Gå til innhold

17 mai og pålagt oppmøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassetrinnet til barnet vårt arrangerer 17 mai i år. Vi har må dessverre reise i år den helgen og har ikke anledning til å stille opp. Ser at på lappen vi har fått står det obligatorisk oppmøte? Er det noen som har erfaring med mulighet for å fritas for oppmøte?

Anonymous poster hash: bc133...a0e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg var med i 17 mai komiteen og ringte rundt til foreldre for å få bekreftelse på at de stilte opp, ikke alle kunne det, men lite vi fikk gjort med det. Så mitt tips er å kontakte komiteen snarest mulig og si at dere skal bort.

Anonymous poster hash: 02b17...c4b

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, da gjør vi det :)

• Liker 1
Skrevet

Tror de skriver at det er obligatorisk for at folk faktisk skal stille opp. Har det vært frivillig så tror jeg det hadde vært et lite oppmøte :)

Anonymous poster hash: 533ce...219

• Liker 3
Skrevet

Tror de skriver at det er obligatorisk for at folk faktisk skal stille opp. Har det vært frivillig så tror jeg det hadde vært et lite oppmøte :)Anonymous poster hash: 533ce...219

Sant det , hva får man gjort om man ikke møter opp på obligatorisk oppmøte, melde til politiet :) Min erfaring er uansett om det er obligatorisk oppmøte, er det svært mange som ikke stiller opp.

• Liker 2
Skrevet

Kan man virkelig pålegge folk obligatorisk oppmøte på 17. mai?

• Liker 21
Skrevet

Klassetrinnet til barnet vårt arrangerer 17 mai i år. Vi har må dessverre reise i år den helgen og har ikke anledning til å stille opp. Ser at på lappen vi har fått står det obligatorisk oppmøte? Er det noen som har erfaring med mulighet for å fritas for oppmøte?

17. mai er en fridag, de kan ikke pålegge dere oppmøte. Dere er ikke ansatt ved skolen.

Anonymous poster hash: a372e...44a

• Liker 23
Skrevet

Kan man virkelig pålegge folk obligatorisk oppmøte på 17. mai?

Det blir iallfall gjort, man er helt avhengig av foreldres hjelp på 17 mai.

• Liker 3
Skrevet

Det blir iallfall gjort, man er helt avhengig av foreldres hjelp på 17 mai.

Foreldre har jobber, og de færreste jobber på barnas skole. Foreldrene har også fridager, og det er deres egne arbeidsgivere som styrer det, ikke barnas skoler. Helt tilbake i min barndom husker jeg at skolen prøvde seg på at det var obligatorisk å gå i tog hvis man ikke kunne "bevise" at man skulle utenbys. Bare tull, selvsagt.

• Liker 15
Skrevet

Ring og si ifra. Mulig det blir litt sur stemning hvis flere melder fravær, men bedre å si ifra tidlig. I år faller 17.mai på en søndag, der torsdagen før har vært Kr.himmelfartsdag. Dette er derfor for mange en langhelg. Og er det flere som "må bort", blir det mye på de som ikke sluntrer unna og stiller opp for ungene. Det er mye jobb å arrangere 17.mai. Alternativet er at det ikke blir noe arrangement, og da blir det i alle fall haraball. 17.mai er foreldrenes ansvar, ikke skolens.

Anonymous poster hash: c0838...ee7

• Liker 7
Skrevet

Og nei, det er ikke obligatorisk oppmøte for elevene på 17.mai. Men 99% stiller likevel

• Liker 5
Skrevet

Ring og si ifra. Mulig det blir litt sur stemning hvis flere melder fravær, men bedre å si ifra tidlig. I år faller 17.mai på en søndag, der torsdagen før har vært Kr.himmelfartsdag. Dette er derfor for mange en langhelg. Og er det flere som "må bort", blir det mye på de som ikke sluntrer unna og stiller opp for ungene. Det er mye jobb å arrangere 17.mai. Alternativet er at det ikke blir noe arrangement, og da blir det i alle fall haraball. 17.mai er foreldrenes ansvar, ikke skolens.

Man sluntrer ikke unna ved å ta fri på en fridag. Det er foreldrenes valg hvordan man feirer 17. mai. Jeg hadde absolutt ikke ringt og sagt fra at jeg ikke kommer på skolen på en søndag.

• Liker 13
Skrevet

Hva er det forresten foreldrene skal "stille opp" på? I min tid gikk vi i tog, foreldrene fulgte med fra siden og gikk hjem med oss etterpå. De hadde ingen gjøremål i skolens regi.

• Liker 4
Skrevet

Hva er det forresten foreldrene skal "stille opp" på? I min tid gikk vi i tog, foreldrene fulgte med fra siden og gikk hjem med oss etterpå. De hadde ingen gjøremål i skolens regi.

Det er ikke i skolens regi, men i mange skolegårder er det arrangementer. Dette må noen ha ansvar for, og ofte et spesifikt klassetrinn

• Liker 6
Skrevet

Mange skoler har et opplegg med diverse spill og morsomme ting barna kan gjøre etter barnetoget. I tillegg kommer kjøp av kake/kaffe. Det er er foreldrene som står for alt dette.

Anonymous poster hash: d2fde...610

• Liker 1
Skrevet

Man sluntrer ikke unna ved å ta fri på en fridag. Det er foreldrenes valg hvordan man feirer 17. mai. Jeg hadde absolutt ikke ringt og sagt fra at jeg ikke kommer på skolen på en søndag.

Jeg mener det er å sluntre unna når det er en spesifikk klasse som har et arrangement. Dette vet man om i mange år, her hos oss er det f.eks 7.klasseforeldrene som må stille. Unger følger med ansvar, også på fridagen

• Liker 26
Skrevet

Og noen velger å feire hjemme, hos besteforeldre osv. Det er den enkelte families valg, og ikke noe skolen styrer over.

• Liker 10
Skrevet

Det er greit å vite omtrent hva det dreier seg om før du fastslår at skolen ikke har noe med hvordan man feirer fridagene sine, eller hva?

Jeg antar dette dreier seg om et arrangement i regi av FAU. Veldig mange skoler har slike arrangementer av forskjellig slag, med kiosk, potetløp i skolegården, felles avmarsj til toget, lotteri etc. Dette er ikke skolens ansvar, men har sitt grunnlag i en beslutning FAU har tatt om å ha slike arrangementer. Spør du foreldre, er veldig mange interessert i å ha nettopp dette (selv om det ikke er like populært å måtte bidra der). I noen tilfeller, som på vår skole, har arrangementet også en dobbeltrolle ved at klassetrinnet som arrangerer også får det økonomiske overskuddet til klassekassa, skoletur, leirskole osv.

Så nei, skolen kan ikke pålegge elever med familie å være hjemme på 17. mai og jobbe dugnad., men det er sannsynligvis heller ikke de som gjør det. Og så kan du snu det på hodet, hvis du hver 17. mai har nytt godt av andres jobbing, eller kommer til å sende dønn/datter på skoletur som jobbes inn økonomisk her, så er det vel på sin plass å bidra?

Her har vi fått beskjeden allerede i første klasse. "På vår skole er det sjette trinn som arrangerer 17. mai, så den dagen kan dere holde av allerede". I en humoristisk tone selvsagt, men hvis altfor mange dropper å møte opp blir det vanskelig å arrangere.

TS, er det allerede bestemt at dere skal reise, så si ifra. Tipper "obligatorisk" er satt for å vise at det ikke er frivillig, men komiteen vet nok godt at de ikke har noen tvangshjemmel ;) Ikke er folk fullstendig urimelige heller, kan du ikke så kan du ikke. Men si fra så tidlig som mulig, så går det nok helt fint.

Anonymous poster hash: 53dfb...03f

• Liker 23
Skrevet

17. mai er en fridag, de kan ikke pålegge dere oppmøte. Dere er ikke ansatt ved skolen. Anonymous poster hash: a372e...44a

Er frivillig for ansatte og. En 17. mai jeg var vikar på en skole og barnløs så valgte jeg å gå i 17. mai-toget med den klassen jeg var vikar i som assistent. Jeg var den eneste ansatte fra skolen i toget.

Anonymous poster hash: 6bb4a...6f6

• Liker 3
Skrevet

Hvis man egentlig skulle vært i 17maikommite, men skal reise bort, går det jo an å forhøre seg om det er noe man kan hjelpe til med i forkant. Kaker kan bakes og fryses ned, eller man kan påta seg å skaffe ting.

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...