Gå til innhold

Hunder og bading

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Hvor ofte skal hunden bades og vaskes?

Oppdretterene sa vi skulle bade valpen en gang i uken. Av andre har jeg hørt 2-3 ganger i året.

Hva er riktg?

Jeg har en cavalier king charles spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tja.. Du må jo ikke bruke sjampo hver gang den bades. Gjørmedyret her får seg et bad i ny og ne da han har vært ute og herjet i møkka.

Tror ikke det er en slik regel at du MÅ vaske den 1 gang i uka, 1 gang annenhver uke, 1 gang i måneden etc. :wink:

Er hunden møkkete, så vasker du. :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger helt av hva hunden brukes til. En brukshund som skal være ute i all slags vær bør vaskes så lite som mulig, mens en "kosehund" som bor inne og gjerne kan bades en gang i uken. Antar at din hører mest hjemme i sistnevnte kategori. Å bade hvalpen en gang i uken er lurt (Gjerne uten bruk av såpe) siden det venner hunden til at du hånderer den og at det er du som bestemmer. Er dessuten mye lettere å begynne mens den er valp siden vasking og bading uansett etter hvert må bli en del av livet til en "innehund".

Det samme gjelder forresten klipping av klør! Valper trenger sjelden kloklipp, men det er like greit å begynne med en gang. En gang i uken eller så tar du frem klosaksen og klipper en symbolsk bit av en klo og later som om du klipper de andre. De fleste hunder misliker i utgangspunktet dette, men ved å begynne tidlig slipper du å få en hund som får "anfall" av slik håndtering.

Har gjort begge deler med min hund siden den var liten, og det var en liten kamp hver gang i begynnelsen. Nå trenger jeg imidleertid bare å peke på dusjen så går han inn og setter seg og finner jeg frem klosaksen, så legger han seg på ryggen med alle fire bena i været. Veldig lettvint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Min Goldie badet 2 ganger i året hun.

Men nå har vi en portis med en annen pelstype, disse skal bades ganske ofte. Vi fikk beskjed om å bade henne 1 gang i uka hvis min samboer skulle begynne å reagere, ellers bader vi henne annenhver uke ca :)

Badet henne i dag, hun klør sånn i pelsen. Tenkte å vaske henne godt for å se om det hjelper, men hun klør mye enda :-? Vet ikke hvorfor jeg. Vi skal vaksinere henne på fredag, så da skal jeg spørre vetrinæren om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i pelsen henne som hun flasser.

Kan jo også hunde hun har fått midd?

Det bilr borte ved bruk av midshampoo. Spør vetrinæren, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Sjekk i pelsen henne som hun flasser.

Kan jo også hunde hun har fått midd?

Det bilr borte ved bruk av midshampoo. Spør vetrinæren, du :)

skal gjøre det :) Kan ikke se noe i pelsen hennes... Men snakket med oppdretteren, og hun sa at valpepels kan klø mye når den vokser. Er nok det som er saken kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...