AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 TV2 har nå en det store "sjokket" som venter stakkars lånekunder. De betaler nemlig nesten ikke renter lenger, men da forsvinner naturlig nok skattefradraget også. Og dermed - boom - skattesjokk! Ola Nordmann merker jo selvsagt ikke at han betaler alt for lite skatt, og er blakk som en kirkerotte når regningen kommer til sommeren. Altså, ER folk virkelig så dumme at de trenger sånne reportasjer? Sjekker ingen skatten sin lenger? Det er vel ikke lenge før folk krever fradrag for renter de ikke betaler. For det er jo kul umulig å spare de pengene man får ekstra hver mnd og betale regningen skattefritt når sjokket er et faktum. Vet ikke om jeg gremmest mest over "folk flest", eller journalistikken? Hver sommer slår jo bomben ned på avisenes forsider også - du betaler eeeegentlig skatt av feriepenger! Enda et sjokk - hvert eneste år. Anonymous poster hash: 17687...3d6 6
Anglofil Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Noen ganger virker det som om de skriver om disse sakene fordi de ikke har så mye annet å skrive om. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Altså, ER folk virkelig så dumme at de trenger sånne reportasjer? Anonymous poster hash: 17687...3d6 Les litt på forumet her så ser du at svaret dessverre ofte er ja.. Anonymous poster hash: 2b3fc...0f4 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Les litt på forumet her så ser du at svaret dessverre ofte er ja.. Anonymous poster hash: 2b3fc...0f4 Tja, du har jo kanskje et poeng. Har jo sett folk her som tror man kan sette inn penger i banken nyttårsaften og få renter for hele året som snart er slutt... eller som har fått 50 000 i restskatt og lurer på om det betyr baksmell eller penger tilbake... men jeg håper liksom at disse folkene er i mindretall Anonymous poster hash: 255c1...173 5
Gjest extra Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 TV2 har nå en det store "sjokket" som venter stakkars lånekunder. De betaler nemlig nesten ikke renter lenger, men da forsvinner naturlig nok skattefradraget også. Og dermed - boom - skattesjokk! Ola Nordmann merker jo selvsagt ikke at han betaler alt for lite skatt, og er blakk som en kirkerotte når regningen kommer til sommeren. Altså, ER folk virkelig så dumme at de trenger sånne reportasjer? Sjekker ingen skatten sin lenger? Det er vel ikke lenge før folk krever fradrag for renter de ikke betaler. For det er jo kul umulig å spare de pengene man får ekstra hver mnd og betale regningen skattefritt når sjokket er et faktum. Vet ikke om jeg gremmest mest over "folk flest", eller journalistikken? Hver sommer slår jo bomben ned på avisenes forsider også - du betaler eeeegentlig skatt av feriepenger! Enda et sjokk - hvert eneste år. Anonymous poster hash: 17687...3d6 Jeg tror ikke at folk flest er dumme, men at teknologien forenkler ting en god del. For 40 år siden måtte man innlevere selvangivelsen skriftlig ved å fylle inn opplysningene selv. Med internettet har ting blitt enklere og over tid går det automatikk i slikt. Vi begynner derfor å stole på at alt er gjort riktig og dobbelsjekker ikke. Nå kan man jo få lån på dagen uten å ha møtt opp hos banken eller finansieringsselskapet. En annen ting er alle kalkulatorene man kan finne på for eks. Dinside der man kan regne ut feriepenger, skatt osv. På skolene var det en sensasjon på slutten av 90-tallet at elevene kunne bruke kalkulatorer på tentamener/heldagsprøver. Kan det være mer rett å si at de som stiller spørsmål som TS er et produkt av teknlogiens høyalder? 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Vel, stadig flere lånekunder er unge folk med lite erfaring og kunnskap om temaet. Personøkonomi burde virkelig vært obligatorisk tema på skolen. Anonymous poster hash: 2b3fc...0f4 6
Gjest extra Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 (endret) Tja, du har jo kanskje et poeng. Har jo sett folk her som tror man kan sette inn penger i banken nyttårsaften og få renter for hele året som snart er slutt... eller som har fått 50 000 i restskatt og lurer på om det betyr baksmell eller penger tilbake... men jeg håper liksom at disse folkene er i mindretall Anonymous poster hash: 255c1...173 Jeg tror at dersom flere slik personer som du beskriver hadde sjekket på internett, så hadde mange fått svarene sine. Bruker man søkeordet "Restskatt" på Google får man ca. 326 000 resultater (https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=restskatt). Bruker man 15 minutter til å sjekke de ulike lenkene, så kan man få svar på det man lurer på. Det første treffet på søket er skattetatens hjemmeside med følgende introduserende tekst om restskatt:Hvis skatteoppgjøret ditt viser at du har restskatt, må du betale det du skylder. Du får tilsendt et betalingskort med betalingsinformasjon. Det er skatteoppkreveren ... Hva får folk til å tro at KG er leksikonet over alle leksikoner? Endret 31. januar 2015 av extra
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #8 Skrevet 31. januar 2015 Kan det være mer rett å si at de som stiller spørsmål som TS er et produkt av teknlogiens høyalder? Evt motsatt, at jeg forventer at folk som vokser opp med internett fortsatt skal klare å tenke selv og sette seg inn i reglene som vi gamlingene måtte? Anonymous poster hash: 255c1...173 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Noen ganger virker det som om de skriver om disse sakene fordi de ikke har så mye annet å skrive om. Mvh Yvonne Om sommeren kalles det "agurknyheter", hva det kalle om vinteren, har ikke jeg fått med meg. Anonymous poster hash: 9554c...642
Gjest extra Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 Evt motsatt, at jeg forventer at folk som vokser opp med internett fortsatt skal klare å tenke selv og sette seg inn i reglene som vi gamlingene måtte? Anonymous poster hash: 255c1...173 Men sett at nettopp dette ikke skjer fordi man går på "automatikk"? Hva er forskjellen mellom en ung person som selger matvarer i India, men har kun klassisk vekt å bruke kontra en skoleelev på lik alder i Norge som bruker kalkulator? Pengene vedkommende får er kontantbeløp og det kalkuleres raskt hvor mye kunden skal ha tilbake?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Men sett at nettopp dette ikke skjer fordi man går på "automatikk"? Hvis de ikke lærer å tenke selv så er det noe alvorlig galt med samfunnet. Anonymous poster hash: 255c1...173
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Tenker at grunnen er vel så enkel som at mange har lagt inn tallene og har alt på det rene, når dette er gjort tenker ikke folk mer over det, med mindre inntekten øker. Har ikke ofret skatten en tanke etter at rentene gikk ned. Men er ikke mange kronene det utgjør på skatten, så hadde sluppet fint unna det store sjokket uansett :-)Anonymous poster hash: f0c50...113
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Tenker at grunnen er vel så enkel som at mange har lagt inn tallene og har alt på det rene, når dette er gjort tenker ikke folk mer over det, med mindre inntekten øker. Har ikke ofret skatten en tanke etter at rentene gikk ned. Men er ikke mange kronene det utgjør på skatten, så hadde sluppet fint unna det store sjokket uansett :-)Anonymous poster hash: f0c50...113 Eksemplet i TV2-saken var at man kanskje fikk 4-500 ekstra i måneden, noe man da visstnok ikke merker. Og dermed bruker opp alt. Og så kommer sjokket når de 4-500 i mnd plutselig blir flere tusen i baksmell på et år, som reporteren fortalte med gravalvorlig mine. Bør man ikke skjønne såpass når man er i jobb? Anonymous poster hash: 255c1...173
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #14 Skrevet 4. februar 2015 Eksemplet i TV2-saken var at man kanskje fikk 4-500 ekstra i måneden, noe man da visstnok ikke merker. Og dermed bruker opp alt. Og så kommer sjokket når de 4-500 i mnd plutselig blir flere tusen i baksmell på et år, som reporteren fortalte med gravalvorlig mine. Bør man ikke skjønne såpass når man er i jobb? Anonymous poster hash: 255c1...173 400 kroner i måneden er ikke mye å få skattesjokk av 😝 Om det i tillegg kun er rentefradraget på disse få hundrelappene blir jo summen veldig liten. Når baksmellen er på 90000 skjønner jeg at det blir et sjokk 😨😱Anonymous poster hash: d068b...cd3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #15 Skrevet 4. februar 2015 400 kroner i måneden er ikke mye å få skattesjokk av Om det i tillegg kun er rentefradraget på disse få hundrelappene blir jo summen veldig liten. Når baksmellen er på 90000 skjønner jeg at det blir et sjokk Anonymous poster hash: d068b...cd3 Godt gjort å få sjokk hvis man har fått utbetalt 8-9000 for mye i mnd... Anonymous poster hash: 255c1...173 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå