AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Meg og min samboer har nå kjøpt leilighet sammen. Og vi har tatt opp lånet sammen, men kausjonisthjelp fra mine foreldre. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre i forhold til dette - ang. at ved et ekteskap er man jo sikret ift brudd, eller verstefall død av en part. Er ikke interessert i giftemål akkurat nå! takker for svar. Anonymous poster hash: b51d0...643
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Skrive kontrakt er lurt. Banken min krevde det og livsforsikring for å gi oss lån. Anonymous poster hash: 80355...4e3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 ok- Men hvor og hvordan gjør vi dette? Anonymous poster hash: 2a419...0f0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 ja det er lurt å ha. Men vet dessverre ikke hvor dette foregår. Anonymous poster hash: 2a419...0f0
Rosa Sitron Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Google samboerkontrakt. Tror det er lettere enn at alle her skal komme med sine tanker. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 ok- Men hvor og hvordan gjør vi dette? Anonymous poster hash: 2a419...0f0 For å få dette ordnet på en god måte er det aldri dumt å bruke noen lapper på en advokat. Eller for å snu på det, det er dumt å ikke ha en tvisteløs samboeravtale. Anonymous poster hash: f8b48...cd4
Pottah Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Det er veldig lurt å ha en kontrakt. Både med tanke på eierandelene, og med tanke på innbo osv ved et eventuelt brudd. Har dere f.eks. tenkt på hva som skjer med gaver under samlivet? Deler alt 50/50 eller tar dere gavene fra hver deres familie? Og betalte noen egenkapital? Skal det trekkes ut før et evt. overskudd ved salg? Det er dessuten veldig lurt å ha et gjensidig testament dersom dere vil arve hverandre om en dør. Hvis dere ikke har det (og ikke har barn + har bodd sammen i 5 år), så er det foreldrene deres som arver, ikke samboeren
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Samboerkrontrakt må man ha uansett om man bare leier leilighet sammen. Er mange som har brent seg kraftig på at de ikke har tenkt så langt når de fløt på rosa skyer. Den er enkel å skrive selv, finnes flere gode eksemplarer på nettet gratis. Når dere nå har lån sammen, dine foreldre er kausjonister og har leilighet bør dere faktisk bruke en advokat til dette. De fleste tar en fast pris for å sette opp samboerkrontrakt og testament på 2-3000 kroner. Og de er fort tjent inn om noe skjer, enten brudd eller at den ene dør. Du har også fått råd om livsforsikring lenger opp, støtter den. Pass på at utbetalingen blir stor nok til at den gjenlevende kan bli sittende med leiligheten alene.Anonymous poster hash: 42d91...891
The Kitten Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Meg og min samboer har nå kjøpt leilighet sammen. Og vi har tatt opp lånet sammen, men kausjonisthjelp fra mine foreldre. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre i forhold til dette - ang. at ved et ekteskap er man jo sikret ift brudd, eller verstefall død av en part. Er ikke interessert i giftemål akkurat nå! takker for svar. Anonymous poster hash: b51d0...643 Om det er noe mine foreldre har klart å lære meg, så er det at om man blir samboer så bør man ALLTID, ALLTID; ALLTID ha en samboerkontrakt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 AnonymBruker, on 30 Jan 2015 - 20:50, said: For å få dette ordnet på en god måte er det aldri dumt å bruke noen lapper på en advokat. Eller for å snu på det, det er dumt å ikke ha en tvisteløs samboeravtale.Anonymous poster hash: f8b48...cd4 Det er ALLTID dumt å bruke noen lapper på advokat når dere lett kan bli enige uten hjelp. Bruk standardkontrakter dere finner på nettet. Det viktigste er å være enige om hva som skal skje med boligen dersom samboerforholdet ryker. Anonymous poster hash: c479d...8a0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå