Gå til innhold

Far har foreldreretten, men barnet velger selv når han er hos mor eller far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på bidrag.

Har en gutt som far har foreldreretten for, men gutten er snart 16 år og bor mer og mer hos mor.Han velger igrunnen selv når han er hos hvem og hvor lenge. Mor naver/sosiale mens far er I 100 % jobb. Hva har mor krav på av barnebidrag?? Tidligere når gutten bare bodde hos far fikk ikke han bidrag eller noe hos nav pga han er gift på nytt og siden moren til gutten ikke tjener noe. Vil det da si at så lenge gutten velger mer og mer selv at far må begynne og betale barnebidrag til mor?? Avtalen er at adressen er hos far og far har foreldreretten. Det virker ikke som far har tenkt på dette, å jeg er bare redd at moren vil "kreve" hva hun kan ut av ham.

Hilsen en venninne av denne faren.

Anonymous poster hash: dc278...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun krever da ingenting som barnet hennes ikke har rett på. Har du en hånd i lommeboka til denne faren siden du er så interessert i å passe på pengene hans?

Anonymous poster hash: c2e48...a77
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det har jeg slettes ikke. Lurer bare på om hun kan kreve fult barnebidrag av ham selv om det er han som sitter med foreldreretten. Og det blir jo ikke ført noe slik jeg har forstått om gutten er 3 uker hos mor så 2 hos far eller motsatt.

Skrevet

For det første: Det er ikke noe som heter "foreldrerett". Mener du "foreldreansvar"?

For det andre: Hva er din interesse i dette? Er du stemor?

Anonymous poster hash: f06ec...688
  • Liker 4
Skrevet

Ja, heter sikkert foreldreansvar.

Nope, er ikke stemor eller I familie. Jeg bare lurer rett og slett. Noe galt I det?? Forstår ikke hvorfor du hisser deg.

Skrevet

Nope, er ikke stemor eller I familie. Jeg bare lurer rett og slett. Noe galt I det?? Forstår ikke hvorfor du hisser deg.

Det er ingen som "hisser seg" her. Hvilken relasjon har du til gutten?

Skrevet

Ikke noe mer enn at jeg snakker med ham når jeg treffer ham hos far eller på senteret/ute.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som "hisser seg" her. Hvilken relasjon har du til gutten?

TS spør om noe annet og hvorfor bryr du deg om hvorfor hun spør? Detver særdeles ufint.

Anonymous poster hash: 4b0f8...cf9

• Liker 1
Skrevet

ja det mener jeg å huske hun kan.

Ser heller ikke problemstillingen her. Det er jo mindre utgifter på far når gutten er hos moren 3 uker, så det skulle jo bare mangle at mor fikk bidrag med tanke på egen økonomiske situasjon, synes du ikke?

Anonymous poster hash: 372fa...1f2
Skrevet

Hun krever da ingenting som barnet hennes ikke har rett på. Har du en hånd i lommeboka til denne faren siden du er så interessert i å passe på pengene hans? Anonymous poster hash: c2e48...a77

Og igjen en typisk KG bruker som sklir utenfor tema.

Anonymous poster hash: 0d56a...cb3

• Liker 1
Skrevet

TS spør om noe annet og hvorfor bryr du deg om hvorfor hun spør? Detver særdeles ufint.

Anonymous poster hash: 4b0f8...cf9

Eh.. hæ??

Skrevet

Har far foreldreansvar så betyr det at mor har sagt fra seg foreldreansvaret, dvs absolutt alle muligheter til å ta avgjørelser for gutten inkludert samvær. Så det stemmer nok ikke. Jeg regner derfor med at far har daglig omsorg, og mor har samværsrett.

Og ja, selvfølgelig kan det da bli aktuelt med bidrag om gutten ønsker å bo hos mor. Det hadde faktisk vært lurt av gutten selv, siden han da kan be om bidrag betalt direkte til seg siste året på VGS, istedet for å få mindre i lommepenger hjemme.

Mor kan be om mekling og ny samværsavtale siden den som er tydeligvis ikke stemmer lenger. Hun kan deretter søke bidrag. Rett og rimelig, en 16 år gammel gutt koster ikke akkurat lite i klær og mat for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 6be2b...50e

Skrevet

"Foreldrerett" skjønner jeg ikke helt meningen med, men hvis barnet har adresse hos far, og de i tillegg har en avtale om vanlig samvær, må far samtykke til at avtalen endres hvis hun skal kunne motta bidrag.

Motsetter far seg dette, er det lite hun får gjort. Har prøvd dette selv, så jeg vet alt om det.

Men det er faktisk ikke mer enn rimelig at foreldrene deler utgiftene for barnet de har sammen etter evne, uansett om far er gift på nytt eller mor tidligere ikke har vært bidragsdyktig og/eller har inntekten sin fra NAV.

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Mener du foreldreansvaret eller omsorgen?

Hvor ofte er sønnen hos moren? Så lenge adressen er hos faren så kan det å søke bidrag bli ganske kronglete for mor

Endret av Phoenix
Gjest Godjente
Skrevet

Mor kan ikke søke bidrag så lenge far står som omsorgperson og har full foreldreansvar. Da må gutten flytte hos mor, far skrive under på at gutten flytter til mor, så han har adresse der. Først da kan mor søke om bidrag.

Og det rette i dette tilfellet, ER jo at gutten får adresse hos mor og omsorgen skrives over til henne , så hun kan søke bidrag.

Siden hun har ungen mest og hun har minst inntekt. Rett og rimelig :)

Skrevet

Mener du foreldreansvaret eller omsorgen?

Hvor ofte er sønnen hos moren? Så lenge adressen er hos faren så kan det å søke bidrag bli ganske kronglete for mor

Far har foreldreansvar med skriftlig rettsdokument.

Noen ganger er han hos mor 2 uker så hos far 3 uker eller motsatt. Der er ikke noe system slik jeg har forstått det. Han velger vel igrunnen selv når og hvor lenge han vil Være hos hver av dem.

Skrevet

Far har foreldreansvar med skriftlig rettsdokument.

Noen ganger er han hos mor 2 uker så hos far 3 uker eller motsatt. Der er ikke noe system slik jeg har forstått det. Han velger vel igrunnen selv når og hvor lenge han vil Være hos hver av dem.

Om far har foreldreansvar alene har ikke mor rett til å bestemme noe uten at far er enig.

Anonymous poster hash: a5e5b...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...