Gå til innhold

Hvordan kan jeg si ifra om dette på en greiest mulig måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har noen råd og tips til hvordan jeg kan si ifra om dette uten å ødelegge familiebåndene?

Hva ville dere gjort?

I familien vår har vi en vugge og en dåpskjole som har gått i arv i generasjoner og som har vært felleseie og gått på rundgang etter som hvem som har små.

Nå begynner min generasjon å få barn, kusinen min som var førstemann ut har hentet vuggen og kjolen hos mormor og der har det blitt.

I julen var vi i selskap hos henne og hun hadde da vuggen til pynt i stuen (barna er for store til den nå), hennes svigerfamilie kommenterte hvor fin den var og hun refererte da til den som "min".

Jeg og min søster nevnte da at det hører til i familien og fortalte historien rundt vuggen som er litt spesiell, svigerfamilien var interessert i dette og det ble litt snakk rundt det.

Det var helt tydelig at dette IKKE fallt i smak hos min tante og kusine!

Det ble skikkelig dårlig stemning og de mente at siden kusinen min er eldst av søskenbarna så er det hun som skal ha den.

Vi snakket ikke noe mer om det da, siden det var andre til stedet i selskapet.

Nå vurderer jeg å ta det opp igjen siden det snart kommer nye til verden som kan bruke kjolen og vuggen.

Disse tingene har aldri gått i arv tidligere men som sakt blitt sendt rundt til de som har barn som bruker det, etterpå er det blitt satt på plass hos min mormor. (Hun er nå på sykehjem og er sterkt dement og jeg vil gjerne holde henne utenfor dette da hun blir veldig forvirret og urolig.)

Jeg har snakket med de andre søskenbarna mine og de er enig i at vi fortsetter å dele på tingene.

Men jeg ønsker jo ikke å ødelegge båndet til min tante og kusine. Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 721a9...860

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har noen råd og tips til hvordan jeg kan si ifra om dette uten å ødelegge familiebåndene?

Hva ville dere gjort?

I familien vår har vi en vugge og en dåpskjole som har gått i arv i generasjoner og som har vært felleseie og gått på rundgang etter som hvem som har små.

Nå begynner min generasjon å få barn, kusinen min som var førstemann ut har hentet vuggen og kjolen hos mormor og der har det blitt.

I julen var vi i selskap hos henne og hun hadde da vuggen til pynt i stuen (barna er for store til den nå), hennes svigerfamilie kommenterte hvor fin den var og hun refererte da til den som "min".

Jeg og min søster nevnte da at det hører til i familien og fortalte historien rundt vuggen som er litt spesiell, svigerfamilien var interessert i dette og det ble litt snakk rundt det.

Det var helt tydelig at dette IKKE fallt i smak hos min tante og kusine!

Det ble skikkelig dårlig stemning og de mente at siden kusinen min er eldst av søskenbarna så er det hun som skal ha den.

Vi snakket ikke noe mer om det da, siden det var andre til stedet i selskapet.

Nå vurderer jeg å ta det opp igjen siden det snart kommer nye til verden som kan bruke kjolen og vuggen.

Disse tingene har aldri gått i arv tidligere men som sakt blitt sendt rundt til de som har barn som bruker det, etterpå er det blitt satt på plass hos min mormor. (Hun er nå på sykehjem og er sterkt dement og jeg vil gjerne holde henne utenfor dette da hun blir veldig forvirret og urolig.)

Jeg har snakket med de andre søskenbarna mine og de er enig i at vi fortsetter å dele på tingene.

Men jeg ønsker jo ikke å ødelegge båndet til min tante og kusine. Hva gjør jeg?

herregud...

Anonymous poster hash: 06221...52c

• Liker 2
Skrevet

Det er vel bare å forklare saken på en rolig måte? Dere har jo ikke snakket ordentlig om saken, bare løst i et familieselskap. Vil tro de ikke går imot hele slekta pga en vugge og en dåpskjole

Skrevet

Disse tingene har aldri gått i arv tidligere men som sakt blitt sendt rundt til de som har barn som bruker det, etterpå er det blitt satt på plass hos min mormor.

Kan du presisere hvordan det har blitt ordnet tidligere, det er litt uklart hva du mener her. Hvem hadde sakene før din mormor?

Anonymous poster hash: 853b6...a4e

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det må være greit at tingene har base hos din eldste kusine, slik de til nå har hatt base hos din mormor.

Men det forutsetter at kusina er enig i delingsprinsippet.

Anonymous poster hash: ede55...9aa
Skrevet

Kan du presisere hvordan det har blitt ordnet tidligere, det er litt uklart hva du mener her. Hvem hadde sakene før din mormor?

Anonymous poster hash: 853b6...a4e

Før henne hadde hennes mor det, det sto hos henne helt til hun døde for over 20 år siden nå.

Så strengt tatt burde vel vuggen gå til min mors eldste søster, og stå der til hun går bort. Kusinen som har det nå er ikke datter til henne, så strengt tatt er det eldste søster sin sønn som skal ha den osv.. (Håper det ikke er for rotete) 😉

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å forklare saken på en rolig måte? Dere har jo ikke snakket ordentlig om saken, bare løst i et familieselskap. Vil tro de ikke går imot hele slekta pga en vugge og en dåpskjole

Det er dessverre det jeg er redd for.

Skrevet

jeg tenker at dette er noe som egentlig din mormors barn bør finne ut av.

Beklager hvis jeg er brutal nå, men når din mormor dør, er det hennes barn som arver, og ikke barnebarna med mindre det er nevnt spesifikt i noe testamente.

• Liker 8
Skrevet

Enig med siste taler.

Her bør mormors barn sette seg ned og bli enige før det blir et problem. Jo færre som skal bli enige, jo lettere, og barnebarna er ikke egentlig part i saken.

Men de må jo gidde å gjøre det. Kanskje moren din kan ta initiativ?

Anonymous poster hash: f3391...a95

• Liker 5
Skrevet

Enig med siste taler.

Her bør mormors barn sette seg ned og bli enige før det blir et problem. Jo færre som skal bli enige, jo lettere, og barnebarna er ikke egentlig part i saken.

Men de må jo gidde å gjøre det. Kanskje moren din kan ta initiativ?

Anonymous poster hash: f3391...a95

Det er nok lurt ja 😊

Får pushe henne litt, mamma er så konfliktsky og tante er så bestemt hehe

Ikke bare bare med den familien nei 😜

Skrevet

Men i hvor mange generasjoner skal denne vuggen og kjoler deles på et stadig bredere familietre? På et eller annet tidspunkt må kan nesten la en gren av familien "overta".

Men hvordan dette skal løses er selvfølgelig opp til din mor og hennes søsken.

Jeg kommer fra en familie hvor vi nå rydder opp og avviker slike "sameie" løsninger. kam kan alltids be om å få låne, men eierskap går kun til en.

Anonymous poster hash: 7199f...ae7

• Liker 2
Skrevet

Min mormor brodrete en dåpskjole som fungerer på samme måte som hos dere. Vi fant ut at den har "base" hos min mamma siden vi som har barn bor 4 timer unna henne i hver vår retning. For hvert barn som blir døpt i kjolen blir det brodert inn navn og dåpsdato. Det er bare jeg og kusina mi som har barn.

Grunnen til at den ikke står hos mormor er at hun ikke trenger å stresse med kjolen, og det er tungvint å reise til onkel :-)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Dåpskjole er jo vanlig at går i arv. Den vi skal bruke med heklet til svigerinnen min for 35 år siden. Vuggen derimot kan nok blir et krangle emne

Skrevet

Du får den sikkert når du får barn

Skrevet

ugh. godt mulig vi er kusiner, for jeg har nemlig en tante og kusine av samme ullet.

Dette er en kinkig situasjon. Er det som min kusine så blir det rabalder uten like og møsing til den store gullmedalje, og en kjeftete tante som mener bestemt at dette er i kusinens eie og at kusinens fortjener jo dette må vite..

Hadde ikke bringt dette opp igjen på banen før du eller dine søskenbarn venter barn. jeg skjønte ikke noe av den innviklede historien om vuggas ferd, men det er vel bare til å stille spørsmål om hvorfor det er rettferdig at vugga/kjolen tilfalt kusina di og skal bli der? Spill på historikken til vugga og hele meningen med den, nemlig at den skal gå på rundgang.

Og så skriker du litt ned i puta og bitchslapper kusina og tanta di imaginært. Slike mennesker gjør deg grå i håret.

Anonymous poster hash: 91498...0e4
  • Liker 1
Skrevet

Vi sender rundt dåpskjole på rundgang blant fettere og kusiner som får barn. Den som brukte den sist oppbevarer den til nestemann trenger den.

Anonymous poster hash: 0ddfe...20e

• Liker 2
Skrevet

Men i hvor mange generasjoner skal denne vuggen og kjoler deles på et stadig bredere familietre? På et eller annet tidspunkt må kan nesten la en gren av familien "overta".

Men hvordan dette skal løses er selvfølgelig opp til din mor og hennes søsken.

Jeg kommer fra en familie hvor vi nå rydder opp og avviker slike "sameie" løsninger. kam kan alltids be om å få låne, men eierskap går kun til en.

Anonymous poster hash: 7199f...ae7

Det er ikke noe problem å ha felles eierskap selv med mange grener :) I min familie har vi en dåpskjole som er fra a 1880, den er så skjør at den ikke kan vaskes lenger (!), så vi er alle veldig redd for å ødelegge den. Den sendes rundt og alle barna har brukt den kjolen. Nå er det hittil tolv forskjellige grener som deler på denne uten problem. :)

Vi sender rundt dåpskjole på rundgang blant fettere og kusiner som får barn. Den som brukte den sist oppbevarer den til nestemann trenger den.

Anonymous poster hash: 0ddfe...20e

Samme her, aldri noe problem :)

Anonymous poster hash: 4036c...7db

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha felles eierskap selv med mange grener :) I min familie har vi en dåpskjole som er fra a 1880, den er så skjør at den ikke kan vaskes lenger (!), så vi er alle veldig redd for å ødelegge den. Den sendes rundt og alle barna har brukt den kjolen. Nå er det hittil tolv forskjellige grener som deler på denne uten problem. :)

Samme her, aldri noe problem :)

Anonymous poster hash: 4036c...7db

Godt å høre at slike ordninger kan fungere :)

Det har det jo gjort her også helt fram til nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...