Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  LilleSnupp skrev (På 28.6.2015 den 16.57):

Har du inntrykk av at noen ønsker de alt vondt mtp en slik passiv-agressive spørsmålsstilling?

Edit: Nå har vel venninna di de samme reglene i datingverden som alle oss andre i 2015. Å bli utslitt alene gir ingen asperger-diagnose.

Det første punktet: det var ikke passiv-agressivt, jeg tror på den som skrev det, men jeg var overrasket over at det skulle være nødvendig å si at man ønsker dem alt godt.

Når det gjelder venninna mi, må hun vel være med på de samme reglene i datingverden, selv om jeg er usikker på hvilke regler du viser til. I mine øyne møter folk hverandre og blir kjent og utvikler eventuelt noe mer. Noen regler vet jeg ikke helt hva skulle være. Kanskje du kan forklare hva du mente?

Det viktige punktet her: å bli utslitt alene gir ingen diagnose - helt korrekt. Men det kan være det alene som utgjør funksjonssvikten, uten at de andre områdene gir "nevneverdige" problemer. Ja,det kan være på den måten. De ulike kriteriene for diagnosen trenger ikke i seg selv innebære dysfunksjon, de kan være styrker, ressurser, og i hennes tilfelle er det det.

Funksjonssvikten defineres som regel ut fra et eller flere området man bør fungere på, jobb, familie. I hennes tilfelle er trekkene hennes en styrke i jobben, men det koster. Hun blir veldig sliten over tid. Det sosiale metkes ikke som veldig dysfunksjonelt av andre, men det sliter henne ut over tid. Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne dette.

Anonymous poster hash: 71665...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I tillegg kan man ha langt større dysfunksjon i barndommen enn en har som voksen. Noen har jo fått diagnosen som barn, men utviklet seg veldig siden da, lærtseg kompensasjonsstrategier o.l. Men det kan være slitsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winza skrev (På 28.6.2015 den 10.20):

Alle har forskjellig menig. Jeg vil ikke være sammen med en kopi av meg. Er ille nok å ha aspergers og da skulle være sammen med en som er likedan. Du skjønner hvor slitsomt det hadde vært? Det er en ting om ene parten har aspergers men når begge har...

Jeg har skrevet så mange ganger i denne tråden, at de med aspergers er utrolig forskjellig. De er ikke lik deg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. datingregler tenker jeg på denne uttalelsen: 

Jeg kjenner en slik en. Om hun en gang må ut og finne seg en ny, vil det nok mer handle om hvem hun vil ha enn hvem som vil ha henne pga diagnosen.

Mulig jeg misforsto, men jeg oppfattet det som hun kunne gå å velge hvem hun ønsket å være partner med og så slapp de alt de hadde for henne for å være med henne. Hun må som alle andre finne en hvor det er gjensidig tiltrekning og kjemi. 

Uansett, flott for henne at diagnosen plager henne minimalt. Som det er gjentatt til det kjedsommelige av mange her så er aspergere like forskjellig som normal fungerende, men generelt bringer diagnosen med seg vansker. Det er ikke bare en særegenhet.

Det din venninne opplever er også veldig vanlig, at de på jobb eller i sosiale sammenhenger blir utslitt av den sosiale interaksjonen. Dette vil jo kreve sin mann eller kvinne å leve med på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Winza skrev (På 28.6.2015 den 18.07):

Bare la det ligge, jeg er ferdig med hele denne tulle tråden...

Så ikke skriv i den da! 

:murvegg:

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Winza skrev (På 28.6.2015 den 18.07):

Bare la det ligge, jeg er ferdig med hele denne tulle tråden...

Det er du som har lagt opp til at den ble så personlig for deg. Du kan jo bare la være å svare mer så kan andre diskutere AS og dating.

Anonymous poster hash: 67688...476

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 18.16):

Så ikke skriv i den da! :murvegg:Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

Takk Sherlock. Men når noen svarer på kommentarene mine hele tiden så må jeg si fra at jeg ikke har interesse av å diskutere dette mer og da er det ikke vits i å siterer innleggene mine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Winza skrev (På 28.6.2015 den 18.20):

Takk Sherlock. Men når noen svarer på kommentarene mine hele tiden så må jeg si fra at jeg ikke har interesse av å diskutere dette mer og da er det ikke vits i å siterer innleggene mine

Nei, du ikke det, Watson!

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Winza skrev (På 28.6.2015 den 18.25):

Hvordan skal folk ellers vite at jeg ikke bryr meg om tråden mer?

Du sender ut et ganske klart signal om at du bryr deg veldig mye om tråden.

Anonymous poster hash: 31225...1a2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosoul
  Winza skrev (På 28.6.2015 den 18.25):

Hvordan skal folk ellers vite at jeg ikke bryr meg om tråden mer?

La være å svare?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lindiana

Nå er vel de fleste med denne diagnosen veldig opptatt av at de ikke ER aspergere, de HAR Aspergers. Selv om det for mannen i gata som oftest er lettest å bruke det for å definerende hva/hvem de er vil de jo behandles som medmennesker og med respekt de også. Alle har ulik personlighet akkurat som resten av befolkningen selv om de stikker seg ut på visse områder, men i en veldig sprikende "alvorlighetsgrad" fra person til person og til og med fra situasjon til situasjon. Selvsagt kan noen være vanskeligere å ha med å gjøre enn andre, men sånn kan det jo være med folk som ikke har noen diagnose også.

Synes det blir litt feil å velge bort noen bare fordi de har en diagnose, selv om jeg kan skjønne resoneringen til de som gjør det. De fleste ønsker vel den "perfekte" partneren? I tilfellene med de jeg kjenner med Asperger er det både de sære, stae og evig single og de som lever i gode samlivsforhold, både gift og med barn uten at det er noe problem. Så lenge man finner noen man matcher med og kan være åpne og jobbe sammen gjennom utfordringene er det vel ikke noe i veien for å bli sammen med en som har Aspergers?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det er slik at folk overdriver litt. Når de svarer "nei" på trådstarters spørsmål mener nok mange egentlig å si "jeg har hatt dårlige (gjerne gjentatte) erfaringer med (flere) mennesker med denne diagnosen, og trekk typiske ved diagnosen gjør det lite sannsynlig at de vil være en god match med meg". Kort og brutalt er kjappere og greiere enn langt og presist.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  LilleSnupp skrev (På 28.6.2015 den 18.15):

Ang. datingregler tenker jeg på denne uttalelsen: 

Jeg kjenner en slik en. Om hun en gang må ut og finne seg en ny, vil det nok mer handle om hvem hun vil ha enn hvem som vil ha henne pga diagnosen.

Mulig jeg misforsto, men jeg oppfattet det som hun kunne gå å velge hvem hun ønsket å være partner med og så slapp de alt de hadde for henne for å være med henne. Hun må som alle andre finne en hvor det er gjensidig tiltrekning og kjemi. 

Uansett, flott for henne at diagnosen plager henne minimalt. Som det er gjentatt til det kjedsommelige av mange her så er aspergere like forskjellig som normal fungerende, men generelt bringer diagnosen med seg vansker. Det er ikke bare en særegenhet.

Det din venninne opplever er også veldig vanlig, at de på jobb eller i sosiale sammenhenger blir utslitt av den sosiale interaksjonen. Dette vil jo kreve sin mann eller kvinne å leve med på hjemmebane.

Når det gjaldt datingreglene, så var det jeg ville si at diagnosen neppe ble å stå i veien for henne og at hun ville ikke hadde tatt til takke med hva som helst. Velge og vrake, neppe, men gode muligheter, ja. Kanskje langt flere enn andre normalfungerende på hennes alder som har blitt kjedelig og voksen, ikke eier kreativitet, retter på slipset til mannen og så videre ;-) også disse kjedelige husmødrene har jo sine utfordringer som kan være uutholdelig å leve med. Kanskje langt verre utfordringer enn en med AS.

At det er vanlig at folk blir utslitt på jobb, forandrer ikke på at hun pga diagnosen per dags dato først og fremst har periodevis funksjonssvikt i forbindelse med jobb. Du ser poenget, regner jeg med? I perioder kan hun ikke være i jobb. Det er ikke spørsmål om å trenge noen timer ekstra på jobb, men reell utslitthet. Det i seg selv er et alvorlig trekk, men likevel ikke nødvendigvis noe som gjør henne uskikket som partner.

Men det går også igjen her i tråden at folk som ikke kjenner så godt til hva AS er, gjerne VIL at det skal være totalsvikt på alle kjernetrekkene med diagnosen. Men det er ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Lindiana skrev (På 28.6.2015 den 18.35):

Synes det blir litt feil å velge bort noen bare fordi de har en diagnose, selv om jeg kan skjønne resoneringen til de som gjør det. De fleste ønsker vel den "perfekte" partneren? I tilfellene med de jeg kjenner med Asperger er det både de sære, stae og evig single og de som lever i gode samlivsforhold, både gift og med barn uten at det er noe problem. Så lenge man finner noen man matcher med og kan være åpne og jobbe sammen gjennom utfordringene er det vel ikke noe i veien for å bli sammen med en som har Aspergers?

Når man sier at man ikke vil date en med aspergers så mener man vel at man ikke vil date en man tror har aspergers ikke om personen faktisk har fått diagnosen.  Handler ikke om å ha en helt perfekt partner, men at man ikke ønsker en partner man ikke kommer overens med.

Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  visningsnamn skrev (På 28.6.2015 den 19.04):

Angående dette. Jeg synes det får være opptil enhver å utelukke folk å date, selv om jeg ikke helt forstår dersom kun en diagnose i seg selv (uten å se på hva den medfører) er grunnen.

Men dere som svarer "nei" på grunn av enkelte symptomer som AS kan medføre. Mener dere "jeg kunne ikke datet noen som mangler sosiale antenner," "jeg kunne ikke datet noen som har vansker med å forstå ironi," "jeg kunne ikke datet noen som ikke alltid skjønner når og hvorfor jeg er trist/sint/dårlig humør" osv. Eller mener dere dette kun når vedkommende med disse vanskene har Asperger?

Det er trekkene ved aspergers som er problemet ikke diagnosen. 

Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har asperger og jeg kunne ALDRI levd med noen som ikke skjønner ironi (og det var ikke ironisk:))

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...