Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2004 #1 Skrevet 7. august 2004 Det har vært skrevet om dietter i media i flere tiår, men de siste årene har det tatt ekstremt av. Det er Aitken meg her og Fedon meg der. Det er de helsefarlige diettene og det er de 'egentlig-er-det-bare-sunn-fornuft' diettene. Det jeg lurer på er: nå når vi har så mye informasjon om dietter, kosthold og trening, hvorfor blir befolkningen bare tjukkere og tjukkere? Bare de siste årene har jeg sett forskjellene her i landet. Før jeg dro til utlandet for en 6-7 år siden, var det bare radmagre fliser som viste magen sin. Nå disser det en valk over bukselinningen på de fleste.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2004 #2 Skrevet 7. august 2004 Det jeg lurer på er: nå når vi har så mye informasjon om dietter, kosthold og trening, hvorfor blir befolkningen bare tjukkere og tjukkere? Teori og praksis vet du.. De aller fleste vet at trening og kostholdsendring er det som skal til, men ikke alle er villig til å gjøre det. Det kombinert med en fascinerende tro på vidunderkurer.
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2004 #3 Skrevet 7. august 2004 Folk vet egentlig ikke så mye om kost og trening, de leser om Fedon og Atkins i Dagbladet, og begynner deretter på disse "kurene", uten å ha peiling på hva de driver med. Før trodde folk at så lenge de ikke spiste fett, kunne de spise så mye de ville uten å legge på seg, nå tror folk at de kan gjøre det samme bare de ikke spiser karbohydrater. Hvis ikke utsetter de seg for hasardiøse pulverkurer, før de flyr opp i vekt etterpå igjen..De melder seg inn på SATS, går der i et par uker, ser ikke resultater og slutter å gå dit. Faktum er at vi bor i et land der vi har råd og mulighet til å spise oss ihjel, og ingen gidder å dra hånda opp av potetgullbollen og lette rumpa fra sofaen lenge nok til å faktisk lære noe om kost, trening og ernæring- samt gjøre en innsats.
Gjest Poirot Skrevet 7. august 2004 #4 Skrevet 7. august 2004 Det er ikke så lett å endre livsstilen som mange tror. Det krever sterkt viljestyrke å bryte med tidlegere mønstre.
Gjest 1111 Skrevet 7. august 2004 #5 Skrevet 7. august 2004 Rett og slett fordi det er vanskelig å endre livsstil. pluss at det er så lett å synke tilbake til gamle vaner.
Martha Stewart Skrevet 7. august 2004 #6 Skrevet 7. august 2004 Den viktigste årsaken til at folk gjennomsnittlig veier mer i dag enn før, er kun delvis maten. Mindre fysisk aktivitet er hovedproblemet! Og da snakker vi om mindre av den aktiviteten som tidligere var en naturlig del av folks tilværelse, som å gå til og fra jobb og skole etc. En gjennomsnittlig norsk kvinne i dag spiser faktisk færre kalorier enn for ti-tjue år siden. Men er altså mindre i aktivitet. I tillegg spiller nok maten inn. Fristelsene er i større grad over alt og jeg tror særlig barn spiser oftere godteri og drikker mer brus enn før. Barn er også mindre aktive enn før, tror jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2004 #7 Skrevet 7. august 2004 Jeg avskyr dietter. hele ordet byr meg i mot. Hver uke er det dietter i blader/aviser hvor du kan gå ned 10 kilo. BLØFF. Jeg har virkelig prøvd mye, gått ned og gått opp + at jeg fikk noen kilo ekstra som bonus. Jeg leste litt Fedon. jeg har kun tatt ut sukker, stivelse. det vil si mel, poteter, og kunstige produkter. Trimmer+ Nei. jeg går turer hver dag. har gått ned 20 kilo på 2 år uten å anstrenge meg. spiser mere mat nå enn hva jeg noen gang har gjort. Dissende mager+ Er så sexy? Greit at tykke vil ha mote, men det går an å ha litt sjølkritikk? Kommer der med hoftebukse med magen som ser 6 mnd gravid ut, den står rett ut og valkene henger som ei pølse rundt. selfølgelig med en kort topp. hvorfor går alle feite i trang dongrybukse. De blir jo enda verre.
Gjest 1111 Skrevet 7. august 2004 #8 Skrevet 7. august 2004 Dissende mager+ Er så sexy? Greit at tykke vil ha mote, men det går an å ha litt sjølkritikk? Kommer der med hoftebukse med magen som ser 6 mnd gravid ut, den står rett ut og valkene henger som ei pølse rundt. selfølgelig med en kort topp. hvorfor går alle feite i trang dongrybukse. De blir jo enda verre. Dette var vel litt utenfor tema. dessuten har det blitt diskutert mange ganger allerede.
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #9 Skrevet 9. august 2004 Det er ikke så lett å endre livsstilen som mange tror. Det krever sterkt viljestyrke å bryte med tidlegere mønstre. Men Poirot, hva om vi snur den problemstillingen på hodet og spør om hvorfor så forferdelig mange har behov for å endre livsstil i utgangspunktet? Blir nordmenn fostret opp på potetgull og brus? Så vidt jeg husker fra min egen barndom var barn aktive, de spiste godt, men relativt sunt, og de fleste var normalvektige.. Når begynner dette mønsteret å endre seg? Hva er det som har forårsaket overvektsepidimien i utgangspunktet? Når og hvorfor ble nordmenn så overvektige?
Gjest Poirot Skrevet 9. august 2004 #10 Skrevet 9. august 2004 Men Poirot, hva om vi snur den problemstillingen på hodet og spør om hvorfor så forferdelig mange har behov for å endre livsstil i utgangspunktet? Blir nordmenn fostret opp på potetgull og brus? Så vidt jeg husker fra min egen barndom var barn aktive, de spiste godt, men relativt sunt, og de fleste var normalvektige.. Når begynner dette mønsteret å endre seg? Hva er det som har forårsaket overvektsepidimien i utgangspunktet? Når og hvorfor ble nordmenn så overvektige? Er vel som sagt over her: mange fristelser, mye ferdigmat og lite aktivitet.
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #11 Skrevet 9. august 2004 Men hvorfor lar så mange seg lede inn i et slikt livsmønster når vi alle vet at det er usunt? Og når begynner det? I tenårene? I 20-årene? Greit at det er godt med sjokolade, men å spise det hver eneste dag?
~sikka~ Skrevet 9. august 2004 #12 Skrevet 9. august 2004 Rett og slett fordi det er vanskelig å endre livsstil. pluss at det er så lett å synke tilbake til gamle vaner. Man må vel bare bestemme seg, hvis man virkelig vil så får man det til
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2004 #13 Skrevet 9. august 2004 Er vel som sagt over her: mange fristelser, mye ferdigmat og lite aktivitet. Hm... med andre ord krevde det ikke så mye viljestyrke å endre livsstilen fra barndommen da? Det var rett og slett lett å bryte med tidligere mønster?
MiniMjau Skrevet 9. august 2004 #14 Skrevet 9. august 2004 4 mnd på grete roede, forandret livstilen min ihvertfall! (og 15 kg forsvant som dugg for solen.....) Selfølgelig blir det sjokoladekick i ny og ne, men istedet for annenhverdag så skjer det nå kanskje en gang i måneden. Ellers sunn god vanlig mat og fysisk aktivitet. :-) Måtte "skru" litt på hjernen, men når du ser resultatene vil jeg aldri tilbake.
Gjest Poirot Skrevet 9. august 2004 #15 Skrevet 9. august 2004 Hm... med andre ord krevde det ikke så mye viljestyrke å endre livsstilen fra barndommen da? Det var rett og slett lett å bryte med tidligere mønster? Mange synes pizza er bedre enn torsk og videospill gøyere enn jogging. Mao et mer bedagelig liv, som sakte men sikkert kan komme i løpet av studieårene elelr når man får barn som krever mye annet. Selv vet jeg at kostholdet endret seg betraktlig når jeg flyttet for meg selv, og det ALLTID er mat jeg liker til middag, fremfor å få servert det mor lager. Å ikke lenger ha gym på skolen gjør også sitt, man må trene aktivt OG betale for det, ikke alle som takler denne overgangen, heller ikke alle som synes trening er gøy. Selv synes jeg usunn mat er godt, og det er kjedelig å trene. Da koster det masse selvdisiplin å trene slik jeg gjør nå og spise sunnere. Spesielt med en samboer i sofaen som knasker sjokolade og potetgull nesten daglig.
Gjest 1111 Skrevet 9. august 2004 #16 Skrevet 9. august 2004 Hadde bare alle hatt en viljestyrke av stål så..
Tusseline Skrevet 9. august 2004 #17 Skrevet 9. august 2004 Enig med deg, ~sikka~. Dersom man tar seg selv hardt i nakken, og gjør trening og kosthold til en lek, skal det ikke være det største problemet i verden. Man må jobbe for å få noe til, det samme gjelder skole (karakterer), karriere og i livet generelt.
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #18 Skrevet 9. august 2004 Uten noe ønske om å uvise mangel på respekt for alle som sliter med å forandre livsstil: Det bør egentlig ikke være så vanskelig å spise sjokolade en gang i uka istedet for 6, og å spise en normal porsjon middag istedet for en gigaporsjon. De fleste kan også finne en treningsform som kan være lystbetont, alle må ikke jogge.. Greit nok at det er tøft å forandre livsstil, men det er tøffere å slite med sykdommer som følge av en dårlig livvstil..
Martha Stewart Skrevet 9. august 2004 #19 Skrevet 9. august 2004 Selv vet jeg at kostholdet endret seg betraktlig når jeg flyttet for meg selv, og det ALLTID er mat jeg liker til middag, fremfor å få servert det mor lager. Å ikke lenger ha gym på skolen gjør også sitt, man må trene aktivt OG betale for det, ikke alle som takler denne overgangen, heller ikke alle som synes trening er gøy. Selv synes jeg usunn mat er godt, og det er kjedelig å trene. Da koster det masse selvdisiplin å trene slik jeg gjør nå og spise sunnere. Spesielt med en samboer i sofaen som knasker sjokolade og potetgull nesten daglig. Jeg må nok si at dette stemmer for meg også... Spiser nok litt for ofte cookies og sjokolade + at jeg liker bedre å sitte med en bok eller foran PC'en enn å trene... Jeg ble født supertynn og hadde en vanvittig forbrenning mens jeg fremdeles var i tenårene. Men så var jeg mye i aktivitet også. Har nok enda ikke forsonet meg med at forbrenningen blir dårligere med alderen... For min del må jeg ha overskudd til å være bevisst på hva jeg spiser og å trene. I perioder med mye stress er det lett å komme inn i dårlige vaner og vaner tar ofte lang tid å endre igjen! Jeg må rett og slett ta meg selv i nakken innimellom og psyke meg opp til å legge om. Grete Roede har funket bra tidligere og nå blir det en ny runde med kurs en stund fremover. Da får jeg endret vanene mine til det bedre og satser på å ikke skli helt ut igjen etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå