Gå til innhold

hvilket boligområde ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det står mellom to bydeler der den ene billig å bo og du kan kjøpe en større og finere bolig, og den andre er dyrt strøk og du kan bo i en mindre bolig med enklere standard, hvilken velger du og hvorfor? Jeg tenker da ikke bare bolig, men valg av boligstrøk, hva betyr det for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avstand til jobb, barnehage og skole spiller vel også inn, kvalitet på skolen, fritidstilbud, solforhold, kollektivttilbud, butikker i nærmiljøet og turområder hadde i alle fall vært med på vektigen hos meg. Dog handler det nok også en del om hvilket sosiokulturelt lag du ønsker å omgås, og hvilket lag du vil barna dine skal omgås. Jeg er oppvokst i et dyrt/flott strøk selv, og vil nok prioritere det i fremtiden. Generelt er folk her mer opptatt av barnas ve og vel, de følges bedre opp, det er lite sosiale problemer, folk engasjerer seg i skole, barnehage og velforening, området er tryggere, det er passe avstand til ulike servicetilbud og folk er generelt godt oppdratt. Nå vil det ikke dermed si at det er det stikk motsatte billiger steder, men boligpriser sier jo noe om de som bor der. I strøk med lave priser og dårlig gjennomsnittsinntekt i befolkningen, øker også de sosiale problemene. Jeg ville heller bodd på mindre plass i dyrere strøk, men mange ønsker god plass eller har plasskrevende interesser, og da må det også tas med i betraktningen.

Anonymous poster hash: 99bfd...fda

Skrevet

Jeg ville valgt et bedre strøk. Også om det innebar litt lenger reisevei til jobb. Grunnen er at jeg har bodd i en luguber bydel med folk som ikke kommer fra møblerte hjem samtidig som jeg er vokst opp i en kommune med veldig ryddige borgere. La meg si det så enkelt som at det er en grunn til at vi har stereotyper. De stemmer generelt sett.

Merk at jeg har stor tro på påstanden "like barn leker best". Du må selv ta stilling til hvilken type mennesker du trives rundt. Trives du med arbeiderklassen er det best å bo med dem i stedet for å kjøpe seg inn hos middelklassen (eller over) bare pga statusen.

Skrevet

Avstand til jobb og fritidsaktiviteter til barn betyr veldig mye for meg nå som jeg først har fått barn.

Hvert minutt teller plutselig ;)

Det viktigste for meg er at barna kan passe greit inn i nabolaget, at det er godt utvalg av aktiviteter og en skole med greit rykte, at det er nærhet til enten skog/sjø eller parker.

Jeg vil uansett økonomiske muligheter ikke bo i de mest økonomisk ressurssterke områdene, jeg trives ikke med den kulturen man ofte har der og de verdiene barn og voksne i stor grad enten har selv eller må forholde seg til.

I tillegg legges det for stor vekt på prestasjoner og krav på skolene, noe jeg ikke er særlig positivt innstilt til.

Så jeg hadde valgt midt på treet bolig i midt på treet nabolag, der finner man oftest mange ulike type mennesker, bakgrunner og kulturer.

Anonymous poster hash: a29fd...db0
Skrevet (endret)

Det er nettopp disse argumentene som gjør at jeg har valgt å bo der jeg bor, der størrelsen på min bolig er gjennomsnittlig, men økonomien ikke er over gjennomsnittet har jeg nok måtte fire litt på standaren. Vil heller det enn å bo i nyoppusset hjem i et billig strøk, har prøvd det og følte meg ikke hjemme.

Hadde en diskusjon med kjæresten her om dagen angående dette der han argumenterte mot meg og mente han kunne trivdes like godt i et billigere område. Lurer på om det bare er for å provosere, fordi han bor jo selv midt i smørøyet, vil vel ikke det hvis han kunne kjøpt like fint hus for halve prisen på et sted han mener er like bra!

Endret av kvinneguide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...