Gå til innhold

Hvilken multivitamin?

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg er så usikker på disse kosttilskuddene! Er det virkelig nødvendig? Isåfall vil jeg helst kun ta en multivitamin da jeg er for lat til å styre med 3-4 forskjellige piller :P

Hvilken multivitamin bør jeg velge? Er feks. den "vitamineral" fra vanlige dagligvarebutikker OK?

Skal sies at jeg spiser lite kjøtt, grønnsaker og har noen typer allergier, så tror nok jeg er kvalifisert for slike piller :P har hørt at de ikke er nødvendige hvis man har "vanlig kosthold" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du ikke kan spise - pga allergier og aversjoner?

Gjest earlgrey
Skrevet

Kan spise egg i brød osv, men reagerer hvis jeg spiser mye speilegg, kokt egg osv :)

Skrevet (endret)

Nøtter, avocado og egg er marginalt i de flestes kosthold - det kan du fint klare deg uten! Hvorfor spiser du lite kjøtt og grønnsaker, kan jeg spørre om det? Spiser du variert ellers (altså bortsett fra nøtter, egg og avocado), med fokus på skikkelig mat og ikke så mye junk, så går det veldig bra uten kosttilskudd. Faktisk mener jeg kosttilskudd bare burde tas etter anbefaling av lege, og vedkommende vil da råde deg til hvilken type og dosering. Kosttilskudd uten reelt behov er bare "dyrt piss" (kroppen tar bare opp det den trenger, du tisser resten ut igjen).

Endret av Pringle
Gjest earlgrey
Skrevet

Er ikke så glad i rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Spiser en del kylling, og masse frukt :) ellers kornprodukter som havregryn, grøvbrød/knekkebrød, drikker melk og yoghurt og prøver å variere med pålegg på brødskiva og tilbehør som bønner osv til middag :)

Tror du ikke det er nødvendig med kosttilskudd til et sånt kosthold?:)

Skrevet (endret)

Du skulle kanskje tatt en test, blodprøve hos legen, for å finne ut om det er noen mangler! Men samtidig, normalverdiene i slike tester er ganske lave, så det kan hende at du har verdier i underkant av det som er bra for deg, selv om testene er OK. Det beste hadde nok vært om du kunne trent deg opp til å spise mer forskjellige ting. Én bit av noe du er skeptisk til, og så noe du allerede liker - akkurat som man gjør med unger :fnise:

Endret av Pringle
Gjest earlgrey
Skrevet

Hmm ja, du har et poeng der! Det beste er jo å få i seg alt igjennom kosten :) merker at jeg faktisk liker grønnsaker bedre når de tilbredes "barnevennlig", som i mos/pure/krydder :) får bare jobbe med dette. Tusen takk for svar :D da satser jeg på å utsette kosttilskuddet litt til (føler meg jo ikke syk så why bother) x)

Skrevet

Jeg tror at den naturlige måten er best, nesten alltid! Prøv ihvertfall det først!

Lykke til!

Skrevet

TS, det er bortkastede tid og penger å stappe i seg vitaminer en ikke trenger. Første bud er å ta en blodprøve hos legen og høre om h*n synes du har noen mangler, og starte etter anbefaler fra legen

Anonymous poster hash: 44591...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...