Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2004 #1 Skrevet 7. august 2004 Vi får ikke tak i egg fra frittgående høner, og da vil jeg ikke kjøpe egg. Nå har jeg istedet kjøpt eggerstatningsproduktet NoEgg. Noen som har erfaring med det? Funker det for eksempel i suffleer? (Eventuelt noen som vet hvilke butikkkjeder som fører egg fra frittgående høner?)
-Fisken- Skrevet 7. august 2004 #2 Skrevet 7. august 2004 Hvordan er NoEgg produktet egentlig? Pulver eller no?
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2004 #3 Skrevet 7. august 2004 Det er et hvitt pulver, nesten som maisennamel. Man blander en teskje NoEgg med to spiseskjeer vann for hvert egg man vil erstatte. Jeg har brukt det i en pai, og det gikk helt OK, men jeg lurer på hvordan det funker i andre sammenhenger. Gidder ikke begynne å lage souffle om det bare blir en suppe av det.
-Fisken- Skrevet 7. august 2004 #4 Skrevet 7. august 2004 Nei, det skjønner jeg godt. Hvor mange kalorier er det i pulveret, vet du det?
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2004 #5 Skrevet 7. august 2004 *løper og sjekker* 9 kcal per 'egg' og 320 per 100 gram.
-Fisken- Skrevet 7. august 2004 #6 Skrevet 7. august 2004 Nutrition Facts Serving Size 3g (Dry) Servings Per Pack 66 Amount Per Serving Calories 9 Total Fat 0.003g Sodium 0.4g Total Carbohydrate 2.45g Sugars 0.03g Protein 0.001g Prøvde å søke på NoEgg for å finne ut om det kunne brukes i sufleer, men fant bare dette. Du, jeg har slekt i Sunnmøre
-Fisken- Skrevet 7. august 2004 #7 Skrevet 7. august 2004 Glemte å spørre om hvor du får kjøpt det hen? Sorry at jeg ødelegger tråden din :oops:
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #8 Skrevet 8. august 2004 Du, jeg har slekt i Sunnmøre Spør dem om DE vet hvor man kan kjøpe egg fra frittgående høner da! Og jeg har slekt i Oslo. Hei, kanskje det er vi som er i slekt. :o
smykkeskrin Skrevet 8. august 2004 #9 Skrevet 8. august 2004 Du, jeg har slekt i Sunnmøre Det har jeg og :-)
-Fisken- Skrevet 8. august 2004 #10 Skrevet 8. august 2004 MEn ingen av dere er fra et så lite sted som meg! *Stolt*
Elle Melle Skrevet 8. august 2004 #11 Skrevet 8. august 2004 Jeg kjøper helst økologiske egg, siden hønene som legger disse fritt får velge om de vil være inne eller ute, og dessuten får økologisk mat. Det kan diskuteres om egg fra "frittgående" høner egentlig er så veldig mye mer moralsk forsvarlig og bedre for hønene. De går da sammen i haugevis, inne i en "låve", sloss om maten og hakker på hverandre. Om hønene blir så mye lykkeligere av det er ikke sikkert. Jeg kjøper økologiske egg på Rimi, Mega, Ica, Obs, Prix eller Meny. Det er ikke alltid de har, og det er ikke i alle butikkene. Det beste du kan gjøre er vel å spørre etter det i butikken, da signaliserer du at det er et ønske hos kundene.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. august 2004 #12 Skrevet 8. august 2004 "frittgående" er ikke frittgående slik man vanligvis ser det for seg, med en hønsegård med hønsenetting rundt og vagler i et lite hus ved siden av. Det er en låve med ca 10 høner pr kvadratmeter, og det er ganske trangt - jeg ser for meg 600 høner inne i leiligheten min på 60 kvadrat. Kjøp heller rett fra bonden hvis du har mulighet og det faktisk betyr noe for deg (som det tydeligvis gjør), eller kjøp deg et par høner selv. Det har jeg lyst til. De koster visstnok rundt 50 kr pr stk.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #13 Skrevet 8. august 2004 Jeg kjøper helst økologiske egg, siden hønene som legger disse fritt får velge om de vil være inne eller ute, og dessuten får økologisk mat. Det kan diskuteres om egg fra "frittgående" høner egentlig er så veldig mye mer moralsk forsvarlig og bedre for hønene. De går da sammen i haugevis, inne i en "låve", sloss om maten og hakker på hverandre. Om hønene blir så mye lykkeligere av det er ikke sikkert. Jeg kjøper økologiske egg på Rimi, Mega, Ica, Obs, Prix eller Meny. Det er ikke alltid de har, og det er ikke i alle butikkene. Det beste du kan gjøre er vel å spørre etter det i butikken, da signaliserer du at det er et ønske hos kundene. *forvirret* Jeg trodde gårdsegg refererte til låvehøner, og frittgående faktisk var frittgående, men nå roter jeg kanskje sammen begrepene jeg kjenner fra England? Men økologiske egg høres ut som det jeg er på jakt etter. Nå må jeg bare mase på min lokale Coop Mega butikk slik at de begynner å ta inn slike egg.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #14 Skrevet 8. august 2004 Glemte å spørre om hvor du får kjøpt det hen? Jeg kjøpte pakken hos min lokale Meca butikk. De har en egen, liten mini-hylle med det de kaller 'alternativ' mat (stort sett økologiske varer av ymse slag).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå