Cherries Skrevet 25. juni 2015 #441 Del Skrevet 25. juni 2015 Folk med aspergers kan oppføre seg normalt hvis man går inn for det "Hvis man går inn for det". Det er der det ligger. Det vil aldri føles helt naturlig for dere, i og med dere har diagnosen. Dette er lærte egenskaper/ferdigheter, som hos andre ligger naturlig fra ung alder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #442 Del Skrevet 25. juni 2015 Det som står der er nok gjeldende ja, men det er jo greit å understreke at det står "ofte". Det betyr jo at det ikke gjelder alle, og da er vel grunnen til at det aldri ble tatt opp med meg, at det ikke var relevant i min situasjon. Det finnes jo mennesker med aspergersyndrom som rett og slett ikke fungerer, og det finnes folk som fungerer helt fint. Da finnes det helt sikkert alle mulige kombinasjoner i mellom også. Jeg har, som sagt, dette syndromet selv, og jeg hadde heller aldri orka å vært i et forhold med noen som ikke greide å sette seg inn i mitt følelsesliv, så jeg er helt enig med deg. Men det er vel underforstått at det ikke gjelder alle, men mange, og av den grunn, er det vel noen som er skeptiske. Men ja, da burde en kanskje ikke utelukke absolutt alle med den diagnosen, men hva skal en egentlig si til det? Ja, det skal jo være "two way street" i et forhold. Anonymous poster hash: 2dd18...16a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. juni 2015 #443 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #444 Del Skrevet 25. juni 2015 Men, altså, det finnes vel mange som har mild form for aspergers og som fungerer fint i samfunnet. Hadde du hatt problemer med å innlede et forhold med noen som har en mild form for diagnosen? Anonymous poster hash: 2dd18...16a Ja, det er det. Der er dem jeg fint kan være venner med. Men ikke forhold, da det vil merkes uansett når man skal leve resten av livet med dem. Som jeg har sagt før, så kræsjer jeg (på kjærlighetsfronten) med asperger-trekkene. Vi er for forskjellige. Jeg har allerede erfart en med aspergers. Han vil jeg si var moderat-hardt rammet. Veldig dårlige minner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #445 Del Skrevet 25. juni 2015 De som man ikke merker det på i begynnelsen, merker man etter hvert.Det stemmer fortsatt ikke.Det er en diagnose, og man må fylle ut kriteriene.Ja, det stemmer.Bare for ordens skyld, hvordan mener du aspergere er, og leve tett på dem, og ikke legge merke til diagnosen?Jeg har aspergersyndrom selv, og regner med at jeg ikke er den eneste som er som meg. Det er ingen av mine venner og bekjente, inkludert mor, far og søsken, som merka noe som helst. Dette inkluderer tilleggdiagnosene mine som er epilepsi og ADD, da disse også har usynlige symptomer.Hvilke kriterier har de da, for å kunne kalle seg selv en asperger? Dette kunne ha vært interessant å vite.Tingene du har nevnt, er noen av symptomene som noen har. Det er ikke sånn at man må oppfylle hvert eneste "kriterie" for å få diagnosen.Jeg kan ikke alle symptomene de ser etter, men jeg veit at jeg har diagnosen selv, og at jeg har empati, omgåes folk veldig godt, og på ingen måter oppfører meg på noen nevneverdig rar måte, med unntak av at jeg er en veldig glad i å få folk til å le, og derfor er jævli rar.Fortell meg, er ikke det å ikke forstå sosiale koder, og andre mennesker hovedtrekket? HVA er det som kjennetegner en asperger mest? HVA er "hovedtrekket"?Hva mener du med hovedtrekk da? Er det en ting du mener alle med aspergersyndrom skal ha, for å kunne få diagnosen? I så fall er det ingen ting. Aspergere oppfører seg ikke normalt, nei. Dere kan jo tro det, men nei. Da venter jeg på svar på mine spørsmål.Forstår du selv at det der er en ganske ufin og dust ting å skrive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #446 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg er ikke sint men oppgitt av at hun sier flere ganger at jeg ikke har empati når hun ikke kjenner meg og kan vite det /: Det er vel ingen her som sier at du mangler empati? Det er et kjennetegn, men det gjelder ikke for alle. Så ikke ta deg nær av det. Anonymous poster hash: 2dd18...16a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #447 Del Skrevet 25. juni 2015 Du har ikke forklart hvorfor "uskyldig skuespill" når det gjelder sosiale spilleregler utelukker kun når det gjelder en med Asperger. Til meg har du kanskje gjentatt deg selv, men ikke svart på det jeg lurte på. Det ser ikke ut til at vi kommer noe vei heller, så jeg lar det ligge. Jo, det har jeg. Let litt lengre bak, da denne tråden går rimelig kjapt. Jeg har gjentatt meg selv så mange ganger nå, til alle sammen, om de samme tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #448 Del Skrevet 25. juni 2015 Men det er vel underforstått at det ikke gjelder alle, men mange, og av den grunn, er det vel noen som er skeptiske. Men ja, da burde en kanskje ikke utelukke absolutt alle med den diagnosen, men hva skal en egentlig si til det? Ja, det skal jo være "two way street" i et forhold. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Det er akkurat det. De som sier at de utelukker alle, for så å argumentere om hvorfor, viser at de faktisk ikke veit hva diagnosen innebærer.Av naturlige årsaker vil man jo ikke innlede forhold med folk som har vanskelige personlighetstrekk, men det er det jo ikke alle aspargiser som har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. juni 2015 #449 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #450 Del Skrevet 25. juni 2015 "Hvis man går inn for det". Det er der det ligger. Det vil aldri føles helt naturlig for dere, i og med dere har diagnosen. Dette er lærte egenskaper/ferdigheter, som hos andre ligger naturlig fra ung alder. Man kan lære seg det og venne seg til det slik det ikke er noe problem lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #451 Del Skrevet 25. juni 2015 Det stemmer fortsatt ikke. Ja, det stemmer. Jeg har aspergersyndrom selv, og regner med at jeg ikke er den eneste som er som meg. Det er ingen av mine venner og bekjente, inkludert mor, far og søsken, som merka noe som helst. Dette inkluderer tilleggdiagnosene mine som er epilepsi og ADD, da disse også har usynlige symptomer. Tingene du har nevnt, er noen av symptomene som noen har. Det er ikke sånn at man må oppfylle hvert eneste "kriterie" for å få diagnosen. Jeg kan ikke alle symptomene de ser etter, men jeg veit at jeg har diagnosen selv, og at jeg har empati, omgåes folk veldig godt, og på ingen måter oppfører meg på noen nevneverdig rar måte, med unntak av at jeg er en veldig glad i å få folk til å le, og derfor er jævli rar. Hva mener du med hovedtrekk da? Er det en ting du mener alle med aspergersyndrom skal ha, for å kunne få diagnosen? I så fall er det ingen ting. Forstår du selv at det der er en ganske ufin og dust ting å skrive? Siden dere alle mener jeg ikke kan noe om denne diagnosen, og misforstår, hadde det vært greit om jeg kunne ha fått et utfyllende svar på det jeg spurte om. Nå sikter jeg ikke til bare deg, men alle sammen. Jeg har alltid trodd at det som kjennetegnet en asperger mest, eller et "hovedtrekk", var nettopp det at de ikke forsto sosiale koder, og va sosialt klønete. De sliter med å forstå andre mennesker (og deres tankegang/følelser?). Dette går ofte hånd i hånd med empati, ikke nødvendigvis, men ofte. Ufint og dust? Her kom din asperger tydelig frem i alle fall. Jeg vil dere skal lære meg det som dere mener er rett ang deres diagnose, og spesifikt det jeg spurte om i forrige innlegg. Vet ikke hvilken side det ligger på, da dette går altfor fort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #452 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg er ikke sint men oppgitt av at hun sier flere ganger at jeg ikke har empati når hun ikke kjenner meg og kan vite det /:Det er en form for konfirmasjonsbias. Man ser etter ting man føler at bekrefter det man tror. Selvfølgelig kan ingen se noen få innlegg du har skrevet i denne tråden, og gjøre seg opp en mening om hvor mye empati du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #453 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg har lest gjennom innlegga dine i denne tråden og finner ikke svar på mitt konkrete spørsmål. Dersom du mener det er besvart skal jeg gi det et nytt forsøk og lese igjennom en gang til i morgen, hvis du ikke vil linke til det aktuelle innlegget som besvarer spørsmålet mitt i innlegg #443. Let videre, jeg har svart på dette. Ved flere anledninger. Ikke direkte uttrykket, men temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #454 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Man kan lære seg det og venne seg til det slik det ikke er noe problem lenger Så det du mener er at der går an å lære seg av/vekk aspergerdiagnosen? At dere kan bli "kurert"? Edit: DETTE er egentlig et viktig spørsmål til dere, noe som jeg er genuint interesserti å vite Endret 25. juni 2015 av Cherries 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #455 Del Skrevet 25. juni 2015 Hva mener du med hovedtrekk da? Er det en ting du mener alle med aspergersyndrom skal ha, for å kunne få diagnosen? I så fall er det ingen ting. Her står det det at aspergers er en diagnose i autismespekteret og det som er utfordrende for folk med denne diagnosen, er det sosialie. Kommunikasjonsvansker og forståelsesvansker, begrenset evne til sosial omgang, begrensede interesser, uvilje mot endringer i omgivelser. Det handler jo om problemer med samspill med andre mennesker. http://autismeforeningen.no/tema/individualitet-mangfold/hva-er-asperger-syndrom.html Men følgelig, en kan ikke glemme at det er noen som har en mild form, og de sliter ikke i samme grad, og har ikke nevneverdige problemer i samspill med medmennesker. Anonymous poster hash: 2dd18...16a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #456 Del Skrevet 25. juni 2015 Så det du mener er at der går an å lære seg av/vekk aspergerdiagnosen? At dere kan bli "kurert"? Edit: DETTE er egentlig et viktig spørsmål til dere, noe som jeg er genuint interesserti å vite Ikke kurert men man kan lære seg å tilvenne verden og bli sosial på en normal måte. Det er fortsatt andre ting med aspergers som er der uansett om man er sosial Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #457 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Ikke kurert men man kan lære seg å tilvenne verden og bli sosial på en normal måte. Det er fortsatt andre ting med aspergers som er der uansett om man er sosial Hvis man ikke kan bli helt kurert, vil det fortsatt merkes på denne personen. Dette er et av poengene jeg ville frem til. Selv om man kan lære seg ting, vil man aldri bli kvitt diagnosen, og om man bor tett med personen, som i en ektefelle, legger man merke til diverse trekk. Jeg skal finne frem spørsmålet jeg spurte Yme, og vil gjerne stille deg samme spøsmål. Ønsker utfyllende svar på dette, fra alle dere aspergere som har vært med i denne diskusjonen i natt. Bare for ordens skyld, hvordan mener du aspergere er, og leve tett på dem, og ikke legge merke til diagnosen? Hvilke kriterier har de da, for å kunne kalle seg selv en asperger? Dette kunne ha vært interessant å vite. Fortell meg, er ikke det å ikke forstå sosiale koder, og andre mennesker hovedtrekket? HVA er det som kjennetegner en asperger mest? HVA er "hovedtrekket"? Endret 25. juni 2015 av Cherries 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #458 Del Skrevet 25. juni 2015 Og så om noen ikke blir kurert så spiller det ingen rolle, man kan leve godt og ha at bra liv med en kone og barn uansett. Det er fullt mulig å fungere i samfunnet, det finnes massevis av suksessfulle menn med aspergers som har kone og barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #459 Del Skrevet 25. juni 2015 Og så om noen ikke blir kurert så spiller det ingen rolle, man kan leve godt og ha at bra liv med en kone og barn uansett. Det er fullt mulig å fungere i samfunnet, det finnes massevis av suksessfulle menn med aspergers som har kone og barn Ja, men det er andre personer som ikke kan det, blant annet meg. Svar meg gjerne på det spørsmålet jeg stilte nettopp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #460 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg svarte på det? Så ikke noe flere spørsmål der når jeg kommenterte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå