AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Jeg har en venninne som sier hun ikke skjønner at folk stresser sånn med å komme inn på boligmarkedet, og at folk er så opptatt av det materielle. Samtidig vet jeg at faren hennes er god for mangfoldige millioner, og hun kan bare knipse i fingrene så hadde han kjøpt henne en leilighet (han har gjort det for søsteren hennes allerede). Så kjenner jeg at jeg blir litt provosert. Hun er sikkert lei av å høre på meg klage over hvor mye jeg må spare for å komme meg innpå og hvor vanskelig det er , men jeg blir helt dårlig av å høre på henne. Nei selvfølgelig er det lett å fronte det å "leve på kunst og kjærlighet" når du vet at uansett hva som skjer deg i livet har du en familie som hunne kjøpt deg hva enn du pekte på...! Ja jeg innrømmer glatt at jeg er sjalu, men jeg får litt følelsen av at hun ikke har helt bakkekontakt når hun sier sånne ting... Anonymous poster hash: e4313...224 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 hva er greia? skjønner ikke helt problemstillingen din. Tross "mye vil ha mer" så er det klart at penger ikke blir et problem for de som er bemidlet. Ergo opptar penger, og tanker om penger, dem i mindre grad enn andre. = ikke opptatt av penger. Hun har ikke lært seg verdien av penger, og (sikkert) aldri opplevd knuten i magen når hun tenker på penger/fremtiden. Så det sier seg selv at hun ikke deler dine tanker rundt bolig etc. Isteden for å bli irritert så får du heller klage til de som deler din situasjon. Hun har tydligvis ingen forutsetninger for å klare å sette seg inn i din situasjon, og du stanger bare hodet i veggen av å prate med henne om dette. Anonymous poster hash: 596a4...c0e 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Men hun har jo ikke egen leilighet? Det du kommer med her er bare antakelser. Jeg har selv en far som er god for mangfoldige millioner og jeg er lei av at mennesker portretter det som om jeg automatisk er heldig og alt er lett. Han er gjerrig og ekstremt streng. Jeg vet at dersom de skal bidra med en krone så skal de selv bestemme hvordan den brukes, ha innsyn i alt og ha noe å si ift. livsvalg. De har begge rigide syn på hva som er korrekt - og ettersom de selv har mye penger har de jo tatt smarte valg, og da kan jeg bare lytte. Luksusen ved å ha rike foreldre er mest den at dersom du skulle oppleve en krise kan de hjelpe deg, og betale for behandling ved alvorlig sykdom el.l. Men det er ikke gitt at barn av velstående foreldre automatisk er bortskjemte. Min erfaring er at mange som er misunnelige treffer EN person som er full av seg selv, og utifra det trekker konklusjoner. Jeg har faktisk vokst opp blant mange slike på Oslo vest og de som bare får uten noensinne å yte er unntaket, ikke regelen. Anonymous poster hash: d7ffb...c70 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Men hun har jo ikke egen leilighet? Det du kommer med her er bare antakelser. Jeg har selv en far som er god for mangfoldige millioner og jeg er lei av at mennesker portretter det som om jeg automatisk er heldig og alt er lett. Han er gjerrig og ekstremt streng. Jeg vet at dersom de skal bidra med en krone så skal de selv bestemme hvordan den brukes, ha innsyn i alt og ha noe å si ift. livsvalg. De har begge rigide syn på hva som er korrekt - og ettersom de selv har mye penger har de jo tatt smarte valg, og da kan jeg bare lytte. Luksusen ved å ha rike foreldre er mest den at dersom du skulle oppleve en krise kan de hjelpe deg, og betale for behandling ved alvorlig sykdom el.l. Men det er ikke gitt at barn av velstående foreldre automatisk er bortskjemte. Min erfaring er at mange som er misunnelige treffer EN person som er full av seg selv, og utifra det trekker konklusjoner. Jeg har faktisk vokst opp blant mange slike på Oslo vest og de som bare får uten noensinne å yte er unntaket, ikke regelen.Anonymous poster hash: d7ffb...c70 Men det er så lett for henne å si, at det ikke er viktig for henne å eie når hun vet at hun kan eie når som helst!Anonymous poster hash: e4313...224 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Jeg kjenner "fattige" mennesker som sier at de ikke er opptatt av penger. Anonymous poster hash: 6c142...65d 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Jeg kjenner "fattige" mennesker som sier at de ikke er opptatt av penger. Anonymous poster hash: 6c142...65d Det er mer sympatisk, på en måte...Anonymous poster hash: e4313...224 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Men det er så lett for henne å si, at det ikke er viktig for henne å eie når hun vet at hun kan eie når som helst!Anonymous poster hash: e4313...224 Men hun eier ikke, det er poenget. Og det er vel en grunn til det. Kanskje faren forskjellsbehandler, kanskje hun vet de stiller for mange krav om de bidrar. Eller noe annet du ikke vet om. Det er lett for deg å si at hun har det lett fra en hypotetisk situasjon, men du kan ikke komme med den slags spydigheter utifra dine teorier. Anonymous poster hash: d7ffb...c70 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Men det er så lett for henne å si, at det ikke er viktig for henne å eie når hun vet at hun kan eie når som helst!Anonymous poster hash: e4313...224 Men du vet jo ikke om hun ikke synes det er viktig fordi hun har den (teoretiske) tryggheten eller fordi det bare ikke er viktig for henne. At hun ikke har benyttet seg av muligheten kan godt tyde på det siste. Det er uansett ikke verdt det å bli provosert fordi du har dine teorier, man må tåle at folk ser ting annerledes. Anonymous poster hash: ce5f2...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Men hun har jo ikke egen leilighet? Det du kommer med her er bare antakelser. Jeg har selv en far som er god for mangfoldige millioner og jeg er lei av at mennesker portretter det som om jeg automatisk er heldig og alt er lett. Han er gjerrig og ekstremt streng. Jeg vet at dersom de skal bidra med en krone så skal de selv bestemme hvordan den brukes, ha innsyn i alt og ha noe å si ift. livsvalg. De har begge rigide syn på hva som er korrekt - og ettersom de selv har mye penger har de jo tatt smarte valg, og da kan jeg bare lytte. Anonymous poster hash: d7ffb...c70 Har to barndomsvenninner som har/hadde det på samme måte, begge er dog enebarn. Hun ene valgte å ta i mot leilighet av foreldrene når hun studerte, og har angret siden. Hun andre visste hvordan det ville bli, og har villet klare seg selv og styre eget liv. Foreldrene til hun første har lagt seg opp i alt hun gjør, fra studier til kjærester. Det gikk så langt at de klarte å ødelegge samboerforhold hennes, da ga hun leiligheten tilbake. De har skværet opp alle sammen etter noen år, men hun kan nok aldri tilgi sine foreldre helt. Hun ble sammen med sin kjære igjen og de flyttet på nytt inn i leiligheten, men kun fordi de ikke hadde økonomi selv til å kjøpe da. Har også et vennepar hvor hennes far har tilbudt dem x-antall millioner til hus. Her snakker vi nok til å kjøpe hus i ett av Oslos beste strøk. Men de ønsker ikke å få noe da de ønsker å spare opp og kjøpe selv når tiden er inne. Der ville ikke faren blandet seg opp i noe, men de ønsker å stå på egne ben. De er også heldige og leier ekstremt billig i Oslo, slik at de får spart opp en del egenkapital. Deres husleie har ikke økt på 8 år, og den var rimelig den gang. Skjønner godt se fortsatt leier selv om de nærmer seg 40 begge to, men er uten barn. Foreldres penger er ikke bestandig en velsignelse.Anonymous poster hash: 2ab9a...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 Men du vet jo ikke om hun ikke synes det er viktig fordi hun har den (teoretiske) tryggheten eller fordi det bare ikke er viktig for henne. At hun ikke har benyttet seg av muligheten kan godt tyde på det siste. Det er uansett ikke verdt det å bli provosert fordi du har dine teorier, man må tåle at folk ser ting annerledes. Anonymous poster hash: ce5f2...ac9 den teoretiske muligheten hennes er veldig reell. Faren hennes ønsker jo å kjøpe en leilighet til henne ( slik han har gjort med søsteren hennes.) nettopp den vissheten gir trygghet. Det gir henne trygghet til å studere kreative fag ( med dårlige jobbmuligheter) med en større trygghet enn oss andre. Så kan hun stå der å snakke høyt om hvor viktig det er å ikke tenke økonomi når man tar utdannelse, men kun velge ut fra interesse. Det er jo lett for henne å si når hun har verdens største hvilepute å hvile seg på om ting ikke 'går veien'. TSAnonymous poster hash: e4313...224 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Men hun har jo ikke egen leilighet? Det du kommer med her er bare antakelser. Jeg har selv en far som er god for mangfoldige millioner og jeg er lei av at mennesker portretter det som om jeg automatisk er heldig og alt er lett. Han er gjerrig og ekstremt streng. Jeg vet at dersom de skal bidra med en krone så skal de selv bestemme hvordan den brukes, ha innsyn i alt og ha noe å si ift. livsvalg. De har begge rigide syn på hva som er korrekt - og ettersom de selv har mye penger har de jo tatt smarte valg, og da kan jeg bare lytte. Luksusen ved å ha rike foreldre er mest den at dersom du skulle oppleve en krise kan de hjelpe deg, og betale for behandling ved alvorlig sykdom el.l. Men det er ikke gitt at barn av velstående foreldre automatisk er bortskjemte. Min erfaring er at mange som er misunnelige treffer EN person som er full av seg selv, og utifra det trekker konklusjoner. Jeg har faktisk vokst opp blant mange slike på Oslo vest og de som bare får uten noensinne å yte er unntaket, ikke regelen.Anonymous poster hash: d7ffb...c70 Denne leiligheten kunne hun fått i morgen om hun ville, faren hennes er hverken gjerrig eller streng, men har et ønske om å kjøpe henne inn på boligmarkedet og syntes det er tullete at hun leier. TSAnonymous poster hash: e4313...224 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Men hva er det du egentlig vil diskutere? At vi skal anerkjenne din følelse av at venninnen din lyver? Noe vi ikke kan vite noe om. Og når det er sagt, så er de fleste uberkunstneriske mennesker (både rike og fattige) spesielt opptatt av penger og materielle ting. Anonymous poster hash: 6c142...65d 1
Gjest Phoenix Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Så tenker jeg at de ikke har trengt å bekymre seg over det 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 Jeg skjønner deg jeg ts. Har selv ei venninne som kan være dømmende ovenfor folk med dårlig økonomi. Hun har mange. Hundretusen i banken som hun har spart opp selv, og syns de fleste burde greie det samme. Det er jo lett for henne å si, hun har bodd gratis i en leilighet familien hennes leier siden hun flyttet ut. Om vi andre hadde kunnet sette husleia inn på sparekonto hadde jo bi og hatt store beløp i banken.Anonymous poster hash: eb027...090 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 den teoretiske muligheten hennes er veldig reell. Faren hennes ønsker jo å kjøpe en leilighet til henne ( slik han har gjort med søsteren hennes.) nettopp den vissheten gir trygghet. Det gir henne trygghet til å studere kreative fag ( med dårlige jobbmuligheter) med en større trygghet enn oss andre. Så kan hun stå der å snakke høyt om hvor viktig det er å ikke tenke økonomi når man tar utdannelse, men kun velge ut fra interesse. Det er jo lett for henne å si når hun har verdens største hvilepute å hvile seg på om ting ikke 'går veien'. TSAnonymous poster hash: e4313...224 Ja, men du vet fortsatt ikke om det er derfor hun sier det, eller fordi hun bare bryr seg mindre enn det du gjør, uavhengig av familiens økonomiske situasjon. Det er det jeg mener med teoretisk trygghet, at den trygghetsfølelsen du hadde fått av det ikke nødvendigvis er noe hun føler, den er noe som du kun har bekreftet i ditt eget hode. Du fortolker henne i ditt eget bilde, og det kommer det ingenting godt ut av. Og i siste konsekvens: er det ikke helt likegyldig hvorfor hun sier som hun gjør? Hun har sitt liv, du har ditt. Å sitte der og sammenligne og bedømme skader bare deg selv. Anonymous poster hash: ce5f2...ac9 5
Gjest The damned Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 Det er vel bare sånn som folk kan si når de aldri har opplevd hvordan det er å ha lite penger. For det er viktig å ha penger, men det er først når du har mer enn du trenger at du ikke trenger å tenke på det. Tror mer på folk som har lite penger som sier det, for da har de kanskje lært seg betydningen av at penger ikke er alt selv om det er en nødvendighet for å overleve og oppnå endel av det man ønsker.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 Det er vel bare sånn som folk kan si når de aldri har opplevd hvordan det er å ha lite penger. For det er viktig å ha penger, men det er først når du har mer enn du trenger at du ikke trenger å tenke på det. Tror mer på folk som har lite penger som sier det, for da har de kanskje lært seg betydningen av at penger ikke er alt selv om det er en nødvendighet for å overleve og oppnå endel av det man ønsker. Man kan like godt si at "penger gir deg ikke lykke" betyr mer når det kommer fra noen med mye penger, fordi de vet hva de snakker om. Vanvittig mange mennesker tenker at de hadde hatt det bedre, hadde de bare hatt litt mer. Så får de litt mer, og det er aldri nok. De ignorerer glatt hvor mange styrtrike kjendiser som lider av depresjon og misbruk, for "hvis jeg hadde hatt så mye, hadde jeg hatt det bra". En som er fattig er selvsagt mer berettighet til å uttale seg om vanskeligheter ved fattigdom enn en som alltid har hatt det romslig. Men en som har mye penger har også mer rett til å uttale seg om hvor lite penger faktisk hjelper dersom man er ulykkelig. Det kan selvsagt hende TS ville blitt lykkeligere om hun hadde egen leilighet, eller "muligheten" for det. Og det kan også henne hennes venninne ville hatt det like bra uten pengene sine, fordi hun faktisk helt oppriktig ikke bryr seg om det materielle. De to situasjonene er likestilte. Anonymous poster hash: d7ffb...c70 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Men hva er det du egentlig vil diskutere? At vi skal anerkjenne din følelse av at venninnen din lyver? Noe vi ikke kan vite noe om. Og når det er sagt, så er de fleste uberkunstneriske mennesker (både rike og fattige) spesielt opptatt av penger og materielle ting.Anonymous poster hash: 6c142...65d Hun lyver jo ikke, jeg mistenker henne ikke for å i hemmelighet egentlig å være veldig kapitalistisk, men hun ser ikke selv hvorfor det er lettere for henne å ha denne holdningen enn det er for andre. Hun dømmer andre som "tenker på penger når de velger utdannelse for eksempel eller som strekker seg langt og jobber masse for å oppnå større økonomiske goder. Jeg blir litt gal av sånne mennesker, og holdningen irriterer meg, det er bare det... Anonymous poster hash: e4313...224 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #19 Skrevet 31. januar 2015 Så tenker jeg at de ikke har trengt å bekymre seg over det Nei nettopp, og så ser hun skjevt på de som "stresser med det" som bekymrer seg for om de kommer inn på boligmarkedet for eksempel. Det er jo fryktelig lett for henne å ikke bekymre seg.... TS Anonymous poster hash: e4313...224 2
Gjest The damned Skrevet 31. januar 2015 #20 Skrevet 31. januar 2015 Man kan like godt si at "penger gir deg ikke lykke" betyr mer når det kommer fra noen med mye penger, fordi de vet hva de snakker om. Vanvittig mange mennesker tenker at de hadde hatt det bedre, hadde de bare hatt litt mer. Så får de litt mer, og det er aldri nok. De ignorerer glatt hvor mange styrtrike kjendiser som lider av depresjon og misbruk, for "hvis jeg hadde hatt så mye, hadde jeg hatt det bra". En som er fattig er selvsagt mer berettighet til å uttale seg om vanskeligheter ved fattigdom enn en som alltid har hatt det romslig. Men en som har mye penger har også mer rett til å uttale seg om hvor lite penger faktisk hjelper dersom man er ulykkelig. Det kan selvsagt hende TS ville blitt lykkeligere om hun hadde egen leilighet, eller "muligheten" for det. Og det kan også henne hennes venninne ville hatt det like bra uten pengene sine, fordi hun faktisk helt oppriktig ikke bryr seg om det materielle. De to situasjonene er likestilte. Anonymous poster hash: d7ffb...c70 Nei, penger hjelper ikke hvis man er ulykkelig på en eller annen måte. De som tror det er vel samme type mennesker som tror at de automatisk vil få god selvtillit bare de opererer nesa, puppene eller hva nå enn de er misfornøyd med. Men det å ha nok penger slik at man slipper bekymringer hjelper jo godt på. Det er vel bare at for mye av det gode ikke er bra det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå