AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 Fastlegen min har sendt henvisning til fedmeoperasjon for meg gjennom det offentlige. Vi hadde en lang samtale, men jeg glemte å spørre om selve metoden som brukes. (Fokuset var på å skrive en god søknad.) Har lest at om man velger å gjøre dette privat, er det to-tre metoder å velge mellom. Har man de samme valgene gjennom det offentlige og har jeg medbestemmelsesrett? Hadde også vært fint å høre hvor mye akkurat du veide før operasjonen (søknadstidspunkt), hvor mye du gikk ned på egenhånd, om operasjonen har vært vellykket, hvor mye du gikk ned etter operasjonen osv. Kjenner at jeg synes dette er skummelt og er ikke 100& sikker på om jeg vil gjennomføre. Synes det å operere, narkose osv i seg selv er skremmende og har jo også hørt at det er mye trøbbel i etterkant for mange, f eks ei venninne er mye kvalm, nesten daglig. Anonymous poster hash: 63b4d...114
Pringle Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Ja, råder deg til å tenke deg godt om. Hvis du klarer å gå ned i forkant av operasjonen, klarer du å gå ytterligere ned også. Uansett operasjon eller ikke, du må begrense kaloriinntaket ditt.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Jeg vil også virkelig oppfordre deg til å forsøke en gang til først. Jeg valgte bort operasjonen, og har nå, to år senere, bare 10 kg igjen til normal bmi.Anonymous poster hash: d3d41...06e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Ja, råder deg til å tenke deg godt om. Hvis du klarer å gå ned i forkant av operasjonen, klarer du å gå ytterligere ned også. Uansett operasjon eller ikke, du må begrense kaloriinntaket ditt. Jeg er ikke tilbakestående, jeg VET selvsagt at kaloriinntaket er for høyt. Jeg har en spiseforstyrrelse, overspising, derfor er det ikke gjort i en fei å endre dette. I tillegg er jeg i en livssituasjon som gjør at jeg ikke får trent så mye at jeg klarer å holde vekten i sjakk til tross for overspisingen, slik jeg gjorde før, for noen år tilbake. Fastlegen vurderer det derfor dithen at en slankeoperasjon vil være det beste for meg (kombinert med annen behandling), det er ikke "bare" det at jeg er for glad i mat som er problemet mitt. Anonymous poster hash: 63b4d...114
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Om du velger privat eller ei så er det kirurgen som anbefaler hva h*n synes er best for deg. Du får ikke bestemme selv om du velger privat eller offentlig, men du har medbestemmelsesrett Anonymous poster hash: 2040c...0fd
Pringle Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Jeg er ikke tilbakestående, jeg VET selvsagt at kaloriinntaket er for høyt. Jeg har en spiseforstyrrelse, overspising, derfor er det ikke gjort i en fei å endre dette. I tillegg er jeg i en livssituasjon som gjør at jeg ikke får trent så mye at jeg klarer å holde vekten i sjakk til tross for overspisingen, slik jeg gjorde før, for noen år tilbake. Fastlegen vurderer det derfor dithen at en slankeoperasjon vil være det beste for meg (kombinert med annen behandling), det er ikke "bare" det at jeg er for glad i mat som er problemet mitt. Anonymous poster hash: 63b4d...114 Jeg tenkte ikke at du var tilbakestående Men hvis du har en spiseforstyrrelse, bør du ikke slankeopereres, men jobbe med spiseforstyrrelsen. Legen din burde vite om dette! Man kan forholdsvis lett "overstyre" operasjonen ved "taktisk" spising, mange kroniske overspisere legger på seg igjen etter at de først har gått ned en del etter operasjonen. Det er ikke nødvendig å trene for å gå ned i vekt eller holde vekten (jeg har ikke trent, men har gått ned i vekt og holder nå vekten).
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 http://www.vektoperasjon.no/forum/ Meld deg inn her. Mange som står i kø eller er opererte. Før og etterbilder dagbøker Erfaringer Samt endel hhistorier om ting som har gått skeis.Anonymous poster hash: e90a1...c56
melatonin Skrevet 29. januar 2015 #8 Skrevet 29. januar 2015 jeg er kjent med to metoder, gastric bypas og sleeve. Sleeve blir mere brukt nå forde da kutter de bort en del av magesekken, men rører ikke tarmsystemet. Gastric bypas tar bort mye av magesekk og kobler om på tarmene. Sleeve er mer skånsom for kroppen. Men uansett prosedyre, og selv om dette er operasjoner gjort med kikkhull og ferdig på litt over en time så er dette veldig drastiske tiltak. Tenk deg godt om, du må være motivert, les alt du kommer over om temaet og sett deg inn i ernæring! Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Jeg er operert med sleeve, og jeg angrer ikke ett sekund.. jeg har mine tider hvor jeg kjenner på følelsen av at jeg ikke er mett i hodet mens magen gråter sin nød over at jeg er mett. jeg har gått ned over 20 kg siden operasjon i august, og jeg har det bedre enn på mange år. For meg var GBP uaktuelt, både fordi jeg ble operert med en relativt lav startvekt, men og fordi jeg hadde lest en del om at det kommer mer og mer forskning på at GBP gir økt risiko for hypoglykemi og ulike mangelsykdommer noe sleeve ikke gjør siden det kun er magesekken som blir berørt. En annen ting som er viktig er at ulike årsaker til overvekten, utløser ulike operasjoner.. der jeg opererte velger de GBP på pasienter som overspiser eller har ett problem med søtsug, nettopp fordi man der dumper i større grad enn sleeve og det vil begrense seg selv.. ved sleeve opplever man ikke samme type dumping og man må derfor begrense i større grad selv kanskje enn ved en GBP.. Men igjen, ulike operasjoner på ulike pasienter, og det mest riktige er å snakke med kirurgen. Jeg valgte privat for å slippe køen... betalte 88.000 kr. Anonymous poster hash: d3134...4fe
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Jeg er ikke tilbakestående, jeg VET selvsagt at kaloriinntaket er for høyt. Jeg har en spiseforstyrrelse, overspising, derfor er det ikke gjort i en fei å endre dette. I tillegg er jeg i en livssituasjon som gjør at jeg ikke får trent så mye at jeg klarer å holde vekten i sjakk til tross for overspisingen, slik jeg gjorde før, for noen år tilbake. Fastlegen vurderer det derfor dithen at en slankeoperasjon vil være det beste for meg (kombinert med annen behandling), det er ikke "bare" det at jeg er for glad i mat som er problemet mitt.Anonymous poster hash: 63b4d...114 Hvorfor svarer du på denne måten? Og hvorfor overser du samtidig fullstendig det jeg n, som har erfaring med å velge bort operasjonen, svarer?Anonymous poster hash: d3d41...06e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå