Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sagt dem skal lære men når jeg er mye med personlig så kan det hende jeg blir mer vanlig om du skjønner hva jeg mener

Jeg gjør dessverre ikke det. Har du vært sammen med en jente as? Eller datet dem?

Og hvorfor er det greit for deg å ikke ville date aspergere, men ikke andre?

Anonymous poster hash: 0325b...76e

• Liker 2
Gjest Jacklost
Skrevet

Når du sier jente as mener du aspergers?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angriper deg ikke, jeg bestrider påstander du kommer med i denne tråden. Det kalles diskusjon.

Jeg er helt enig med deg. Nå du bruker deg selv som eksempel hele tiden så blir deg veldig vanskelig å ikke diskutere nettopp deg og dine egenskaper.

Anonymous poster hash: 67688...476

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier jente as mener du aspergers?

Jenter med aspergers, ja.

Anonymous poster hash: 0325b...76e

AnonymBruker
Skrevet

Manglende evne til å ta andres perspektiv er også en vanske..

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7
  • Liker 5
Gjest Jacklost
Skrevet

Jeg gir opp denne tråden, blir bare misforstått i hytt og pine og det er visse folk som absolutt skal være stygg mot meg. Dere får fortsette å diskutere her uten meg og forhåpentligvis kan tråden dø ut...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir opp denne tråden, blir bare misforstått i hytt og pine og det er visse folk som absolutt skal være stygg mot meg. Dere får fortsette å diskutere her uten meg og forhåpentligvis kan tråden dø ut...

Vet du?

Det er ingen som er stygg mot deg. Du er passiv-agressiv og beskylder andre for å drive brukerdebatt. Det er kun ett grensetilfelle (spill-diskusjonen) så langt jeg har sett. Det er ingen som angriper deg eller deg som person. Det er dine argumenter som bestrides. 

Dersom du føler deg misforstått, så får du forsøke å forklare det du mener på en annen måte - da det tydeligvis er flere som misforstår deg. Mitt råd til deg vil være å slutte å benytte deg selv som referanse og fasit.

• Liker 10
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Mynona, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Manglende evne til å ta andres perspektiv er også en vanske..

Nei. Ikke manglende evne. Vansker med å.

Det er viktig, for det er graderte av dette og det kan utvikles til å bli bedre og det er dessuten påvirket av situasjonen. Under sterkt stress kan det være vanskelig å skjønne andres perspektiv, i mindre stressende situasjoner er det ikke nødvendigvis vanskelig.

Asperger handler ikke utelukkende om hva man kan og ikke kan. Men også om hva en får til i ulike situasjoner.

(også normale mennesker har nedsatt evne til å sette seg inn i andres perspektiv. Hvor lett er det for eksempel for dere normale å sette dere inn i aspergerens perspektiv?)

Det er et syndrom som handler om bearbeiding av informasjon og inntrykk, en kognitiv bearbeidelse. Det man kjenner som trekk ved syndromet er bare ulike utslag av dette og må forstås på grunnlag av dette.

Ellers, igjen, ikke enig i at winza får som fortjent. Det er forskjell på å vise til egne erfaringer i en diskusjon og å bruke segselv som eksempel som skal argumenteres spesifikt imot på personnivå. Å trekke inn enkeltsituasjoner hos en person som denne personen skal stå til rette for, og anklages for lite selvinnsikt, slik noen gjør her, synes jeg er uakseptabelt og vitner om liten forståelse for forholdet mellom sak og person.

Anonymous poster hash: 71665...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har helt rett. Formulerte meg lite presist.

Dog er jeg uenig i ditt utgangspunkt hva asperger "handler om". Diagnosen får man fordi en selv og/eller omgivelsene opplever at vedkommende har vansker innenfor gitte områder som gjensidig sosial interaksjon, kommunikasjon og språkutvikling og sterotyp og repetitivt atferd. Vanskene påvirker hvordan vedkommende styrer og regulerer atferden, altså de eksekutive funksjonene.

Hadde ikke vanskene vært et problem ville det ikke utløst en diagnose, ergo kan man vel fastslå at diagnostiserte har vansker på flere områder.

Asperger er en utviklingsforstyrrelse, altså at utviklingen er forsinket eller hemmet, en skjevutvikling.

Er forrøvrig en it-bedrift i Oslo, Unicus som nesten utelukkende ansetter autister, 17 av 20 i 2014. 

Dette er dog en tråd som omhandler asperger og dating og da er vanskene en sentral del av et forhold, mener jeg. Selvsagt finnes det personer med asperger i forhold, til og med godt gifte - med barn. Ellers kunne vel ikke den arvelige komponenten vært fastslått..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål til dere kvinner, kunne dere datet en med aspergers eller er det uaktuelt for dere?

Helt uaktuelt ! 

Anonymous poster hash: 0b716...4bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har helt rett. Formulerte meg lite presist.

Dog er jeg uenig i ditt utgangspunkt hva asperger "handler om". Diagnosen får man fordi en selv og/eller omgivelsene opplever at vedkommende har vansker innenfor gitte områder som gjensidig sosial interaksjon, kommunikasjon og språkutvikling og sterotyp og repetitivt atferd. Vanskene påvirker hvordan vedkommende styrer og regulerer atferden, altså de eksekutive funksjonene.

Hadde ikke vanskene vært et problem ville det ikke utløst en diagnose, ergo kan man vel fastslå at diagnostiserte har vansker på flere områder.

Asperger er en utviklingsforstyrrelse, altså at utviklingen er forsinket eller hemmet, en skjevutvikling.

Er forrøvrig en it-bedrift i Oslo, Unicus som nesten utelukkende ansetter autister, 17 av 20 i 2014.

Dette er dog en tråd som omhandler asperger og dating og da er vanskene en sentral del av et forhold, mener jeg. Selvsagt finnes det personer med asperger i forhold, til og med godt gifte - med barn. Ellers kunne vel ikke den arvelige komponenten vært fastslått..

Hva syndromet egentlig handler om og hvilke spesifikke trekk som ligger til grunn for at enkeltpersoner får diagnosen, er to ulike ting, i den forstand at trekkene vi ser er en ting men det som er årsaken til trekkene er en annen.

Områdene du nevner er heller ikke statiske fenomener, men fellesbenevnelser for en rekke ulike adferder som varierer både i type og grad fra person til person og avhengig av situasjon og livsforhold.

Det utvikler seg også over tid, forandres.

Syndromet er nevropsykologisk, men utslagene og alvorlighetsgraden er i stor grad psykososialt, og verken personen med syndromet eller sosiale omgivelser er statiske. God fungering oppnås en i gode omgivelser.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne med As og hun er utrolig pen, og menn etter henne hele tiden. Hun er kresen da.. På samme måte som at vi må akseptere (som noen skriver over her) at mange ville trukket seg om de fikk vite om noen hadde AS, må vi også akseptere at datingmarkedet er mer tilrettelagt for de pene. Tror mange menn ville dumpet damene sine om hun hadde prlvd seg på en..

Anonymous poster hash: 53551...06a

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Har ei venninne med As og hun er utrolig pen, og menn etter henne hele tiden. Hun er kresen da.. På samme måte som at vi må akseptere (som noen skriver over her) at mange ville trukket seg om de fikk vite om noen hadde AS, må vi også akseptere at datingmarkedet er mer tilrettelagt for de pene. Tror mange menn ville dumpet damene sine om hun hadde prlvd seg på en..

Det er bare dumme menn som faller kun for utseendet. Det er mer enn utseendet som må være bra, om det skal være et fungerende forhold. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor mange menn som faktisk ville vært sammen med henne. Er vel ingen som har tvilt på at pene jenter får mye oppmerksomhet uavhengig av personligheten. 

Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan det hende jeg svarer helt borti natta, men klarte rett og slett ikke å skjønne hva du ville frem til.

Selvsagt er årsak og resultat to forskjellige ting. Årsaken er jo som du skriver nevropsykologisk som gir seg resultat i nevnte vansker. Så ser ikke at vi er uenige der.

Ikke har jeg påstått at vanskene er like gjennomgripende for alle heller, så heller ikke her klarer jeg å se hva vi er uenig om.

Dersom din kommentar kun var en ment som en tilleggsopplysning ift hva jeg skrev, så se bort fra mitt innlegg her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor mange menn som faktisk ville vært sammen med henne. Er vel ingen som har tvilt på at pene jenter får mye oppmerksomhet uavhengig av personligheten.

Mange aspergerjenter er pene og har flotte personligheter. De kan være kunnskapsrike, morsomme, engasjerte, reflekterte og til og med skjønner mye av det sosiale spillet selv om de ikke mestrer det på sammen måte som normale. De kan ha stor menneskelig innsikt, vilje til å være seg selv heller enn et produkt av gruppepress etc etc.

Jeg kjenner en slik en. Om hun en gang må ut og finne seg en ny, vil det nok mer handle om hvem hun vil ha enn hvem som vil ha henne pga diagnosen.

Tenk. Det fins positive sider som kan veie opp for de utfordringene en med as har. Dennne jeg kjenner sliter først og fremst periodisk med utslitthet, og skiller seg ut sosialt men holder på sin rett til å være den hun er selv om det er annerledes.

Og veldig mange menn liker naturlige jenter, med selvtillit og egenart. Jenter som har et noe annet syn på sosiale normer og sosialt press.

AnonymBruker
Skrevet

Mange aspergerjenter er pene og har flotte personligheter. De kan være kunnskapsrike, morsomme, engasjerte, reflekterte og til og med skjønner mye av det sosiale spillet selv om de ikke mestrer det på sammen måte som normale. De kan ha stor menneskelig innsikt, vilje til å være seg selv heller enn et produkt av gruppepress etc etc.

Jeg kjenner en slik en. Om hun en gang må ut og finne seg en ny, vil det nok mer handle om hvem hun vil ha enn hvem som vil ha henne pga diagnosen.

Tenk. Det fins positive sider som kan veie opp for de utfordringene en med as har. Dennne jeg kjenner sliter først og fremst periodisk med utslitthet, og skiller seg ut sosialt men holder på sin rett til å være den hun er selv om det er annerledes.

Og veldig mange menn liker naturlige jenter, med selvtillit og egenart. Jenter som har et noe annet syn på sosiale normer og sosialt press.

Er jo kjempefint. Jeg unner folk med aspergers alt godt, det er jo ikke noe man har valgt selv å ha. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo kjempefint. Jeg unner folk med aspergers alt godt, det er jo ikke noe man har valgt selv å ha.   Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

Ja, er det noen grunn til at du ikke skulle unne dem alt godt?

Alle mennesker har sine utfordringer, vi bør unne dem alt godt hele gjengen:-)

Skrevet (endret)

Ja, er det noen grunn til at du ikke skulle unne dem alt godt?

Alle mennesker har sine utfordringer, vi bør unne dem alt godt hele gjengen:-)

Har du inntrykk av at noen ønsker de alt vondt mtp en slik passiv-agressive spørsmålsstilling?

Edit: Nå har vel venninna di de samme reglene i datingverden som alle oss andre i 2015. Å bli utslitt alene gir ingen asperger-diagnose.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...