Gjest Anastasia Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Jeg passer hunden til faren min, en 5 år gammel cavalier king charles. Han er veldig snill og god men problemet er at han jukker så fælt på meg. Uansett om vi er hjemme hos meg eller ute og går tur. Føler jeg har prøvd alt, sier bestemt Nei, har tatt han i nakkeskinnet og har også prøvd å overse det. Han jukker på vennene mine og, men gjør aldri sånn hjemme hos faren min. Noen som har råd til en sånn jukkehund?
Tabris Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Jukking kommer ofte av stress. Jeg ville ikke sagt nei (det er et ord vi ofte bruker automatisk i veldig mange ulike situasjoner, og dermed et ord som blir temmelig meningsløst for hunden), og i hvert fall ikke tatt ham i nakkeskinnet. Påføring av press og/eller ubehag vil bare øke stresset hos hunden, som øker sjansen for at den jukker videre. Hva får han av fysisk og mental aktivisering hos deg? Alfa og omega hos en slik hund er gode aktiviteter som gjør ham godsliten, samt å stresse ned. Jeg ville gitt ham aktivisering som lydighets/triksetrening, søk eller sporarbeid. Ikke leking, ball- eller pinnekasting, men noe mer enn bare å tusle i bånd rundt nabolaget. Deretter ville jeg fokusert på ro inne. Gi ham gjerne en fylt kong, et godt tyggebein eller noe han kan holde på med. Ha en liggeplass nær der du sitter og før ham stille og rolig tilbake dit (der hvor kongen/beinet er) uten noe kjeft eller ubehag hver gang han jokker. Hjelp ham med å finne roen og styr ham mot en bedre alternativ atferd. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Når han jukker på deg, prøv med ta opp kneet og snu foten/kroppen slik at du snur deg med ryggen til han. Ignorer han når du står med ryggen til. Gjenta til han mister interessen av deg. Bare snu deg bort og ignorer, ikke kikk på han, ikke oppmuntre med snakk. Ignorer han. Anonymous poster hash: 6bce2...3c7
Surriball Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 (endret) Jeg ville først prøvd det Tabris skriver, over lengre tid. Funker ikke det så ville jeg vært streng. Noen ting må man bare plukke av dem, og jukking er en av dem. Men er det pga. stress er det mye mer konstruktivt for hunden å få brukt hjernen sin sånn at den blir sliten på en god måte enn å være streng med den. Hunden min får ikke lov å jukke på folk eller andre hunder, men han prøver seg bare hvis den andre hunden går ham på nervene (dvs. ikke tar nei for et nei og fortsetter å prøve å tygge på ham osv). Jukke på mennesker er veldig ikke lov hos oss. Endret 31. januar 2015 av Surriball
Gjest Anastasia Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Takk for tips. Når han er hos meg tar jeg han med på lange turer, i parker og i skogen. I dag gikk vi tur med en venninne av meg og han ble veldig glad i valpen hennes. Så han er ganske sliten, vi har sovet på sofaen noen timer. Hvordan gjør dere sporsøk? Har gitt han masse godt å spise så han er god og mett.
Tabris Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Spor og søk er to forskjellige ting. Spor - for å starte så kan du f.eks gå et kort spor på ca ti meter og legge ut en liten godbit i sporet for hvert skritt du tar. Legg en liten haug godbiter i slutten av sporet, også går du en stor bue tilbake (slik at du ikke går tilbake i selve sporet). La det ligge ca ti minutter, ta hunden med deg og vis ham der sporet begynner. La ham gå sporet, spise godbitene og komme seg til slutten. Forstyrr minst mulig. Når han forstår det, så kan du gradvis gå sporet lenger, gå en sving, redusere mengden godbiter osv. Søk - Finn en liten gjenstand, f.eks en liten pinne, en mynt eller noe annet som er lite og lett. Klem og holdt godt og lenge på det slik at gjenstanden får din lukt. Legg så gjenstanden på gulvet foran hunden. Sjansen er stor for at han av nysgjerrighet vil gå bort og lukte på den - si "bra" (eller klikk hvis du bruker klikker) og belønn med godbit. Gjenta til hunden forstår at det handler om å ha snuten borti gjenstanden. Derfra kan du begynne gradvis å flytte gjenstanden mens hunden ser på - bak et bordbein, ved siden av stolen osv. Si "bra" og belønn når hunden går bort til gjenstanden. Gjenta til hunden forstår hva det går ut på, deretter kan du begynne å gjemme gjenstanden uten at hunden ser det. Gjør det enkelt i begynnelsen, f.eks legg den midt på gulvet men uten at hunden ser det. Så kan du gradvis gjøre det vanskeligere, ta gjenstanden med ut på tur og gjemme den f.eks i en steinmur osv. Slike ting er kjempeflotte aktiviteter for hunder. De fleste hunder elsker dem, øvelsene stresser som regel ned (fordi de må jobbe og fokusere) og de blir godslitne av det siden de bruker ganske mye hjernekapasitet når de bruker nesten på en så konsentrert måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå