AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Finnes det mange? I disse trådene her inne sparer folk mange tusen i måneden. Er det noen som ikke sparer eller bare sparer litt og bruker opp resten det aller meste av lønna hver måned? Anonymous poster hash: faa66...a4a
Kragebein Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Da jeg var liten hadde foreldrene mine såpass dårlig råd at de siste dagene før lønning så levde vi på det vi fikk råd til av å pante flasker. Jeg sitter igjen med et par tusen kroner hver måned nå selv, og jeg må si at det er utrolig deilig. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Finnes det mange? I disse trådene her inne sparer folk mange tusen i måneden. Er det noen som ikke sparer eller bare sparer litt og bruker opp resten det aller meste av lønna hver måned? Anonymous poster hash: faa66...a4a Sparer de fleste måneder, og er aldri blakk. Betaler kredittkortregningen på forfall hver måned. Anonymous poster hash: 3d6b6...ba3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Å være på null hver mnd. Er tull. Uansett hvor mye eller lite en har inn er det sunt å forbruke litt mindre enn innkommende. Anonymous poster hash: 31c3e...281 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Overforbruker her! Har shoppestopp nå, så nå blir det andre boller. Skal betale all gjeld (utenom studiegjeld) på to måneder.0, og deretter spare 10-15k i måneden! Anonymous poster hash: ab22e...f62 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Sparer masse penger, og er aldri blakk. Skjønner meg ikke på folk som egentlig har en bra lønn som blir blakke hver måned. Anonymous poster hash: 8cced...d61 3
Ungoliant Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 Det har aldri skjedd, selv på studentbudsjett. Jeg har god kontroll på hvor mye penger jeg har, og hvor mye jeg bruker, og jeg har alltid en buffer på 5000 kr, som jeg heller lever på nudler enn å bruke av. Den er til krisesituasjoner. Nå pleier jeg aldri å måtte ty til dette, fordi jeg passer såpass godt på økonomien min gjennom hele måneden. Men begynner jeg å "gå tom" så kan jeg gjerne ha TV-kveld hjemme i stedet for å dra ut, og leve på pasta med pesto eller brød med billig pålegg til neste "lønning". Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke forstår hvordan folk med normalt vett klarer å bli "blakke" hver måned. 100 % av de jeg kjenner som gjør dette røyker, drikker og "forbruker" mye generelt. Som man reder så ligger man. Har null sympati for slike. Særlig de som utsetter barna sine for det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #8 Skrevet 31. januar 2015 Jeg overfører mellom 3000 og 6000 til sparing hver mnd når lønna kommer. Da har jeg stort sett under 1000 kr igjen på brukskonto dagen før lønn kommer, så det føles ganske kjipt, helt til jeg kommer på at jeg jo faktisk har spart en del også. Anonymous poster hash: 60e6e...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Jeg bruker opp lønna, men er ikke blakk dagene før jeg får penger. Jeg unner meg litt her og litt der, men er alene om 1,5 mill i boliglån og det merkes. I tillegg har jeg studielån, privat lån, strøm- og matforbruk som jeg dekker alene. Skjønner meg ikke helt på de som får spart masse hver måned, men jeg sparer jo tross alt når jeg betaler på boliglånet. Anonymous poster hash: b8c08...cab
Gjest Meglerfrøken Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 Det har aldri skjedd, selv på studentbudsjett. Jeg har god kontroll på hvor mye penger jeg har, og hvor mye jeg bruker, og jeg har alltid en buffer på 5000 kr, som jeg heller lever på nudler enn å bruke av. Den er til krisesituasjoner. Nå pleier jeg aldri å måtte ty til dette, fordi jeg passer såpass godt på økonomien min gjennom hele måneden. Men begynner jeg å "gå tom" så kan jeg gjerne ha TV-kveld hjemme i stedet for å dra ut, og leve på pasta med pesto eller brød med billig pålegg til neste "lønning". Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke forstår hvordan folk med normalt vett klarer å bli "blakke" hver måned. 100 % av de jeg kjenner som gjør dette røyker, drikker og "forbruker" mye generelt. Som man reder så ligger man. Har null sympati for slike. Særlig de som utsetter barna sine for det. Nei, folk glemmer fort hva det koster å røyke! Jeg er sparer, men er likevel "blakk" når måneden nærmer seg slutten. Det er fordi jeg oversparer på begynnelsen når lønnen kommer. Det går bare utover meg selv;) Så koster jeg heller på meg PT timer og litt kos når jeg har lyst. Noen venner snakker ned på PT timene, for de mener det er bortkastede penger... Det sier de når de sitter med røyken i hånda. Vil si de svir opp mer penger i mnd enn jeg bruker på helse:)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Vi har det godt i Norge, ser jeg. Anonymous poster hash: f31c7...202
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Jeg bruker opp lønna, men er ikke blakk dagene før jeg får penger. Jeg unner meg litt her og litt der, men er alene om 1,5 mill i boliglån og det merkes. I tillegg har jeg studielån, privat lån, strøm- og matforbruk som jeg dekker alene. Skjønner meg ikke helt på de som får spart masse hver måned, men jeg sparer jo tross alt når jeg betaler på boliglånet. Anonymous poster hash: b8c08...cab Er det lov å spørre om hvor mye du tjener? Anonymous poster hash: faa66...a4a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Her var det mye dømming du gitt! Jeg har en kompis som alltid er blakk før neste lønning. Jeg tror det er mye på grunn av at han har en vennekrets der de fleste tjener vesentlig mer enn han, og at han gjerne vil være med på noe av tingene som skjer. Det er dyrt å være alene om husleie i de store byene, og når man er singel er det ganske forringede på livskvaliteten om man ikke skal ta seg råd til noen turer ut på byen en måned pg være med på det sosiale som skjer. Selv sparer jeg hver måned, men føler ikke noe behov for å dømme de som ikke gjør det heller. Jeg har ikke vært så flink hele livet, da jeg var student var jeg ofte blakk før neste innbetaling. Anonymous poster hash: b52a5...dd4 2
Anglofil Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 Nei, jeg har aldri opplevd å være blakk før neste lønning. Mvh Yvonne
Gjest Phoenix Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 (endret) Ja, det er jeg, men spørs hvordan du definerer blakk. Jeg dytter en del inn på sparekontoen etter lønning dermed så er jeg vell ikke blakk Endret 31. januar 2015 av Phoenix
Gjest Nori Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 På en måte er jeg det fordi jeg som regel har lite igjen på brukskonto når det er lønningsdag. Men jeg sparer og setter av til regninger når jeg får penger, så jeg går aldri i null egentlig. De pengene jeg lar står igjen på brukskonto når lønningen kommer og pengene er fordelt er det meningen jeg skal bruke opp.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 Er det lov å spørre om hvor mye du tjener? Anonymous poster hash: faa66...a4a Jeg får utbetalt ca. 30 000 pr. mnd. Anonymous poster hash: b8c08...cab
strawberry Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Har noen ganger 0 igjen når det er noen dager før lønn, men jeg setter av penger til sparing i begynnelsen av måneden så da har jeg allerede gjort det, men må av og til føre over til brukskontoen så jeg har penger til brød/melk/middag.
Gjest Margit Spat Skrevet 1. februar 2015 #19 Skrevet 1. februar 2015 Jeg hadde mange ganger null igjen på kontoen de første par årene etter at jeg var ferdigutdannet, og det uten å ha satt av noe til sparing. Min første faste jobb var interessant, men sørgelig underbetalt. Samtidig bodde jeg som singel i en by med høye bokostnader, hadde mer enn tre ganger så høy studielånsrente som i dag, og trengte å skaffe meg det meste av møbler og utstyr. Det gikk for en periode, og den underbetalte førstejobben gav meg heldigvis godt grunnlag for en bedre betalt jobb. Fordelen med den perioden var at jeg ble god til å prioritere, og med litt høyere lønn (samtidig som jeg etterhvert hadde skaffet meg de tingene jeg trengte), ble det enkelt å spare.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #20 Skrevet 1. februar 2015 Dette skjer faktisk flere ganger på brukskontoen, har noen hundre lapper igjen. Men det er ikke dårlige dømming, det er for jeg setter av hva jeg kan bruke i mn, resten setter jeg på sparekonto (siden du snakket om å spare litt) og har ganske stor terskel for å ta ut her. Jeg bruker det jeg setter av til bruk faktisk, men kommentaren jeg har ikke råd nå pga det snart er lønn er jo generelt ikke sant om man regner med sparepenger men jeg tar ikke av disse for kafe, kino, fest eller lignende. Anonymous poster hash: d0511...678
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå