville tipset mattilsynet ja. Kanskje de bare trenger en oppstrammer. Dette er mer vanlig enn folk tror eller folk ikke ønsker å tenke på. Er mye slurv ute og går. Mange som ikke får skikkelig opplæring i hygiene, og noen ganger har jeg tenkt at ansatte som har vært mange år i bransjen kunne trengt en oppfriskning/påminnelse om det med hygiene. Men det er greit å si ifra når man ser slik. Anonymous poster hash: 1efcf...280 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Takk for tilbakemeldingene! Jeg så også at den ene ansatte plukket opp mobilen sin fra lomma, og fortsatte med matlagingen etterpå. En gang jeg hadde bestilt pizza, og det hang fast en post-it lapp under den. Ikke så veldig appetittelig. Anonymous poster hash: 23abd...4c7 Hmm, jeg tror jeg vet hvor dette er, starter stedet hvor dette pizzastedet ligger på H? Anonymous poster hash: f6b20...e5a
Mousj Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Du kunne jo begynne med å si fra til eieren? En trenger ikke dra frem kanonen hver gang en spurv flyr forbi... Men jeg er helt enig med deg i at interne rutiner for god hygiene er viktig. Det ødelegger en god matopplevelse når man tenker på at det er en gris som har laget den. Den aller siste gangen jeg spiste min tidligere favoritt - rullekebab, ble wrapen laget for hånd, mens jeg så på- av en mann med svarte render under neglene og lange svarte hår på armene og håndbaken samt fingrene. Eller det vil si, den siste spiste jeg gangen før. Denne gikk rett og slett ikke inn i munnen min, en naturlig mekanisme låste kjeven og førbød hjernen å åpne den igjen før duene hadde fått kebaben til delings... Og jeg er normalt ikke veldig fin på det. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #11 Skrevet 1. februar 2015 Hvis du klarer å ta bilder vil nok Mattilsynet ta tak i det raskere, men de er særdeles effektive på mathygiene på restauranter o.l. i forhold til dyremishandling... Så de tar det nok raskt uansett. Antakelig får restauranten noen punkter de må forbedre og ny sjekk om en stund. Opplæring er bare bra for alle parter. Anonymous poster hash: e8171...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 Hmm, jeg tror jeg vet hvor dette er, starter stedet hvor dette pizzastedet ligger på H? Anonymous poster hash: f6b20...e5a Hei! Tettstedet starter ikke på H, men på S Kommer nok til å sende et tips til Mattilsynet, synes det er utrolig ekkelt. Men tror dessverre at det slurves mye med håndhygienen på gatekjøkken/restauranter rundt forbi.. Anonymous poster hash: 23abd...4c7
Gjest Vind Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 Man bør si fra til mattilsynet, faktisk. 1
AndreasBR Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Bør vel STRENGT tatt si ifra her også, slik at andre kan holde seg unna... Om det du sier stemmer fortjener de bare dårlig PR.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 Dessverre er det lite Mattilsynet gjør med sånt. De sjekker at stedet har skriftlige rutiner for renhold, og at det er tilgjengelig vaskog såpe for god håndhygiene. Om de ansatte faktisk bruker håndvaskene blir ikke sjekket. Jeg har i alle fall aldri vært med på at de tar bakterieprøver av hender og overflater. Har hatt mange inspeksjoner etter årevis i bransjen, men min erfaring er at de stort sett bare sjekker omgivelsene, ikke hva de som jobber der faktisk gjør.Anonymous poster hash: bf1a6...9d1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 ...også kan du skrive en omtale på Yelp så andre folk kan få vurdere om de faktisk vil spise der med disse forholdene. Det hadde jeg satt stor pris på om du gjorde. Anonymous poster hash: 91058...4f8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Hei! Tettstedet starter ikke på H, men på S Kommer nok til å sende et tips til Mattilsynet, synes det er utrolig ekkelt. Men tror dessverre at det slurves mye med håndhygienen på gatekjøkken/restauranter rundt forbi..Anonymous poster hash: 23abd...4c7 Stange?Anonymous poster hash: a6ece...745
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 Stange?Anonymous poster hash: a6ece...745 Fiske, fiske .
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #19 Skrevet 3. februar 2015 Jeg tror nok dette skjer i enda mye større grad, og mye verre tilfeller når kundene ikke ser på. Og det gjør de jo i de færreste tilfeller. Har vel kommet frem noen skrekkens eksempler etter bruk av skjult kamera. Anonymous poster hash: a7cf5...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå