AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Vi har ikke hatt tv siden i fjor, og ikke betalt lisens siden da. Har ikke vært noe problemer. Så plutselig står det en mann på vår eiendom og driver meg noe rart.. Jeg går ut på værandaen og sa at dette var privat eiendom og ba han dra. Vi bor ikke så nært andre folk, og jeg var hjemme alene. Han sa han kom fra nrk og ville gjerne komme inn og se om vi hadde tv. Jeg ba han legitimere seg og han dro fram et laminert kort, uten bilde osv.. Jeg sa at dette goddtok jeg ikke og at hvis han skulle komme fikk han ringe på forhånd, og ha med bedre ID enn den der, som han lett kunne lage hjemme og så dra å rundstjele noen. Jeg er ikke redd av meg, men syntes noe skuret her.. Han ble sint og bannet.. Ringte NRK og fortalte om situasjonen, og de sa de ikke viste om noen kontroll, men kontrolørene kan vel ikke bare dra dit de vil uten at det er grunn for det og da burde det være så folk kune ringe og høre med nrk... Anonymous poster hash: 19b91...ff6
Gjest Evans Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Jeg hadde ringt politet, så kan de finne ut om denne personen faktisk er fra NRK eller om han er en skurk i forkledning. Syns også du fikk veldig dårlig svar fra NRK.
Aqila Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Hmm, rart.. Det var virkelig dårlig av NRK å ikke har oversikt over hvor kontrollørene tar kontroll synes jeg!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Jeg syns også du gjorde det riktige. Høres ut som et ubehagelig menneske når han ble sint, og slikt ville ikke jeg likt å ha i hus. Du har ingen plikt til å slippe ham inn. Anonymous poster hash: 3efdd...7ff 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Riktig av deg å vise ham bort. Lisenskontrollørene har ikke rett til å ta seg inn i hus. Så vidt jeg vet bruker de peilere til å se hvor det er TV-signaler, så de har faktisk ikke behov for å gå inn og fysisk "se" TV'en. Anonymous poster hash: 1c919...c41 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Hmm, rart.. Det var virkelig dårlig av NRK å ikke har oversikt over hvor kontrollørene tar kontroll synes jeg! NRK sa de ikke visste om noen kontroll. Hvis fyren ikke var ansatt i NRK, så ville jo det være et helt legitimt svar å gi. Jeg hadde ringt politiet og sagt fra, rett og slett fordi det er umulig å vite om denne personen er legitim eller ikke, men mest trolig er han ikke det. Anonymous poster hash: 09503...b6f
Gjest Veritaserum Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Et spørsmål.. Jeg bor i blokk.. flyttet hit for noen måneder siden. Har ikke fått noe krav om lisens... kommer det en skummel mann hit for å sjekke? Eller får jeg det bare random i posten? Hvordan funker dette egentlig?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Et spørsmål.. Jeg bor i blokk.. flyttet hit for noen måneder siden. Har ikke fått noe krav om lisens... kommer det en skummel mann hit for å sjekke? Eller får jeg det bare random i posten? Hvordan funker dette egentlig? NRK har peileutstyr som ser at du har TV. Bor du i blokk bruker NRK vanligvis å leie en liftmaskin slik at de kan titte inn i vinduet ditt og sikre seg bildebevis. Kjøp persienner og gode gardiner så er du helt trygg. Slipp aldri fremmede inn i din leilighet, bortsett fra politi som kan legitimere seg. Anonymous poster hash: 0c6b9...96e
Gjest Veritaserum Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 NRK har peileutstyr som ser at du har TV. Bor du i blokk bruker NRK vanligvis å leie en liftmaskin slik at de kan titte inn i vinduet ditt og sikre seg bildebevis. Kjøp persienner og gode gardiner så er du helt trygg. Slipp aldri fremmede inn i din leilighet, bortsett fra politi som kan legitimere seg. Anonymous poster hash: 0c6b9...96e omg men jeg bor jo i første :O Oh hjelpes, kanskje hun gamle damen som stirret inne i leiligheten min var fra NRK? :O 2
Xtend Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 NRK har peileutstyr som ser at du har TV. Anonymous poster hash: 0c6b9...96e Nei, det har de ikke! 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 Jeg villle ringt politiet. Anonymous poster hash: afe04...145
Gjest Anubiel Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Lisenskontrollører har legitimasjonskort med bilde, så han var nok noe helt annet han som dukket opp hos deg... http://www.nrk.no/lisens/sv-kks-hvordan-foregar-kontroll-1.11580454
Gjest Sådetså Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Hvordan magisk peilerutstyr mener dere kontrollørene har? En TV i seg selv sender da ikke ut noen form for signaler med mindre det er en kasse med antenne laget før 1999?. Som nevnt over har kontrolløren ingen rett til å komme inn i din bolig, så du kan fint nekte. 4
Aqila Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 NRK sa de ikke visste om noen kontroll. Hvis fyren ikke var ansatt i NRK, så ville jo det være et helt legitimt svar å gi. Jeg hadde ringt politiet og sagt fra, rett og slett fordi det er umulig å vite om denne personen er legitim eller ikke, men mest trolig er han ikke det. Anonymous poster hash: 09503...b6f Åja, nå er jeg med. Det må være en ekkel opplevelse, hadde nok ringt til politiet jeg.
Petra75 Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 NRK har peileutstyr som ser at du har TV. Bor du i blokk bruker NRK vanligvis å leie en liftmaskin slik at de kan titte inn i vinduet ditt og sikre seg bildebevis. Kjøp persienner og gode gardiner så er du helt trygg. Slipp aldri fremmede inn i din leilighet, bortsett fra politi som kan legitimere seg. Anonymous poster hash: 0c6b9...96e Fnis... fantastisk Ser for meg en haug folk sitte i et hjørne med aluminiumshatt og bite negler. Nei - NRK har ikke peileutstyr. De går ut i fra at de aller fleste adresser har tv, og ser de at det ikke er registrert en tv på din adresse, sender de en kontrollør dit. Jeg regner med at de har retningslinjer mot å traske rundt på verandaer og å titte inn vinduer, så i dette tilfellet hadde jeg nok ringt politiet og bedt de ta seg en tur. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 Lisenskontrollører er etter min erfaring en egen rase. Har i min veldig unge ungdom hatt en på besøk som satte foten i mellom dør og dørkarm som gjorde at døra ikke kunne lukkes. Har og hatt noen som ville komme inn, sa da at jeg var vaskehjelpen og ikke kunne hjelpe dem med noe som helst og lukket døra. De ble stående og ringe og banke på. Har fått opplyst at disse "kontrollørene" får betalt i forhold til antall nye lisenser de skaffer nrk. Forøvrig er det dumt å ha tv og se på vanlig tv uten å betale lisens fordi de kan måle seg frem til at du har tv og nrk har anledning til lovlig å få ut info om noen er kunde hos Canal Digital eller andre kabeltvselskaper.Anonymous poster hash: bd22d...fd5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #17 Skrevet 30. januar 2015 NRK sa de ikke visste om noen kontroll. Hvis fyren ikke var ansatt i NRK, så ville jo det være et helt legitimt svar å gi. Jeg hadde ringt politiet og sagt fra, rett og slett fordi det er umulig å vite om denne personen er legitim eller ikke, men mest trolig er han ikke det. Anonymous poster hash: 09503...b6f Kontrollørene går ut uten å varsle nrk , er det lisensavdelingen du har ringt? Og folks legitimasjon kan jo se ekte ut, ved første øyekast, også er det en ABB snekker som har laget den?Anonymous poster hash: bd22d...fd5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #18 Skrevet 30. januar 2015 Skal også sies at de jobber på provisjon. Mannen knakk når lisenskontrolløren sendte ham en melding som lød noe slikt som "ser du har tv, betaler du lisens? hilsen jon lisen skontrollør". Problemet var bare at vi bodde i en bakgård, ingen hadde tilgang til den og i tillegg sto tven slik at ingen kunne se den. Jeg lo godt da:) Skal sies at vi betaler lisens, men jeg står av jobbgrunner ikke i telefonkatalogen, eller er særlig søkbar på nettet. Ble en telefon til nrk da også, vi er jo ikke noe studentkollektiv! Jeg syns du skal ringe politiet og sende inn klage til nrk lisensavdelingen. Du er ikke den første som har blitt skremt. Til tanta mi satte han foten i døren og trengte seg inn, og hun hadde faktisk ikke tv Anonymous poster hash: 3efdd...7ff
Gjest Godjente Skrevet 30. januar 2015 #19 Skrevet 30. januar 2015 Riktig av deg å vise ham bort. Lisenskontrollørene har ikke rett til å ta seg inn i hus. Så vidt jeg vet bruker de peilere til å se hvor det er TV-signaler, så de har faktisk ikke behov for å gå inn og fysisk "se" TV'en. Anonymous poster hash: 1c919...c41 Nei, de kan ikke måle om du har tv. Dette er skremselspropaganda de bruker for å få deg til og innrømme at du har tv. Har selv bortvist en lisensmann fra huset mitt, derav han kom med trusler om peileutstyr. Hallo, vi er mange her i gaten og å måle seg frem til min tv er uansett umulig. Disse bilene de brukte før med antenne og hele pakka på taket er bare juks. De kan ikke ta seg inn i huset ditt heller uten ransakelsesordre fra politi og det får de ikke pga en tv! 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #20 Skrevet 30. januar 2015 Hva hvis du har iPad, eller PC eller andre duppedingser med nett og tilkoblingsmuligheter og kobler den til tv'en(som er plombert) og ser NRK via nett. Må du betale lisens da? Anonymous poster hash: 984d4...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå