kjøttmeis Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 (endret) Jeg skal lage et treningsprogram. Skal trene styrke og målet er å trene hele kroppen. Instruktøren jeg var hos la opp et program der vi startet* (edit: skrivefeil) med øvelser for bein, legger og rumpe, gikk over til bryst og rygg og tok magen til sist. En venninne av meg fikk et helt annet program. Hun fikk et program med armhevinger først, før hun gikk over til knebøy og andre øvelser for bein og rumpe. Så er det samme hvilken rekkefølge øvelsene er i? Eller er det noen muskler man bør trene før de andre? Bør man starte med de største musklene? I så fall, hvilke type øvelser bør man starte med? Endret 29. januar 2015 av kjøttmeis
Gjest Tassen10 Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Generell tommelfingerregel er vel øvelser for store muskelgrupper først. Evt "de viktigste musklene" først.
mijaa Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Generell tommelfingerregel er vel øvelser for store muskelgrupper først. Evt "de viktigste musklene" først. Men hvorfor det? Får man mer utbytte av det eller noe? Det er noe jeg genuint lurer på innså jeg nå, haha
kjøttmeis Skrevet 29. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2015 Men hvorfor det? Får man mer utbytte av det eller noe? Det er noe jeg genuint lurer på innså jeg nå, haha Samme her! haha Så f.eks. utfall, knebøy, armhevinger, rygghev, etc. først? Er det en spesiell del av kroppen man bør starte med, eller kan jeg like greit ta rygghev først? Programmet mitt ser til nå slik ut (dette er for styrketr. hjemme, uten vekter, men flere reps): Utfall Knebøy Tåhev Armhevinger Rygghev Crunches Planke Ser det greit ut?
Supraspinatus Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Men hvorfor det? Får man mer utbytte av det eller noe? Det er noe jeg genuint lurer på innså jeg nå, haha Fordi det er da man er mest opplagt og restituert. Da vil man få mest utbytte av den treningen. Spesielt store øvelser krever mest mulig av sentralnervesystemet for maksimal rekruttering. Og det er i CNS du blir først utmattet.
mijaa Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Fordi det er da man er mest opplagt og restituert. Da vil man få mest utbytte av den treningen. Spesielt store øvelser krever mest mulig av sentralnervesystemet for maksimal rekruttering. Og det er i CNS du blir først utmattet. Aha! Takk for svar
melatonin Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Store muskelgrupper/baseøvelser krever mer av deg teknikkmessig, greit å begynne med det. Mage og ryggmuskler er alltid med å støtter opp, så ville lagt mage øvelser til slutt så de ikke blir slitne og du gjør ovelser feil. Teknikk er alfa og omega!
kjøttmeis Skrevet 29. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2015 Store muskelgrupper/baseøvelser krever mer av deg teknikkmessig, greit å begynne med det. Mage og ryggmuskler er alltid med å støtter opp, så ville lagt mage øvelser til slutt så de ikke blir slitne og du gjør ovelser feil. Teknikk er alfa og omega! Ok! Takk for svar. Dette skal jeg tenke på framover. Jeg vil gjerne gjøre ting mest mulig riktig når jeg trener.
listefyll Skrevet 29. januar 2015 #9 Skrevet 29. januar 2015 Knebøy uten vekter er også supert som oppvarming
melatonin Skrevet 29. januar 2015 #10 Skrevet 29. januar 2015 Ok! Takk for svar. Dette skal jeg tenke på framover. Jeg vil gjerne gjøre ting mest mulig riktig når jeg trener. Ja det holder jeg med deg i. Er så lett å feilbelaste når man ikke får gjort ting riktig!
Gjest Herr Heftig Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Knebøy før utfall! Enig. Knebøy før alt egentlig. Det er en såpass tung og teknisk krevende øvelse at man må være skikkelig på alerten. Jeg klarer sikkert 10% mer på knebøy om jeg tar det som øvelse nummer 1 enn om jeg tar det som øvelse nummer 2.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Går med PT og hun sier det samme som de andre her; de store øvelsene først, de mest teknisk vanskelige aller først, for etterhvert blir kroppen og hjernen sliten og det er lettere å gjøre feil og feilbelaste. Skal du både ta planke og andre mageøvelser f.eks. så ta planke først, sånn at ikke magemusklene er slitne på forhånd og du risikerer å ikke greie å stabilisere ordentlig. Tro meg, jeg har gjort akkurat den feilen før, og gikk rundt med forslåtte magemuskler i tre uker. Ikke kult! Anonymous poster hash: 67d93...357
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå