AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg har en mor, minstepensjonist, som i løpet av siste år ble såpass dårlig at hun måtte på sykehjem. Der fikk hun ikke fast plass med det samme. men bodde der allikevel i mange måneder. I påvente. Bodde på omsorgsbolig inntil dette, hvor hun betalte husleie, også etter sykehjem. Nå viser det seg at ikke bare fikk hun redusert trygden da hun ble innlagt på sykehjem, men hun har også betalt full pris på sykehjemmet samtidig som hun også måtte betale omsorgsboligen. Dette har tatt mesteparten av sparepengene hennes, hvordan kan det være mulig, er det noen som vet? Om hun overhodet ikke hadde hatt penger oppspart, hva da? Måtte hun ha tatt opp lån? Syns dette er skikkelig skammelig, og skal ta kontakt med diverse instanser, men hvilke erfaringer har dere, noen som har satt seg inn i regelverket? Anonymous poster hash: ed949...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 29. januar 2015 #2 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) Du må ringe tjenestekontoret i byen du bor i og forklare. Endret 29. januar 2015 av KG dama 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Del Skrevet 29. januar 2015 Hvis hun fremdeles har tingene sine i omsorgsboligen men selv befinner seg på sykehjem, så skal hun naturligvis betale for begge. Dersom hun flyttet ut av omsorgsboligen (slik at andre kunne flytte inn) og inn på sykehjem, skal hun ikke betale for begge. En dårlig sammenligning, men du betaler jo fremdeles for leiligheten din selv om du bor to uker på hotell.Anonymous poster hash: f4f57...5be 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Del Skrevet 29. januar 2015 Det måtte bestemoren min også. Betale for både omsorgsboligen og sykehjemsplassen hun kom til når hun fikk slag.Anonymous poster hash: 6d482...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M0niq Skrevet 29. januar 2015 #5 Del Skrevet 29. januar 2015 I min kommune fungerer det hvertfall slik: I påvente av langtidsplass har man et korttidsvedtak som koster ca 130 kr pr døgn, dette betaler man i opptil 60 dager. Etter 60 dager endres prisen til 80% av inntekt (pensjon, renteinntekter osv), selv om man enda ikke har fått innvilget langtidsvedtak. Når man bor i omsorgsbolig og har fått innvilget langtidsvedtak må man selv si opp dette leieforholdet og flytte ut, da dette foregår på samme måte som hvilket som helst annet leieforhold. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #6 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er trist at det skal være så dyrt med medisinsk behandling og rehabilitering for eldre, når det er gratis for andre.Anonymous poster hash: 2bc83...122 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #7 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er trist at det skal være så dyrt med medisinsk behandling og rehabilitering for eldre, når det er gratis for andre.Anonymous poster hash: 2bc83...122 Tull, i Norge er prisene stort sett like for alle. Det beskrevne er også helt vanlig. Anonymous poster hash: 485b9...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #8 Del Skrevet 29. januar 2015 Dette er da helt logisk!? Hun disponerer en omsorgsbolig, da må hun selvfølgelig betale leie for denne. Og når hun da må bo på sykehjem så må det også betales, der får hun jo kost, losji, medisiner og medisinsk forbruksmatriell og det koster. Da måtte hun jo si opp omsorgsboligen og flytte tingene sine ut av denne om hun ikke skulle betale for den. Minstepensjonister som eier egen bolig og må bo på sykehjem pga skrantende helse må som regel selge boligen sin, for de har ikke råd til å ha den samtidig betale 85% av trygden sin for å på sykehjem. Sånn er det dessverre. Anonymous poster hash: b0a56...fd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #9 Del Skrevet 29. januar 2015 Hvis hun fremdeles har tingene sine i omsorgsboligen men selv befinner seg på sykehjem, så skal hun naturligvis betale for begge. Dersom hun flyttet ut av omsorgsboligen (slik at andre kunne flytte inn) og inn på sykehjem, skal hun ikke betale for begge. En dårlig sammenligning, men du betaler jo fremdeles for leiligheten din selv om du bor to uker på hotell.Anonymous poster hash: f4f57...5be T.S her. Vi som pårørende fikk aldri noe beskjed om kostnader. Hadde jeg visst at dette kostet mer enn hva hun fikk inn pr måned, hadde jeg ikke funnet meg i at hun skulle ha ventet så lenge. Jeg forstår fremdeles ikke hvordan det er mulig å både redusere trygd, ta fullt betalt for både sykehjemsplass og omsorgsbolig i denne situasjonen. Min mor har som sagt minstepensjon, og betalt ca 70000 av egne sparepenger i denne perioden. Anonymous poster hash: ed949...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #10 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er trist at det skal være så dyrt med medisinsk behandling og rehabilitering for eldre, når det er gratis for andre.Anonymous poster hash: 2bc83...122 Opphold i slike institusjoner er ikke gratis for andre heller. Er ikke egne regler for eldre. Men ved betaling for sykehjemsplass skal det tas hensyn til andre biligutgifter også i en periode. Alle er klar over at man ikke flytter ut på dagen, særlig når man ikke vet hva som skjer. Ved opphold i hjem og rehabilitering så betales det egenandel opp til et visst beløp. Ta kontakt med kommunen og få en avklaring på hva som har skjedd.Anonymous poster hash: 0f884...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #11 Del Skrevet 29. januar 2015 T.S her. Vi som pårørende fikk aldri noe beskjed om kostnader. Hadde jeg visst at dette kostet mer enn hva hun fikk inn pr måned, hadde jeg ikke funnet meg i at hun skulle ha ventet så lenge. Jeg forstår fremdeles ikke hvordan det er mulig å både redusere trygd, ta fullt betalt for både sykehjemsplass og omsorgsbolig i denne situasjonen. Min mor har som sagt minstepensjon, og betalt ca 70000 av egne sparepenger i denne perioden. Anonymous poster hash: ed949...f08 Hvem tar hånd om økonomien hennes? Det ble vel sendt ut faktura hver mnd på både omsorgsbolig og oppholdet på sykehjemmet? Anonymous poster hash: 3751f...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #12 Del Skrevet 29. januar 2015 Sykehus er 100% gratis, men nye regler gjør at man skal ut fra sykehuset så fort som overhodet mulig, ig gjerne før det er helt forsvarlig. Eldre bruker lengre tid på å komme seg, så når de blir kastet ut fra sykehuset og må betale for sykehjemsplass så er det dyrere å bli syk for eldre. Hva hvis damen ikke hadde sparepenger da?Anonymous poster hash: 2bc83...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #13 Del Skrevet 29. januar 2015 Hvem tar hånd om økonomien hennes? Det ble vel sendt ut faktura hver mnd på både omsorgsbolig og oppholdet på sykehjemmet? Anonymous poster hash: 3751f...2b8 T.S Hun har styrt dette selv, inntil det ble bestemt at hun skulle få oppnevnt verge nå i høst. Jeg som pårørende har ikke hatt noe innsyn. Og som nevnt over - hva om hun ikke hadde hatt sparepenger - måtte hun da ha tatt opp lån?? Anonymous poster hash: ed949...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #14 Del Skrevet 29. januar 2015 T.S Hun har styrt dette selv, inntil det ble bestemt at hun skulle få oppnevnt verge nå i høst. Jeg som pårørende har ikke hatt noe innsyn. Og som nevnt over - hva om hun ikke hadde hatt sparepenger - måtte hun da ha tatt opp lån?? Anonymous poster hash: ed949...f08 Er det vergen som da har valgt å benytte seg av sparepengene hennes for å få det til å gå opp? Uten og gi beskjed om dette? Prisen for sykehjemsplassen skal hverfall være utregnet i forhold til hennes inntekt og ikke formue (bortsett fra renteinntekter på denne formuen). Anonymous poster hash: 3751f...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #15 Del Skrevet 29. januar 2015 Er det vergen som da har valgt å benytte seg av sparepengene hennes for å få det til å gå opp? Uten og gi beskjed om dette? Prisen for sykehjemsplassen skal hverfall være utregnet i forhold til hennes inntekt og ikke formue (bortsett fra renteinntekter på denne formuen). Anonymous poster hash: 3751f...2b8 Nei, han kom inn i bildet idet hun flyttet permanent over. Det er derfor jeg lurer veldig, og ønsker svar. Han har ikke hatt innsyn i tidligere inn/ut transaksjoner, bare at det i løpet av 8 mnd tidligere forsvant 70000. Og siden uføretrygden ble redusert, syns jeg det virker som om sykehjem har tatt betalt for mye. Vil til bunns i dette. Uansett om dette regnestykket er riktig eller ei - er disse satsene urimelige. Har lest meg litt opp på diverse avisartikler nå - der hvor sykehjemstrengende har ektefelle; blir det virkelig smalhans! Fysj! Det som er stygt, er at dette er en gruppe i samfunnet, som bare tar til takke, og ikke protesterer. Lett for politerne og bare overse. Anonymous poster hash: ed949...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #16 Del Skrevet 29. januar 2015 T.S Hun har styrt dette selv, inntil det ble bestemt at hun skulle få oppnevnt verge nå i høst. Jeg som pårørende har ikke hatt noe innsyn. Og som nevnt over - hva om hun ikke hadde hatt sparepenger - måtte hun da ha tatt opp lån?? Anonymous poster hash: ed949...f08 Hun må betale 80% av inntekt og formue (etter 60 dager på korttids/rehab). Har hun 0 kr i sparepenger så betaler hun bare 80% av inntekt. Så nei hun måtte ikke tatt lån. Anonymous poster hash: 98e38...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 29. januar 2015 #17 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er skammelig at minstepensjonister skal oppleve dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #18 Del Skrevet 29. januar 2015 Hun må betale 80% av inntekt og formue (etter 60 dager på korttids/rehab). Har hun 0 kr i sparepenger så betaler hun bare 80% av inntekt. Så nei hun måtte ikke tatt lån. Anonymous poster hash: 98e38...17b Det er mye penger, veldig trist for de gamle!, (selv om en sykehjemsplass selvfølgelig er verdt mye mer enn dette)Anonymous poster hash: 2bc83...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #19 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er mye penger, veldig trist for de gamle!, (selv om en sykehjemsplass selvfølgelig er verdt mye mer enn dette)Anonymous poster hash: 2bc83...122 Det er mye penger ja. En sykehjemsplass koster i overkant 900.000 kr. Anonymous poster hash: 98e38...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #20 Del Skrevet 29. januar 2015 Det er skammelig at minstepensjonister skal oppleve dette. Sannsynligvis blir det mye verre i framtiden, utgiftene til velferdsstaten er ikke i nærheten av å gå opp. Allerede i dag må de som får plass på sykehjem regnes som heldige, selv om de må betale mesteparten av inntekten for det. Anonymous poster hash: ea0a8...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå