Gå til innhold

Reise på budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har reist veldig lite og har generelt lite erfaring når det gjelder reising, men har så lyst å reise litt framover (billigst mulig), men aner ikke hvor en får billige flybilletter, billig overnatting, etc. Noen her som har mer erfaring og kan hjelpe meg? Setter utrolig stor pris på det:)

Anonymous poster hash: c833b...5a3
Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Rundt i Europe flyr jeg med Ryanair. Det er også mulig å finne billige flybilletter med andre selskap, bare sjekk finn.no. Er også mye lettere om du er litt fleksibel med datoene. Noen dager er MYE billigere enn andre.

Overnatting. Jeg pleier å bo på vandrehjem, og bruker som oftest booking.com. de har en app jeg er veldig fornøyd med, som man kan bruke på reisen, og jeg har aldri hatt problemer med steder jeg har bestilt gjennom den siden. Du har også sider som airbnb, hvor du bor hjemme hos folk, men det blir litt dyrere igjen. Til gjengjeld har de man bor hos ofte gode tips om hva du bør få med deg/passe deg for etc. i området.

Du har også couchsurfing. Det har ikke jeg prøvd, for jeg synes vandrehjem til 100 kroner natta er helt greit, men jeg kjenner flere med god erfaring fra det.

Hvis du skal reise rundt i et land er buss nesten alltid billigst. Det finnes flere billige busselskaper rundt omkring, som Megabus i Storbritannia (var der jeg reiste sist).

Nå har jeg reist mest i Europe, så fint om andre kan komme med tips for resten av verden.

Forresten, ordne ørepropper! Det kan du godt kjøpe der du er eller ta med hefra. Uansett hadde jeg aldri klart meg på reise uten.

Skrevet

Rundt i Europe flyr jeg med Ryanair. Det er også mulig å finne billige flybilletter med andre selskap, bare sjekk finn.no. Er også mye lettere om du er litt fleksibel med datoene. Noen dager er MYE billigere enn andre.

Overnatting. Jeg pleier å bo på vandrehjem, og bruker som oftest booking.com. de har en app jeg er veldig fornøyd med, som man kan bruke på reisen, og jeg har aldri hatt problemer med steder jeg har bestilt gjennom den siden. Du har også sider som airbnb, hvor du bor hjemme hos folk, men det blir litt dyrere igjen. Til gjengjeld har de man bor hos ofte gode tips om hva du bør få med deg/passe deg for etc. i området.

Du har også couchsurfing. Det har ikke jeg prøvd, for jeg synes vandrehjem til 100 kroner natta er helt greit, men jeg kjenner flere med god erfaring fra det.

Hvis du skal reise rundt i et land er buss nesten alltid billigst. Det finnes flere billige busselskaper rundt omkring, som Megabus i Storbritannia (var der jeg reiste sist).

Nå har jeg reist mest i Europe, så fint om andre kan komme med tips for resten av verden.

Forresten, ordne ørepropper! Det kan du godt kjøpe der du er eller ta med hefra. Uansett hadde jeg aldri klart meg på reise uten.

Tusen takk for svar:)

Jeg har bestandig reist med enten SAS eller Norwegian, så takk for tips, skal sjekke ut Ryanair. Visste heller ikke at en kan finne flybilletter på Finn :omg:

Når det gjelder overnatting, så lurer jeg på hvordan det er å bo på vandrehjem? Kan det være utrygt? Av en eller annen (merkelig) grunn er jeg litt skeptisk til vandrehjem, selv om jeg egentlig ikke burde være det (?)

Jeg har egentlig lyst til å reise til London i nærmeste framtid, men har aldri vært der, så føler meg veldig amatør. Vil gjerne bo på et sentralt hotell som er rimelig, men det var litt vanskelig å finne det, aner ikke hvilke hoteller som er "sentrale."

Ørepropper skal jeg definitivt investere i:)

Gjest Linaria
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Jeg har bestandig reist med enten SAS eller Norwegian, så takk for tips, skal sjekke ut Ryanair. Visste heller ikke at en kan finne flybilletter på Finn :omg:

Når det gjelder overnatting, så lurer jeg på hvordan det er å bo på vandrehjem? Kan det være utrygt? Av en eller annen (merkelig) grunn er jeg litt skeptisk til vandrehjem, selv om jeg egentlig ikke burde være det (?)

Jeg har egentlig lyst til å reise til London i nærmeste framtid, men har aldri vært der, så føler meg veldig amatør. Vil gjerne bo på et sentralt hotell som er rimelig, men det var litt vanskelig å finne det, aner ikke hvilke hoteller som er "sentrale."

Ørepropper skal jeg definitivt investere i:)

Jeg som jente har reist mye rundt alene, og bodd på vandrehjem rundt omkring i Europa. Har aldri opplevd noe i nærheten av skummelt, selv om jeg har bodd alene på rom med menn flere ganger. Mange vandrehjem har også separate jenterom og gutterom. Det eneste er jo at det er litt ukomfortabelt å være så nære fremmede mennesker, men man sparer utrolig mye penger på det.

Jeg tror ikke du finner noe billig hotell sentralt i London, altså. Spørs kanskje hva du regner som "billig"? Skal dit selv om noen dager, og søstera mi og jeg bruker 2000 på fem dager på et gjestehus som er relativt sentralt. Hvis det er å anbefale, skal jeg fortelle hvor det er når vi kommer hjem :)

Skrevet

Sjekk ut Tune Hotel Kings Cross. Sånn høvelig sentralt (3-4 min å gå til Kings Cross/ St. Pancras), rent og pent og billig. Mener vi betalte rett over 1000,- for tre netter i dobbeltrom :)

Skrevet

Finn.no er grei å søke på, men jeg syns momondo.no er enda bedre :) Her får du enda enklere oversikt, du kan se om andre dager er billigere, osv. Bare husk at søkeresultatene kan endre seg fort på disse nettsidene - søker du på det samme om 2 dager er det langt fra sikkert du finner igjen flyrutene du fant sist. Sjekk også om selskapet du bestiller via (er ofte bare reisebyråer av ulik kvalitet) faktisk gir deg beskjed ved endringer av flytider osv. De fleste gjør det, men dobbeltsjekk vilkårene :)

Jeg har også bodd på vandrerhjem alene som jente, men jeg foretrakk å bo på rom med kun kvinner. Det gikk helt fint! Så vidt jeg vet skal alle vandrerhjem ha låsbare skap/skuffer hvor du får plass til bagasjen din, men om du har en svær koffert bør du spørre de hvor store skapene er. Husk å ta med hengelås til skapet :) Man deler også bad med andre, gjerne med hele gangen, så noen slipperser til dusjen er lurt. Vandrerhjem er ikke det mest komfortable i verden, men noen ganger passer det bedre å bo et sted for 150 kr natten i stedet for 1000 ;) Sjekk gjerne tripadvisor.no for å finne overnattingssted, her kan du se hva andre synes (hvert sted har mange anmeldelser) og prisene dersom du velger datoer. Tror det fins et valg som heter B&B/annet som betyr vandrerhjem.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er ikke veldig erfaren, men syns som regel jeg finner billigst flybilletter på finn.no og billigst hotell på momondo.no. Har god erfaring med hotels.com, men oppdaget at det var flere hundre kroner forskjell i pris ift momondo på det samme hotellet når det gjaldt et søk hvertfall.

Skrevet

Ryddet for reklame.

- Avalon, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...