AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Har en treåring, og dette er "reglene" vi har hjemme, og som vi øver på: - ikke lov å hoppe i sofa - ikke lov å springe inne (vi danser og hopper, men full fart er ikke lov) - si takk for mat - sitte ved bordet til "alle" er ferdige (lillesøster spiser litt tregt) - si takk, og svare tilbake når noen snakker - øve på å ikke snakke med mat i munnen I tillegg kommer jo at det er uaktuellt å tegne på møbler, dra dopapir rundt i huset og kaste hundemat over alt, sånne ting :-p Grunnen til at jeg spør er rett og slett bare fordi jeg lurer.... Anonymous poster hash: 42bed...158 1
sjøhest Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 4 år: -si takk for maten -sitte med bordet til alle barn er ferdige -spørre høflig om ting (ikke gi meg ditt, få datt) -svare når de blir snakka til -ikke si hva de ikke liker av maten som kommer på bordet, heller si hva av det de vil ha. Og nei takk hvis det er noe de ikke vil ha. Sikkert flere ting også, og alle åpenbare ting selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Har lite regler, annet enn det som er helt "selvfølgelig". At det ikke er lov å hoppe i sofaen går inn under selvfølgeligheter her i huset. Det samme gjelder å si takk og å svare og sånn. Det forundrer meg når noen kaller dette regler, for det er så selvsagt her i huset. 4-åringen må ta sitt eget fat og bestikk av matbordet og flytte det til oppvaskkummen, sette egne sko på skohylla og legge jakken sin forran knaggrekka slik at en voksen kan hjelpe med å henge den opp. Han må i tillegg ta sin egen matboks ut av sekken sin når vi kommer hjem fra barnehagen og lagge den ved siden av oppvaskkummen. Anonymous poster hash: ae648...8fc
sjøhest Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Ja der er sant, men vi har vært konsekvente i alle år og fortsatt glemmer 4-åringen å si takk for maten. Så vi må minne på.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Ingen. Fri oppdragelse i fullt anarki som de fleste andre.Anonymous poster hash: 83e20...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 2,5 år -Ikke gå fra bordet før man selv er ferdig (skal på sikt omformulerer til at alle er ferdige) -Si takk for maten -Sette på plass talerken etter middag -Sette på plass sko etter -bare sitte i sofaen -Ikke slå kaste etc -Rydetid før barnetv - Kun mat med bordet Anonymous poster hash: f2def...0b5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Har lite regler, annet enn det som er helt "selvfølgelig". At det ikke er lov å hoppe i sofaen går inn under selvfølgeligheter her i huset. Det samme gjelder å si takk og å svare og sånn. Det forundrer meg når noen kaller dette regler, for det er så selvsagt her i huset. 4-åringen må ta sitt eget fat og bestikk av matbordet og flytte det til oppvaskkummen, sette egne sko på skohylla og legge jakken sin forran knaggrekka slik at en voksen kan hjelpe med å henge den opp. Han må i tillegg ta sin egen matboks ut av sekken sin når vi kommer hjem fra barnehagen og lagge den ved siden av oppvaskkummen.Anonymous poster hash: ae648...8fc Det er sant, men det må jo læres for at det skal bli en selvfølge? Defor kaller vi det foreløpig regler her hjemme. Det er fint og se at det er mange som har det som oss da sånn at vi verken er for strenge eller for slappe med oppdragelsen, hehe ;-)Anonymous poster hash: 42bed...158 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 3 år. Samme som deg og sitte stille på rumpa ved bordet, ikke med bein på stolen oppunder seg (vi jobber hardt med det nå ) Sette glass bestikk etc. i oppvaskmaskinen Rydde opp lekene når det blir kveld. Håndhilse, dette er også veldig vanskelig Anonymous poster hash: 21a93...a2a 1
Emas Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Vi har ei som blir to år i mars..vi øver på å sei takk, kan eg få (ikkje berre sei "meir mamma/pappa") ryddetid når det blir kveld, synge for maten, og spørnlm hjelp i staden for å grine/hyle..
Jade Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Mye er en selvfølge, men vi tar regler sånn litt etterhvert som vi ser behovet. Manerer og respekt er viktig Innestemme og være snill med hverandre Legger vekt på at om alle rydder opp etter hverandre + litt til, så blir det koselig å bo her, og det er lettere å finne tingene sine (f.eks. favorittlekene) Snakke med hverandre om det er noe
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 Hmm.. Det er jo mange "regler" i oppdragelsen, som å være høflig mot andre osv.. Men av husregler er det disse; -si takk for maten -vente med å spise til vi sier versågod. -snakke pent/ ikke si dumming, dust osv til andre. -ikke løpe/herje inne. -ikke rope/hyle inne. -henge opp tøyet og sette skoene på plass. -rydde sammen ting vi er ferdig med. Kan legge til at dette gjelder oss voksne også 😉 det er ikke alltid far følger reglene og da kommer barna å setter han på plass 😅Anonymous poster hash: ad37a...edb 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Vi har få regler og har valgt å fokusere på regler rundt samhandling med andre mennesker - som f.eks det å ta hensyn og vise høflighet overfor andre og det å være inkluderende ift andre barn. Regler på skolen skal følges. Men ingen må spise opp maten, og det er fullt lovlig å hoppe i sofaen. Rydding har vi ingen spesielle regler for, vi er nok like rotete både voksne og barn Men så rydder vi opp sammen alle når vi ser at det trengs. Anonymous poster hash: 1fd1e...58f 3
Jade Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Vi er litt nøye på at reglene i huset skal forberede dem på et liv utenfor huset. F.eks så får de ikke lov til å hoppe i sofaen selv om vi ikke er redd for den. Nettopp fordi at de ikke skal hoppe i andres sofaer. Ei venninne sa at de måtte da BARE hoppe i sofaen hennes hvis de ville, men jeg "takket" nei. Mye greiere at de venner seg til at sofaer er til å sitte i.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 Vi er litt nøye på at reglene i huset skal forberede dem på et liv utenfor huset. F.eks så får de ikke lov til å hoppe i sofaen selv om vi ikke er redd for den. Nettopp fordi at de ikke skal hoppe i andres sofaer. Ei venninne sa at de måtte da BARE hoppe i sofaen hennes hvis de ville, men jeg "takket" nei. Mye greiere at de venner seg til at sofaer er til å sitte i. Enig i den. Men har aldri sett mine egne barn hoppe i andres sofa, selv om det lov hjemme. Barn lærer seg raskt at det gjelder andre regler i andre hjem. Om de hadde hoppet i sofaen hos andre, hadde jeg stoppet dem umiddelbart. Anonymous poster hash: 1fd1e...58f 4
Engel Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 Eneste vi har regler i huset vårt er restriksjoner på skjermtid (pc, iPad, tv). Annet som er ramset opp av flere her er selvfølgeligheter som inngår i normal folkeskikk, og dette blir de lært opp til som en selvfølgelighet uten at det ses på som regler. Og det gjelder like mye utenfor huset også. Hender dog jeg må opplyse enkelte lekekamerater på besøk om at hos oss så hopper vi ikke i sofa, vi tygger med munnen lukket (ser an alderen litt der da, men 10 åringer bør tåle den), og at løping/herjing gjøres ute osv. Og må innrømme at vi fortsatt jobber med det å ikke si at man ikke liker mat før man har smakt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 - si takk, jatakk, neitakk osv - ikke løpe, hyle og skrike inne - ikke hoppe i sofaen/stolene (men lov i mamma og pappa sin seng ) - rydde det vi har holdt på med før vi gjør noe nytt - rydde tallerken til vasken etter mat, sette sko og sekk fint i ganga..Anonymous poster hash: 8b110...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå