AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Som ung og i oppstartsfasen i voksenlivet er det noe som bekymrer meg. Hvordan har dere råd til å få barn? Vi er to med relativt god inntekt, høyt boliglån (førstehjemslån) og er barnløse enn så lenge. Vi klarer oss fint med de to inntektene vi har - også dersom vi skulle fått barn. MEN, vi kan jo ikke få et barn og jobbe fulltid begge to (hvem skal ta vare på barnet mellom 07:00 - 17:00). Det vil jo si at en av oss må være hjemme til barnet er stort nok til å kunne kommunisere sine behov (sulten, må på do osv) før vi sender barnet i barnehagen. Jeg antar det vil ta et par år før et barn klarer dette, nom som tilsier at vi kun kan ha én inntekt i like mange år. Det har ikke vi mulighet til hvis vi ikke selger huset og kommer inn på leiemarkedet. Er det veldig mange i dette landet som har råd til å miste halve inntekten og fremdeles leve like bra som før barnet kom til verden, eller er det noe jeg overser? Jeg fatter og begriper ikke hvordan vi i Norge har råd til å formere oss ... Anonymous poster hash: d0380...d32
Gjest Phoenix Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Jeg skjønner aldri denne diskusjonen som sier vi må ha to inntekter i Norge. Hva tror du de som er alene med barn lever på? Kredittkort? 9
Angelheart2 Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Eh... her tror jeg kanskje du bør lese deg litt opp på hvordan ting fungerer i Norge. Dersom du har jobb og inntekt i dag vil du ha rett på permisjon med betalt fra staten i 49/59 uker i forbindelse med fødsel. De fleste barn i Norge i dag begynner i barnehage ved 1-årsalder, omtrent på samme tidspunkt som foreldrepengene tar slutt. Dersom du ikke ønsker å sende barnet i barnehage så tidlig må du ta deg permisjon fra jobb uten lønn, dvs at du bør ha spart deg opp penger til dette på forhånd. Vi lever i et velferdssamfunn som ønsker at norske familier skal få barn, så her er det meste tatt hånd om av staten ;-) 12
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Som ung og i oppstartsfasen i voksenlivet er det noe som bekymrer meg. Hvordan har dere råd til å få barn? Vi er to med relativt god inntekt, høyt boliglån (førstehjemslån) og er barnløse enn så lenge. Vi klarer oss fint med de to inntektene vi har - også dersom vi skulle fått barn. MEN, vi kan jo ikke få et barn og jobbe fulltid begge to (hvem skal ta vare på barnet mellom 07:00 - 17:00). Det vil jo si at en av oss må være hjemme til barnet er stort nok til å kunne kommunisere sine behov (sulten, må på do osv) før vi sender barnet i barnehagen. Jeg antar det vil ta et par år før et barn klarer dette, nom som tilsier at vi kun kan ha én inntekt i like mange år. Det har ikke vi mulighet til hvis vi ikke selger huset og kommer inn på leiemarkedet. Er det veldig mange i dette landet som har råd til å miste halve inntekten og fremdeles leve like bra som før barnet kom til verden, eller er det noe jeg overser? Jeg fatter og begriper ikke hvordan vi i Norge har råd til å formere oss ... Anonymous poster hash: d0380...d32 Nei si det... Hmmmm la meg tenke... hmmm... Hvis det bare hadde eksistert et sted som er laget for å fikse akkurat dette problemet... Hmmm la meg tenke... Anonymous poster hash: 4fb6c...b98 35
Gjest Kritt Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Som ung og i oppstartsfasen i voksenlivet er det noe som bekymrer meg. Hvordan har dere råd til å få barn? Vi er to med relativt god inntekt, høyt boliglån (førstehjemslån) og er barnløse enn så lenge. Vi klarer oss fint med de to inntektene vi har - også dersom vi skulle fått barn. MEN, vi kan jo ikke få et barn og jobbe fulltid begge to (hvem skal ta vare på barnet mellom 07:00 - 17:00). Det vil jo si at en av oss må være hjemme til barnet er stort nok til å kunne kommunisere sine behov (sulten, må på do osv) før vi sender barnet i barnehagen. Jeg antar det vil ta et par år før et barn klarer dette, nom som tilsier at vi kun kan ha én inntekt i like mange år. Det har ikke vi mulighet til hvis vi ikke selger huset og kommer inn på leiemarkedet. Er det veldig mange i dette landet som har råd til å miste halve inntekten og fremdeles leve like bra som før barnet kom til verden, eller er det noe jeg overser? Jeg fatter og begriper ikke hvordan vi i Norge har råd til å formere oss ... Anonymous poster hash: d0380...d32 Jeg skjønner ikke problemet ditt. Med inntekt vil du jo få betalt permisjon. For mange riktignok litt mindre enn de ellers tjener, men man klarer seg stort sett bra på det. Fra barnet er et år er det jo vanlig med barnehage, og det koster litt, men går jo også bra om man har to jobber. Om du ikke ønsker å ha barnet i barnehage fra det er et år, slik de fleste gjør, blir jo det en prioriteringssak, og vil selvfølgelig koste litt. Imidlertid får man jo fortsatt kontantstøtte, så for begrenset tid går det for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Som ung og i oppstartsfasen i voksenlivet er det noe som bekymrer meg. Hvordan har dere råd til å få barn? Vi er to med relativt god inntekt, høyt boliglån (førstehjemslån) og er barnløse enn så lenge. Vi klarer oss fint med de to inntektene vi har - også dersom vi skulle fått barn. MEN, vi kan jo ikke få et barn og jobbe fulltid begge to (hvem skal ta vare på barnet mellom 07:00 - 17:00). Det vil jo si at en av oss må være hjemme til barnet er stort nok til å kunne kommunisere sine behov (sulten, må på do osv) før vi sender barnet i barnehagen. Jeg antar det vil ta et par år før et barn klarer dette, nom som tilsier at vi kun kan ha én inntekt i like mange år. Det har ikke vi mulighet til hvis vi ikke selger huset og kommer inn på leiemarkedet. Er det veldig mange i dette landet som har råd til å miste halve inntekten og fremdeles leve like bra som før barnet kom til verden, eller er det noe jeg overser? Jeg fatter og begriper ikke hvordan vi i Norge har råd til å formere oss ... Anonymous poster hash: d0380...d32 Du tuller nå? Anonymous poster hash: 0d28b...798 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Voksne svar på et reelt problem. Jeg ser faktisk ikke hvordan man skal ha råd til det dersom man bor i en kommune med høye boligpriser. Støtten man får av Nav tilsvarer en ganske lav årslønn, og med den årslønnen utelukker man bolig i flere av de dyreste kommunene i landet. Vel og merke hvis den ene partneren ikke tjener langt over gjennomsnittet og dermed kan dekke over differansen mellom tapt arbeidsinntekt og det man får av Nav. Ikke nok med at man taper ekstremt mye penger på å gå over til foreldrepenger, men man må skatte av den lave inntekten også. Totalt sett vil man være ekstremt avhengig av en god sparebuffer når man får det første barnet. Jeg skjønner aldri denne diskusjonen som sier vi må ha to inntekter i Norge. Hva tror du de som er alene med barn lever på? Kredittkort? Jeg tror ihvertfall ikke at de bor i en enebolig. Skal jeg tippe bor flesteparten i små leiligheter de eier eller større leiligheter de leier. Anonymous poster hash: d0380...d32 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Vi har en veldig god løsning på dette her i Norge. Sjekk siden til NAV. Samlet kan man få 49 uker permisjon med 100% lønn (dog forutsatt at man ikke tjener over 6G, da må man evt være så heldig at man har en arbeidsgiver som dekker mellomlegget.) eller hele 59 uker med 80% lønn. Man får også barnetrygd, som er nesten en tusenlapp pr mnd.pr barn. Når permisjonen er over har man barnehage. De har normalt åpent mellom 07.15-16.30 (noen enda lengre). De fleste klarer å tilpasse så de får levert og hentet barnet innenfor denne tiden. Det er litt avhengig av når på året barnet er født for når man kan være garantert barnehageplass (det lønner seg å få barn på sommeren da man får plass fra august de fleste steder) Barnehageplass koster litt da, er vel en makspris på 2580 kr fra 1. mai i år. Men utgifter til barnepass kan trekkes ifra på skatten, så det er ikke så ille. Nei, å få barn i Norge er ikke noe problem. Men det kan selvfølgelig hende at man må velge å bo litt rimeligere med barn enn man ville gjort uten barn. Kanskje må man ta en litt billigere ferietur også. Men det handler jo om prioriteringer. Anonymous poster hash: 3dbe7...175 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Voksne svar på et reelt problem. Jeg ser faktisk ikke hvordan man skal ha råd til det dersom man bor i en kommune med høye boligpriser. Støtten man får av Nav tilsvarer en ganske lav årslønn, og med den årslønnen utelukker man bolig i flere av de dyreste kommunene i landet. Vel og merke hvis den ene partneren ikke tjener langt over gjennomsnittet og dermed kan dekke over differansen mellom tapt arbeidsinntekt og det man får av Nav. Ikke nok med at man taper ekstremt mye penger på å gå over til foreldrepenger, men man må skatte av den lave inntekten også. Totalt sett vil man være ekstremt avhengig av en god sparebuffer når man får det første barnet. Jeg tror ihvertfall ikke at de bor i en enebolig. Skal jeg tippe bor flesteparten i små leiligheter de eier eller større leiligheter de leier. Anonymous poster hash: d0380...d32 Du må huske at når inntekten går ned så går skattetrekket ned også, er ikke så svart hvitt som du vil ha det til. Vi lever godt med 3 barn i enebolig, dog i en mindre by. Men også her er boligprisene relativt høye. Anonymous poster hash: 3dbe7...175 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Vi har en veldig god løsning på dette her i Norge. Sjekk siden til NAV. Samlet kan man få 49 uker permisjon med 100% lønn (dog forutsatt at man ikke tjener over 6G, da må man evt være så heldig at man har en arbeidsgiver som dekker mellomlegget.) eller hele 59 uker med 80% lønn. Man får også barnetrygd, som er nesten en tusenlapp pr mnd.pr barn. Når permisjonen er over har man barnehage. De har normalt åpent mellom 07.15-16.30 (noen enda lengre). De fleste klarer å tilpasse så de får levert og hentet barnet innenfor denne tiden. Det er litt avhengig av når på året barnet er født for når man kan være garantert barnehageplass (det lønner seg å få barn på sommeren da man får plass fra august de fleste steder) Barnehageplass koster litt da, er vel en makspris på 2580 kr fra 1. mai i år. Men utgifter til barnepass kan trekkes ifra på skatten, så det er ikke så ille. Nei, å få barn i Norge er ikke noe problem. Men det kan selvfølgelig hende at man må velge å bo litt rimeligere med barn enn man ville gjort uten barn. Kanskje må man ta en litt billigere ferietur også. Men det handler jo om prioriteringer. Anonymous poster hash: 3dbe7...175 OJ! Der var løsingen ja! Barnehage var ordet jeg lette etter, takks kal du ha! Nå kan du slappe av TS Anonymous poster hash: 4fb6c...b98 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Små barn og til og med babyer sier i fra når de er sultne og trøtt med kroppsspråk og gråt/sutring. Null problem å sende de i barnehage når de har blitt 1 år. De aller aller felste bruke bleie når de er 1 år så det er null problem og. Vil man ha barn og er så heldig at man har begge fast jobb så går det bra Det viktigste dere må tenke på er om forholdet deres er bra nok til en så stor endring i livet som det er å få barn. Det viktigste er ikke pengene men forholdet deres.Anonymous poster hash: 963cc...493 3
Gjest Phoenix Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 (endret) Jeg tror ihvertfall ikke at de bor i en enebolig. Skal jeg tippe bor flesteparten i små leiligheter de eier eller større leiligheter de leier.Anonymous poster hash: d0380...d32 Men de fleste bor jo i leiligheter, spesielt hvis du bor i Oslo uansett om det er leie eller eie. NAV har ett veldig høyt tak som de dekker av foreldrepenger, så tjener man over den så har man høy inntekt. Endret 30. januar 2015 av Phoenix
Amarone Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 Noen arbeidsgivere dekker differansen på NAV-støtten vs lønn slik at du får 100 % lønn utbetalt. Stat og kommune gjør dette, og en del private bedrifter. Om din arbeidsgiver ikke gjør det er jo dette et gode å forhandle om ved neste lønnsforhandling... 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 Noen arbeidsgivere dekker differansen på NAV-støtten vs lønn slik at du får 100 % lønn utbetalt. Stat og kommune gjør dette, og en del private bedrifter. Om din arbeidsgiver ikke gjør det er jo dette et gode å forhandle om ved neste lønnsforhandling... Hva? Staten tar da ikke dette mellomlegget. Ikke der jeg jobber i alle fall.Anonymous poster hash: a8fcb...815 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 Er problemet virkelig at taket for permisjonpenger er for LAVT? Om dere tjener så sykt mye, klarer dere å spare litt også? Ellers handler det faktisk om å sette tæring etter næring. Må dere bo i enebolig? Må dere ligg på dagens kostnadsnivå på ting? Vi (en familie på 4) lever på kun mannens statlige lønn dette skoleåret, da jeg tar etterutdanning. Litt sparing på forhånd og et skikkelig "shoppestopp år", men vi klarer det. Når jeg får lønn igjen i august han vi begynne å spare til en tur til Danmark neste år Anonymous poster hash: 30b5a...ca3 1
Gjest Ludodama Skrevet 30. januar 2015 #17 Skrevet 30. januar 2015 Voksne svar på et reelt problem. Jeg ser faktisk ikke hvordan man skal ha råd til det dersom man bor i en kommune med høye boligpriser. Støtten man får av Nav tilsvarer en ganske lav årslønn, og med den årslønnen utelukker man bolig i flere av de dyreste kommunene i landet. Vel og merke hvis den ene partneren ikke tjener langt over gjennomsnittet og dermed kan dekke over differansen mellom tapt arbeidsinntekt og det man får av Nav. Ikke nok med at man taper ekstremt mye penger på å gå over til foreldrepenger, men man må skatte av den lave inntekten også. Totalt sett vil man være ekstremt avhengig av en god sparebuffer når man får det første barnet. Jeg tror ihvertfall ikke at de bor i en enebolig. Skal jeg tippe bor flesteparten i små leiligheter de eier eller større leiligheter de leier.Anonymous poster hash: d0380...d32 Hæ, og Hæ? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #18 Skrevet 30. januar 2015 Ei som ikke har skjønt det.Anonymous poster hash: 06553...3a9
Gjest Olivia Benson Skrevet 30. januar 2015 #19 Skrevet 30. januar 2015 De får mat og blir skiftet på i barnehagen selv om de ikke sier det med ord altså... 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #20 Skrevet 30. januar 2015 Noen arbeidsgivere dekker differansen på NAV-støtten vs lønn slik at du får 100 % lønn utbetalt. Stat og kommune gjør dette, og en del private bedrifter. Om din arbeidsgiver ikke gjør det er jo dette et gode å forhandle om ved neste lønnsforhandling... Gjør stat og kommune dette??? Jeg jobber i Oslo kommune og har aldri hørt om dette....Anonymous poster hash: 4fb6c...b98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå