AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Del Skrevet 31. januar 2015 Jeg lurer på hvilke psykiske plager som er vanlige ifm PMS. Selv har jeg slitt med PMS siden jeg var 24-25 (er 28 nå), og i tillegg til de fysiske symptomene merker jeg at det kan gå kraftig utover humøret og psyken. Jeg blir både irritabel, mer rastløs og utålmodig enn ellers og føler meg ofte generelt nedstemt og gråter lettere enn vanlig. I tillegg får jeg ofte redusert selvfølelse og føler meg ensom og lite verdt. Det verste er kanskje likevel at jeg blir så sjalu og mistenksom overfor kjøresten og at små problemer i forholdet plutselig blir gigantiske. Dersom det f.eks. går lang tid før han svarer på en melding kan jeg bli skikkelig engstelig og tenke at han ikke bryr seg lenger eller at han driver med noe hemmelig. Merker at disse plagene går utover både forholdet og livskvaliteten, spesielt siden jeg i denne perioden (1-1,5 uke i mnd) aldri kan vite om det er magefølelsen eller PMS-plagene som "snakker". Jeg kan f.eks. plutselig få en stor trang til å ta "overilte" beslutninger som å avslutte forholdet eller si opp på jobben. Er det noen andre som sliter med lignende plager før mensen? Og hva er egentlig "vanlige" PMS-plager?Anonymous poster hash: 86705...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #2 Del Skrevet 31. januar 2015 Er du sikker på at du ikke er bipolar? De aller fleste innbiller seg at de opplever PMS. Man tenker lettere at det er PMS om man er irritabel en uke før, enn en uke etter. Så husker man at, "oi jeg har mensen snart, nå blir jeg PMS-ete" og det blir en selvoppfyllende profeti. Det eksisterer ingen påvist årsak for PMS, ingen har funnet en grunn til at man skulle oppleve det. Menn har også hormonsykluser. For eks en daglig testosteronsyklus og en årlig. Men vi hører aldri noe om at menn blir aggressive eller emosjonelt ustabile pga syklusene. Der er noe som heter PMDD, som har en påvist årsak. http://en.wikipedia.org/wiki/Premenstrual_dysphoric_disorder Det er en mer sjelden plage (3-8% av kvinner) knyttet til menssyklusen. PMS som utbredt fenomen er bare tull og dens eksistens er basert på spørreskjema. Gå til lege. Om det er bipolar eller PMMD, så er der hjelp å få. Anonymous poster hash: 54536...64f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Del Skrevet 31. januar 2015 Jeg føler meg ganske trygg på PMS som et fenomen, både fordi jeg får alle fysiske symptomene (ømme bryster, oppblåsthet, smerter i mage/underliv osv.) og fordi jeg selv kan se sammenhengen mellom hormoner og unormale følelser/reaksjoner. Jeg har uregelmessig menstruasjon og vet derfor ikke når plagene kommer så jeg går ikke rundt og tenker at "nå er det den uka igjen". Men de gangene jeg kan huske å ha hatt sterke følelsesmessige utbrudd eller reaksjoner jeg ikke føler er likt meg til vanlig har utelukkende vært i sammenheng med mensen og/eller p-pillebruk (feks. dobbelt dose en dag). Så at hormoner påvirker kroppen min både fysisk og psykisk er jeg ikke i tvil om. Ellers skal jeg lese artikkelen du linket til, takk for svar! TS Anonymous poster hash: 86705...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå