Gå til innhold

Min familie og svigerfamilien kommer ikke overens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg er i et skikkelig dilemma.

Min familie og min svigerfamilie kommer ikke overens. Det er ikke noen konflikt inne i bildet, det går mer på at de er totalt ulike. Jeg kommer bedre overens med svigerfamilien min enn min egen familie.

Problemet er at jeg føler meg tvunget til å velge mellom familiene. Min familie bor i samme by som oss, svigerfamilien i en annen by. Jeg og min barn har en datter sammen. Min svigermor har dårlig helse, og min mann sier at dersom vi blir tvunget til å velge mellom hvem vi skal feire med til høytider og bursdager og lignende, så vil han alltid velge sin mor. Det er i grunn min far som er problemet, han nekter å feire jul/høytider andre steder enn hjemme hos seg selv. Og det kan se ut som det er uaktuelt å invitere svigerfamilien til alle sammenkomster der det er naturlig å samles. Blir dumt å skulle tvinge dem til å være sammen hvis de likevel ikke kommer overens.

Men - verken jeg eller min mann vil at vårt barn skal oppleve å feire høytidene med kun en av foreldrene til stede, fordi vi begge føler vi må være hos våre respektive foreldre. Så det et uaktuelt å dele oss. Jeg synes min far er urimelig, og forstår min manns beslutning om å velge hennes 'side', men har da så klart dårlig samvittighet ovenfor min far.

Noen som har opplevd lignende, eller har forslag til hvordan dette kan løses?

Anonymous poster hash: 594ec...a08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Annen hver høytid med annen hver familie og bursdager hjemme hos dere der alle blir invitert også er det opp til dem hvem som vil komme.

Anonymous poster hash: d2a26...36a

• Liker 9
Skrevet

Min og svigerffamilien har ingenting til felles, men klarer å være i en barnebursdag for barnets del. Jeg har også utvidet de bursdagene med venner. Jul byttes vi på annenhvert år med min og svigerfamilien, trodde det var det som var vanlig.

Anonymous poster hash: 8090b...22d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også du skal gjøre som nevnt ovenfor. Inviter alle i bursdager og feir høytider annenhvert år. Jeg tror det er helt vanlig at svigerfamilier er ulike, det er bare sånn det er. De er voksne mennesker, de klarer fint å drikke kaffe med folk de har lite til felles med et par ganger i året.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min familie og svigerfamilien er heller ikke særlig like, men de klarer noen timer sammen i året allikevel. I julen er vi hjemme hos oss, inviterer hhv. svigerfamilie og min familie annenhvert år, og den andre familien til lille julaften-kos.

Håper dere finner en løsning på dette. :blomst:

Endret av Sulfina
Skrevet

Jeg føler jeg er i et skikkelig dilemma.

Min familie og min svigerfamilie kommer ikke overens. Det er ikke noen konflikt inne i bildet, det går mer på at de er totalt ulike. Jeg kommer bedre overens med svigerfamilien min enn min egen familie.

Problemet er at jeg føler meg tvunget til å velge mellom familiene. Min familie bor i samme by som oss, svigerfamilien i en annen by. Jeg og min barn har en datter sammen. Min svigermor har dårlig helse, og min mann sier at dersom vi blir tvunget til å velge mellom hvem vi skal feire med til høytider og bursdager og lignende, så vil han alltid velge sin mor. Det er i grunn min far som er problemet, han nekter å feire jul/høytider andre steder enn hjemme hos seg selv. Og det kan se ut som det er uaktuelt å invitere svigerfamilien til alle sammenkomster der det er naturlig å samles. Blir dumt å skulle tvinge dem til å være sammen hvis de likevel ikke kommer overens.

Men - verken jeg eller min mann vil at vårt barn skal oppleve å feire høytidene med kun en av foreldrene til stede, fordi vi begge føler vi må være hos våre respektive foreldre. Så det et uaktuelt å dele oss. Jeg synes min far er urimelig, og forstår min manns beslutning om å velge hennes 'side', men har da så klart dårlig samvittighet ovenfor min far.

Noen som har opplevd lignende, eller har forslag til hvordan dette kan løses?

:sjokkert::daane:

Anonymous poster hash: 79e3d...ff7

Skrevet

:sjokkert::daane:

Anonymous poster hash: 79e3d...ff7

TS her. Ser det gikk litt fort i svingene, det skulle så klart stå jeg og min mann.. :)

Får kanskje gjøre dette klart: min mann velger sin mor over min far, det vil si at han ønsker å feire jul sammen med sin mor hvert år. Som sagt har hun dårlig helse, og blir kanskje sittende alene dersom vi ikke feirer julen med henne. Det et min far som stikker kjepper i hjulene i og med at han ikke er villig til å reise til svigermor. Svigermor kommer gjerne hit. Det må nevnes at min far kan være ufin mot svigermor, kommer med små stikk og kommentarer hele tiden.

Det er altså ikke aktuelt å feire annethvert år med de, da min mann vil feire f.eks hver jul med sin mor. Jeg er enig med min mann.

Tusen takk for alle tips så langt. Det spørs vel om vi bare må begynne feire hjemme og invitere folk til oss, og så får de som ønsker komme. Både svigermor og min far er skilte, så de har ikke andre å feire jul med. Er derfor situasjonen føles litt vanskelig for oss.

Skrevet

Din mann er urimelig når han forventer at dere skal prioritere hans mor hvert år. Selv om hun har dårlig helse, så er det naturlig å feier annenhevert år med hver.

• Liker 1
Skrevet

Din mann er urimelig når han forventer at dere skal prioritere hans mor hvert år. Selv om hun har dårlig helse, så er det naturlig å feier annenhevert år med hver.

TS her. Jeg er som sagt enig med min mann. Hans mor skal ikke sitte alene på julaften fordi min far ikke ønsker feire jul med henne. Jeg har flere søsken som min far kan feire hos, mens min svigermor kun har oss. Min far er generelt veldig kritisk, så vi har alle litt anstrengt forhold til han.

Skrevet

TS her. Jeg er som sagt enig med min mann. Hans mor skal ikke sitte alene på julaften fordi min far ikke ønsker feire jul med henne. Jeg har flere søsken som min far kan feire hos, mens min svigermor kun har oss. Min far er generelt veldig kritisk, så vi har alle litt anstrengt forhold til han.Anonymous poster hash: 594ec...a08

Hvor er da dilemmaet, hvis du er enig med din mann, og din far har andre han kan være sammen med?

• Liker 1
Skrevet

At vi har en datter, min fars eneste barnebarn, og han ønsker å tilbringe høytider med henne.

Og at far sannsynligvis blir snurt over at vi velger han 'bort'.

Skrevet

At vi har en datter, min fars eneste barnebarn, og han ønsker å tilbringe høytider med henne.

Og at far sannsynligvis blir snurt over at vi velger han 'bort'. Anonymous poster hash: 594ec...a08

Men hvis dere steller i stand jul hjemme hos dere og inviterer både svigermor og faren din, velger dere han ikke bort. Da er han fri til og komme eller takke nei. Takker han nei, er det han som velger dere bort.

Skrevet

Men hvis dere steller i stand jul hjemme hos dere og inviterer både svigermor og faren din, velger dere han ikke bort. Da er han fri til og komme eller takke nei. Takker han nei, er det han som velger dere bort.

Nei det et sant. Hvis svigermor ikke har helse til å komme hit, og vi må reise til henne, så bør vel min far ha forståelse for dette?

Et scenario til...siden far elsker å stelle i stand til jul, vil han nok invitere oss før eller senere. Føler da vi tvinger han til å invitere svigermor også. Vet han ikke ønsker det, men jeg har sagt at hun ikke kan sitte alene i jula. Det blir bare dårlig stemning av hele greia. Min far er ingen enkel mann, så dette er dessverre ikke noe jeg kan diskutere og snakke med han om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...