Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kommer man over ens og har god kjemi så hvorfor ikke? Folk er folk

Anonymous poster hash: 5f0bf...7a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørsmål til dere kvinner, kunne dere datet en med aspergers eller er det uaktuelt for dere?

Selvsagt. Ingen er perfekte. Ser ingen grunn til at aspergers skal ha noe å si for et forhold.

Anonymous poster hash: fce89...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig diagnosen er feil, men det er jo ikke sånn at den merkelappen fører meg seg noen negative konsekvenser, så hvorfor gidde å styre med å få en revurdering?

Men den fører kanskje noe positivt i form av trygdeytelser med seg?

Anonymous poster hash: 67688...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den fører kanskje noe positivt i form av trygdeytelser med seg?

Anonymous poster hash: 67688...476

Ja, jeg har flere rettigheter på sånt, enn om jeg ikke hadde diagnosen, og jeg fikk sletta hele studielånet mitt, på den betingelse at jeg ikke tok opp nytt innenfor 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere forklare hvorfor? Folk med aspergers er vanlige mennesker som alle

Okei, jeg har ikke fordommer mot folk med aspergers (blant annet har broren min og to av vennene mine det), men man kan ikke påstå at de er vanlige mennesker, for de har faktisk et syndrom som gjør dem annerledes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke spurt dersom jeg visste godt hva du mente, men nå har jeg lest igjennom alle dine innlegg i denne tråden, både de som er svar til meg og der du svarer andre.

Jeg har tidligere lurt på hva som skiller en med Asperger fra en uten diagnose (ang. det sosiale), dersom begge to må lære seg sosiale spilleregler manuelt. Du skriver mye om at en med Asperger kan lære seg det, men allikevel ikke helt forstå og at det dermed blir et "uskyldig skuespill."

Selv om du kanskje har rett i at du aldri hadde kunnet stifte familie med en med Asperger, selv om du hadde møtt alle i verden med diagnosen, så mener jeg at måten du kommer frem til det på er feil fordi du generaliserer og hevder blant annet at normal sosial oppførsel og empati ikke er ekte, men et skuespill og at du dermed, uansett hvor forskjellige folk med Asperger er som personer, sier at de er like ("falske") i bunn. Det vil jeg påstå er feil.

Folk med Asperger kan like gjerne mangle empati som de uten diagnose. Men for folk med Asperger som har og viser empati kan det være like ektefølt som for alle andre. Det kan kanskje være vanskeligere for en med Asperger å forstå en annens situasjon og dermed synes empatien fraværende, men når personer forstår situasjonen så forstår de faktisk situasjonen og føler inni seg som det andre ville gjort når det gjelder medfølelse og empati. Det er heller ikke sånn at alle hele tiden må bli fortalt hvordan andre har det, føler og tenker. Det at vansker på disse områdene er en del av diagnosen betyr ikke at det på alle områder er alvorlige problemer og at det aldri kan utvilke seg til å bli lettere med tida dersom man jobber med det, selv om diagnosen fortsatt ligger der.

Forstår jeg deg rett etter alt dette, når jeg sitter igjen med inntrykket av at du setter alle med Asperger i samme bås, fordi du mener de aldri kan forstå sosiale spilleregler og mangler empati og at det er derfor du du aldri kommer til å kunne leve sammen med noen med diagnosen, uansett hvor ulik personlighet de måtte ha?

Jeg har svart. Om du ikke finner mine svar tilfredsstillende nok er ikke mitt problem. Jeg er ferdig med denne tråden, da det blant annet utløste et migreneanfall hos meg. Jeg vil se for meg at dette, denne tråden, denne diskusjonen hadde vært en helt vanlig hverdag med en aspie. Jeg har gått svært mye i detaljer, og forklart/argumentert så godt jeg kan her. Lær, les eller ignorer.

Virker veldig som om du også har aspergers.

Så, takker for meg :vin:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd så godt jeg kan å forstå hva du mener, men svarene jeg har fått har vært av typen "jeg har forklart det før" og "jeg gidder ikke gjenta det, du får lete selv."

Når jeg så har lest grundig og stilt spørsmål der du har vært uklar, motsagt deg selv eller ikke har villet svare får jeg til slutt svar at det ikke er ditt problem at jeg ikke finner svarene tilfredsstillende nok og at det virker som om jeg også har Asperger. (Hva skjedde med intuisjonen din?)

Det er ikke snakk om at jeg ikke finner svarene dine tilfredsstillende nok, du har jo ikke engang svart på det jeg lurte på. Når du deltar i et åpent og offentlig diskusjonsforum synes jeg ikke det er urimelig av meg å spørre etter en forklaring der du er uklar eller faktisk ikke vil utdype i det hele tatt. Du sier gang på gang at du i detalj har svart.  Jeg synes det er rart at du uttaler deg om Aspergere som du gjør, dersom du ikke selv evner å se din egen atferd i diskusjonen. Enkelte ting tar du feil på, men er allikevel utrolig bastant og rigid i ditt syn.

(PS: Det er ikke alltid det er andre som misforstår, noen ganger er de vi selv som uttrykker oss uklart.)

I said good day ;) Jeg er ferdig. Liker du ikke mine svar så får det bare være. Utfyllende svar har du fått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ferdig i denne tråen, det er interessant å lese hva som skrives her, men jeg forventer ikke mer svar av deg etter at du sa deg ferdig her. Jeg liker svarene dine, jeg, og jeg fant jo til slutt svaret på det jeg lurte på (at du tror ingen med Asperger eier empati og ikke evner å forstå sosiale spilleregler, selv etter å ha lært seg dem, og at det er derfor du med sikkerhet kan si at du ikke kunne vært sammen med en med Asperger selv om du bare har møtt noen.)

Da får du finne deg noen andre å diskutere med da. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg slenger inn et innlegg der jeg føler for det. Ellers liker jeg å lese hva andre skriver. God bedring.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

jeg kunne nok aldri ha datet en som har aspergers. Sosial forståelse og kommunikasjon er essensielt for meg i et forhold. Min erfaring er at folk med aspergers er vanskelig å komme overens med, da de "alltid har rett" og kverrulerende, og det blir slitsomt i lengden- har andre ting å bruke energi på.

Anonymous poster hash: d480a...7c7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg kunne nok aldri ha datet en som har aspergers. Sosial forståelse og kommunikasjon er essensielt for meg i et forhold. Min erfaring er at folk med aspergers er vanskelig å komme overens med, da de "alltid har rett" og kverrulerende, og det blir slitsomt i lengden- har andre ting å bruke energi på.   Anonymous poster hash: d480a...7c7

Enig. Jeg er venn med et par stk med aspergers. De er gode venner av meg men kunne aldri vært i forhold med en som har den diagnosen.

Anonymous poster hash: 03b4a...6fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Hva skjedde med intuisjonen din?)

Det handler mer om at man har bestemt seg for noe, og ikke ønsker å innse at man tar feil... Folk med asperger, som ikke passer inn i denne fordommen, har ikke asperger, og folk som ikke har asperger, men som stiller spørsmål man tydeligvis syns er vanskelige, har asperger, fordi de da er vanskelige å ha med å gjøre.

I tillegg til dette er det sånn at å snakke med disse andre, er som å snakke med en vegg, siden de ikke forandrer mening... Never mind at en selv ikke skifter mening, og derfor gjør akkurat det samme. Det er ikke så nøye :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfolgelig kunne jeg det. Og du som driver og tror at du kan diagnosere Yme bedre enn psykologen, hjelpe meg, en allviter med storre problemer. En slik tror jeg NEPPE at jeg kunne datet. Hva er egentlig poenget med denne traaden...? Mennesker er forskjellige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

jeg kunne nok aldri ha datet en som har aspergers. Sosial forståelse og kommunikasjon er essensielt for meg i et forhold. Min erfaring er at folk med aspergers er vanskelig å komme overens med, da de "alltid har rett" og kverrulerende, og det blir slitsomt i lengden- har andre ting å bruke energi på.   Anonymous poster hash: d480a...7c7

Alle med aspergers tror ikke at de alltid har rett. Det er generalisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mer om at man har bestemt seg for noe, og ikke ønsker å innse at man tar feil... Folk med asperger, som ikke passer inn i denne fordommen, har ikke asperger, og folk som ikke har asperger, men som stiller spørsmål man tydeligvis syns er vanskelige, har asperger, fordi de da er vanskelige å ha med å gjøre.

I tillegg til dette er det sånn at å snakke med disse andre, er som å snakke med en vegg, siden de ikke forandrer mening... Never mind at en selv ikke skifter mening, og derfor gjør akkurat det samme. Det er ikke så nøye :ler:

Dette blir da mitt siste svar. Er det mulig. Dere vet bare ikke når dere skal gi dere? Glem det jeg har sagt før. Jeg tror du har aspergers, jeg.

Denne tråden har ikke gitt et godt inntrykk av hvordan AS er, og bekrefter grunnen til at jeg ikke vil ha kjæreste forhold. Kjekk ut den andre tråden med asperger, der kom det frem noen veldig gode poeng.

Det virker bare som om dere plukker ut noen setninger her og der, og ikke leser hele innlegget, eller i det minste prøver å forstå det jeg/vi vil frem til. Jeg avsluttet fordi jeg ikke kom noen vei, og kommer fortsatt ingen vei. Denne tråden utløste et migreneanfall, i tillegg. Dere velger fortsatt å ignorere dette,, og kjører på. Dette vil være en normal hverdag med de fleste, noe jeg ville ha blitt svært deprimert av.

Innse ikke alle vil være sammen med dere, da aspergers ikke er "noe så lite ubetydelig".

Les den andre tråden, der finner dere gode svar..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...