Gå til innhold

Vanskelig hester.

StarseekR

Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at jeg er en erfaren rytter, jeg har ridd fra jeg var fem, og de siste ni åra har jeg ridd og trent travhester. Jeg er kanskje ikke noen glimrende rytter - setter du meg opp på en dressurhest vil jeg knapt nok vite hvor jeg skal starte :) Men jeg føler at jeg er god på å lære hester som ikke har blitt ridd før det mest grunnelggende, og jeg er forholdsvis god på vanskelige hester.

However (som det så pent heter), har jeg nå truffet på en hest jeg sitter fast med. Han heter Masterpiece, og er en lovende ung traver. Det eneste problemet er at han er så alt for energifull! Han har alltid vært ukonsentrert og leken, ofte tar han en serie mini-bukk i galloppen, bare fordi han har det så gøy! Han har blitt flaska opp, og det forklarer vel til en viss grad umodenheten hans.

Problemet er at de siste månedene har det blitt litt mer alvor i sprettene hans. Før var sprettene bare små og myke, og han ga tydelige signaler før han begynte. Sist ridetur klarte han nesten å få meg av - etter fem bukk satt jeg BAK salen. Han er hingst, og det virker også som om han har blitt mer obs på andre hester i det siste. Det har aldri vært noe problem å ri sammen med andre, være det seg hopper eller hingster, men nå er han helt fra seg så fort vi kommer ut av stallen og han ser hestene som står i innhegninger rundt stallen. Det er såpass ille at jeg må sette meg opp inne i stallen, mens han er rolig, og så ri han ut. Nesten så fort vi er ute på gårdsplassen går han opp på to bein, og blir stående der og kave. Han driter i at jeg faktisk sitter på ryggen hans.

Og så har vi kommet fram til spørsmålet mitt. Er det noen her inne som har noen gode tips for hvordan man venner en hest av med å steile?

Jeg har hørt opptil flere - blant annet at man skal slå hesten i hodet, eller vri han rundt... Men jeg har mer enn nok med å holde meg på ryggen hans når han går helt opp, og det høres dritskummelt ut å skulle få han ut av balanse! Hun jeg rir sammen med, som faktisk er treneren til disse hestene, tok med seg en pisk ut sist hun red han. Når han gikk opp på bakbeina rappet hun til ham. Han tok det største spranget jeg noen sinne har sette, rett opp og fram - at hun ikke endte opp på bakken fatter jeg rett og slett ikke. (Hun er utrolig dyktig.) Han ble stående og skjelve etterpå, og det var ingen tvil om at han skjønte hva han ble straffa for. Desverre har han elendig husk, og på neste tur starta morroa igjen. Jeg har ikke lyst til å gå igjennom det sirkuset der selv, jeg tør rett og slett ikke å ta sjansen på et slikt sprang.

Så: Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel villejeg sagt, spør bibliotekaren din om hun har en god bok om emnet. ;):ler:

Er redd jeg ikke kan hjelpe deg her, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan være ganske farlig med en hest som steiler og jeg skjønner godt at du vegrer deg for å ta oppgaven med å plukke dette av han.

Han må helt klart få umiddelbar straff når han steiler.

Og når man sitter oppå ryggen er det ikke så mye man får gjort annet enn å gi han et solid rapp og si med streng stemme "NEI!"

Han vil forstå hvorfor han får seg et rapp, og etter å ha gjentatt dette MED EN GANG, hver gang han gjør dette, så vil han antakelig holde opp etterhvert.

Men det må skje umiddelbart, ellers så skjønner han ikke hva han får straff for, og da er det bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, han skjønner det, uten tvil. Det er bare det bykset han tar så fort han merker pisken som bekymrer meg. Det ser nok ut til at jeg må få Inger Helene til å ri han en del, ettersom hun faktisk er i stand til å holde seg på og er mye tøffere enn meg når det gjelder akkurat sånne ekstreme ting.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chicosuppoy

Dette høres helt sykt ut, men funket faktisk.

Når jeg jobbet på stall i England hadde vi masse unghester, og disse var svært lite håndtert før vi skulle ri dem inn (hadde gått ute i flokk hele året, hele livet) så det var jo noen litt ville hester der....

Det vi gjorde når de steilet var å knuse ett egg mellom ørene på dem, funka hver gang spør meg ikke om hvorfor. ER litt klissete da, men verd et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner faktisk om noe jeg har lest tidligere - det var noen som anbefalte aa toemme en pose med lunkent vann over hodet til hesten i det den gikk opp.

Teorien skal vel vaere at hesten tror den har dunka hodet oppi noe, og at den bloer fra hodet...

Lur ide! Det maa testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg red også en umulig hest for en tid tilbake, den slo seg helt vrang på tur og forsøkte å stikke hjem (bukket, snudde seg rundt, slang med hodet osv, alt for å få hodet mot hjemveien og meg av). Jeg red uten pisk og uten sporer, men etter ei stund med x antall fall av hesten tok jeg med meg dressurpisk og sporer på tur. Etter 5 minutter merket han at jeg var "bevepnet" og turte ikke være så frekk mer. Den hadde sikkert erfart å få juling av tidligere ryttere, og av erfaring oppførte den seg pent-

Det jeg egentlig mener å si er at hvis du gir den umiddelbar straff (ett lite pisk) vil den etterhvert ikke tørre forsøke, hvis den vet du har pisken med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...