Gå til innhold

Kabbala.

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt en bok om Kabbala.

Synest det virker kjempespennende.

Noen som har lest/ satt seg inn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Utover at Madonna har gjort det verdenskjent og fru Beckham tror det er et mote-tilbehør?

Tja, jeg har fått med meg at Kabbalah er basert på jødedommen, og før det ble en moteretning for kjendisene fikk du ikke undervisning før du var over 40 år og hadde studert din Torah og Talmud.

Hva er du på jakt etter? En forståelse for hva siste nytt blant kjendisene er, eller å studere en gammel, jødisk retning? Hvis det er det siste, burde du kanskje begynne med Torahen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er nok ikke så interessert pga kjendisene.

Men det var vel de som gjorde meg oppmerksom på det.

Har alltid vert nysgjerrig på altrenativ tenking, og har fått med meg at Kabbala viser hvordan vi kan opprette forbindelse med vårt høyere selv, utvikle vår inntuisjon, helbrede vår ånd osv.

Jeg har alltid trodd at vi mennesker kan utvikle oss, og lære oss og bruke evner som ligger latent hos oss, men som en må oppdage og utvikle før en kan bruke dem på en positiv måte.

Det beste er visst en i tillegg kan hjelpe andre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Jeg har synes ikke du skal henge deg så mye opp i kritikken mange kommer med om at det er en "kjendis-tro". So what?

Det der med å ikke kunne studere kabbalh før man var over 40 og kunne sin Torah tilhører det trdaisjonelle ortdodokse syn. Blant tradisjonelle ortodokse jøder kan fortsatt ikke kvinner studere Torahen og i hvert fall ikke Kabbalah. De fleste jøder i verden er av en annen oppfatning.

Kabbalah kan brukes med eller utenjødedommen, for å si det sånn - men den ekte er slevfølgelig med jødedommen.

Derfor får du sannsynligvis mest ut av det hvis du også

setter deg inn i jødedommen. (www.beliefnet.com - samt bok av Bente Groth f.eks. )

For kabbalah anbefaler jeg:

www.kabbalah.com

Bøker av Yehuda Berg - f.eks. The power of kabbalah.

Mange bøker gjør teoriene ganske ugjennomtrengelige fordi de legger for stor vekt på systemet. Yehuda Berg tydeliggjør hovedpoengene.

Personlig synes jeg Kabbalh er er et fint spirituelt "tillegg", noe å huske på, noe som kan gi en ekstra dimensjon, spesielt i forhold til selvutvikling.

Men dette er mystikk, og jeg tror verden er noe mer "fysisk" enn som så.

Husk at der hvor man i tradisjonell jødedom tror på historiene i Torahen (kristne gamle testamentet) som noe faktisk og "fysisk", så tror kabbalister på dette som noe rent symbolsk, noe som beskriver energier av noe som fant sted i universet.

Kabbalah legger også mye større vekt på ondskapen enn det jødedommen ellers gjør.

(Kabbalah ligger faktisk nærmere en del kristne når det gjelder å se på verden som et ondt sted.)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...