Gå til innhold

Jeg går på fastlønn og har 3 mnd oppsigelse, lønner det seg å ta ut ferie i oppsigelsestiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en jobb med 3 mnd oppsigelsestid, og jeg går på fastlønn. Jeg har planer om å si opp jobben min før 1. April, og lurer på om jeg vil ta ut min ferie i oppsigelsestiden. Er det noen ulemper med å gjøre det? Siden jeg går på fastlønn har jeg jo "betalt ferie", så jeg ser for meg at det vil lønne seg for meg å ta ut ferien, da jeg uansett har "ferie med lønn"? Jeg skal ikke begynne i ny jobb i oppsigelsesperioden. Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: 139aa...184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er i en jobb med 3 mnd oppsigelsestid, og jeg går på fastlønn. Jeg har planer om å si opp jobben min før 1. April, og lurer på om jeg vil ta ut min ferie i oppsigelsestiden. Er det noen ulemper med å gjøre det? Siden jeg går på fastlønn har jeg jo "betalt ferie", så jeg ser for meg at det vil lønne seg for meg å ta ut ferien, da jeg uansett har "ferie med lønn"? Jeg skal ikke begynne i ny jobb i oppsigelsesperioden. Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: 139aa...184

Du vil nok bli trukket i lønn for feriedagene du tar ut.

Anonymous poster hash: 5d2ea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har fastlønn får du jo ikke lønn i ferieperioden. Det er jo det feriepengene er til.

Anonymous poster hash: 6b518...6c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du se på hvor mye feriepenger du får i forhold til lönn... Du får ikke lönn i ferien, du får feriepenger

Anonymous poster hash: bf71e...33c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ser for deg å uansett ta ut ferie i år, og du etter oppsigelsestiden går rett inn i ny jobb med samme lønn, går det på ett ut når du tar ferien. Dersom ny jobb har høyere lønn (som du da vil trekkes i ved ferieuttak), vil du tjene totalt sett på å ta ut ferien i gammel jobb. Omvendt om ny jobb har lavere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du se på hvor mye feriepenger du får i forhold til lönn... Du får ikke lönn i ferien, du får feriepenger

Anonymous poster hash: bf71e...33c

Hei, ser ut til at jeg vil få ca 10k mer i feriepenger enn i lønn. På jobben min får vi feriepengene i juni, uavhengig av når jeg velger å ha ferie.

Endret av Peregrina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil nok bli trukket i lønn for feriedagene du tar ut.

Hei, TS her, når jeg går på fastlønn har jeg den samme lønnen året rundt, men i juni blir det utbetalt feriepenger istedenfor lønn uavhengig av når jeg har valgt å ta ut ferie. Hvordan mener du da at jeg blir trukket for lønn? Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har fastlønn får du jo ikke lønn i ferieperioden. Det er jo det feriepengene er til.

Anonymous poster hash: 6b518...6c0

TS her. Ja, men det jeg egentlig lurer på er om jeg kan gå glipp av noe/om jeg kan komme dårlig ut av det om jeg tar ut ferien. Beklager om jeg spør dumt men er bare redd for å gjøre noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ser for deg å uansett ta ut ferie i år, og du etter oppsigelsestiden går rett inn i ny jobb med samme lønn, går det på ett ut når du tar ferien. Dersom ny jobb har høyere lønn (som du da vil trekkes i ved ferieuttak), vil du tjene totalt sett på å ta ut ferien i gammel jobb. Omvendt om ny jobb har lavere lønn.

Hei, takk for svar, jeg har foreløpig ikke ny jobb (flytter til nytt sted). Jeg har uansett tenkt å ta ut 4 uker ferie i sommer. Godt poeng, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her, når jeg går på fastlønn har jeg den samme lønnen året rundt, men i juni blir det utbetalt feriepenger istedenfor lønn uavhengig av når jeg har valgt å ta ut ferie. Hvordan mener du da at jeg blir trukket for lønn? Takk for svar forresten :)

Det er jo derfor du får feriepenger istedet for lønn..

Anonymous poster hash: f1bb8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv, du blir trukket i lønn i juni og får feriepenger i stedet. Altså får du ikke lønn i ferien, men feriepenger.

Hvis du velger å ta ut ferie i oppsigelsesperioden og den er ferdig før du ordinært får feriepenger, vil du bli trukket i lønn allikevel. Når du begynner i ny jobb og eventuelt velger å ta ferie i den, vil du bli trukket i lønn og feriepengene utbetalt fra forrige arbeidsgiver skal dekke ferien din.

Det spiller ingen rolle om du tar ferie i ny eller gammel jobb, annet en. Eventuelt lønnsebdring, som nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vanligvis skjer i juni er at man får feriepenger + lønn, men så trekkes man for 25 feriedager, det man står igjen med da er litt mindre enn feriepengene. Alternativet er at man trekkes i lønn når man tar ut feriedagene, men det er upraktisk for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Hvis slutter hos arbeidsgiveren din før juni må de trekke deg i lønn en annen måned.

Det er heller ikke sikkert du får lov til å ta ut ferie når du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg spørsmålet ditt igjen og ser du skal være ansatt hos arbeidsgiveren i juni. Beklager misforståelsen.

Som en annen sier, det kommer bare an på hvor du tjener best. Hvis du ikke tar ut ferie skal du heller ikke trekkes for ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo derfor du får feriepenger istedet for lønn..

Anonymous poster hash: f1bb8...30a

Ja, det er jeg jo fullt klar over

Det som vanligvis skjer i juni er at man får feriepenger + lønn, men så trekkes man for 25 feriedager, det man står igjen med da er litt mindre enn feriepengene. Alternativet er at man trekkes i lønn når man tar ut feriedagene, men det er upraktisk for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Hvis slutter hos arbeidsgiveren din før juni må de trekke deg i lønn en annen måned.

Det er heller ikke sikkert du får lov til å ta ut ferie når du ønsker.

Vi har ikke slik at man blir trukket da man har ferie nei, får alltid feriepengene i juni :) Stemmer at juni blir den siste mnd jeg er ansatt.

Det er sant. Har allerede fått innvilget ferie to av ukene i juni heldigvis. Er ikke noe must for meg å ha ferie, men siden jeg skal flytte til et nytt sted hadde det vært praktisk, så krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv, du blir trukket i lønn i juni og får feriepenger i stedet. Altså får du ikke lønn i ferien, men feriepenger.

Hvis du velger å ta ut ferie i oppsigelsesperioden og den er ferdig før du ordinært får feriepenger, vil du bli trukket i lønn allikevel. Når du begynner i ny jobb og eventuelt velger å ta ferie i den, vil du bli trukket i lønn og feriepengene utbetalt fra forrige arbeidsgiver skal dekke ferien din.

Det spiller ingen rolle om du tar ferie i ny eller gammel jobb, annet en. Eventuelt lønnsebdring, som nevnt over her.

Takk for god forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg jo fullt klar over

Vi har ikke slik at man blir trukket da man har ferie nei, får alltid feriepengene i juni :) Stemmer at juni blir den siste mnd jeg er ansatt.

Det er sant. Har allerede fått innvilget ferie to av ukene i juni heldigvis. Er ikke noe must for meg å ha ferie, men siden jeg skal flytte til et nytt sted hadde det vært praktisk, så krysser fingrene.

Du blir på en måte trukket mi lønn, det de mener er at du blir trukket lønnen din i juni (pga ferie) så får du feriepenger istedet for. Du merker ikke at du blir trukket så lenge du ikke har regnskapet foran det. Feks på min lønnslipp står det feriepenger og lønn, så kaller de det ferietrekk og de tar bort lønnen slik at jeg kun får ferie penger. Altså jeg får feriepenger i juni og trekkes ikke for ferie om jeg har den i september feks.

Anonymous poster hash: c24c3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...