AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 hei. Er ansatt i en av Norges store bedrifter. Læretiden min gikk ut i august 2014, da fikk jeg fagbrev som industrirørlegger. Fikk da en ny arbeidskontrakt, som sier at jeg er ansatt som industrirørlegger i forbindelse med et prosjekt. Denne kontrakten gikk ut 31 desember. Fra 1 januar fikk jeg enda en ny kontrakt, der det står "navn navn er ansatt som industrirørlegger inntil ny medarbeider er ansatt." I overskriften står det "Midlertidig ansettelse - ekstrahjelp". I kontrakten står det ingenting om at jeg er ansatt i forbindelse med noe prosjekt, heller ikke er jeg vikar for noen.. Skal sies at det er en form for ansettelsesstopp på anlegget her, men det står ingenting om dette i kontrakten, selv om det er noe vi har fått hørt muntlig. Håper det ikke er noe som bedriften kan bruke i mot meg dersom det viser seg at kontrakten er ugyldig.. Tok kontakt med fagforbundet, hun sa at dette hørtes ut som en ugyldig arbeidskontrakt. Har lest en del om midlertidig ansettelse, og i følge det jeg kan se oppfyller jeg ikke kravene for å være det. Dersom kontrakten er ugyldig, og arbeidsplassen er skyld i det, har jeg krav på fast ansettelse. Er det noen der ute som kan slike lover og regler? Anonymous poster hash: cf8f0...1d3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 hei. Er ansatt i en av Norges store bedrifter. Læretiden min gikk ut i august 2014, da fikk jeg fagbrev som industrirørlegger. Fikk da en ny arbeidskontrakt, som sier at jeg er ansatt som industrirørlegger i forbindelse med et prosjekt. Denne kontrakten gikk ut 31 desember. Fra 1 januar fikk jeg enda en ny kontrakt, der det står "navn navn er ansatt som industrirørlegger inntil ny medarbeider er ansatt." I overskriften står det "Midlertidig ansettelse - ekstrahjelp". I kontrakten står det ingenting om at jeg er ansatt i forbindelse med noe prosjekt, heller ikke er jeg vikar for noen.. Skal sies at det er en form for ansettelsesstopp på anlegget her, men det står ingenting om dette i kontrakten, selv om det er noe vi har fått hørt muntlig. Håper det ikke er noe som bedriften kan bruke i mot meg dersom det viser seg at kontrakten er ugyldig.. Tok kontakt med fagforbundet, hun sa at dette hørtes ut som en ugyldig arbeidskontrakt. Har lest en del om midlertidig ansettelse, og i følge det jeg kan se oppfyller jeg ikke kravene for å være det. Dersom kontrakten er ugyldig, og arbeidsplassen er skyld i det, har jeg krav på fast ansettelse. Er det noen der ute som kan slike lover og regler? Anonymous poster hash: cf8f0...1d3 Nåværende kontrakt løper forresten ut 31 mai. Anonymous poster hash: cf8f0...1d3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Dette burde fagforeningen din kunne hjelpe deg med. Anonymous poster hash: 50467...049 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 har opplevd litt av det samme. har vært ansatt på samme sted i kommunen i snart 6 år og har jo egentlig krav på fast ansettelse, men neida - har mista deltidsstillingen min fordi jeg var midlertidig ansatt. jeg var heller ikke vikar for navngitt person, men stillingen var ledig og er fortsatt ledig nå etter at jeg mistet den. jeg har også kontaktet fagforbundet, men de har så mye å gjøre og har ikke tatt tak i min sak enda:( er veldig frustrerende...! mitt råd er å få dette i orden før kontrakten utgår!!! håper fagforbundet kan hjelpe deg:) Anonymous poster hash: bb30f...57f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Dette burde fagforeningen din kunne hjelpe deg med.Anonymous poster hash: 50467...049 Ts her. Ja, har tatt det opp med tillitsvalgt, men ting tar tid.. må vel prøve å finne fram tålmodigheten, og håpe på at det ordner seg før kontrakten går utmmAnonymous poster hash: cf8f0...1d3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 har opplevd litt av det samme. har vært ansatt på samme sted i kommunen i snart 6 år og har jo egentlig krav på fast ansettelse, men neida - har mista deltidsstillingen min fordi jeg var midlertidig ansatt. jeg var heller ikke vikar for navngitt person, men stillingen var ledig og er fortsatt ledig nå etter at jeg mistet den. jeg har også kontaktet fagforbundet, men de har så mye å gjøre og har ikke tatt tak i min sak enda:( er veldig frustrerende...! mitt råd er å få dette i orden før kontrakten utgår!!! håper fagforbundet kan hjelpe deg:)Anonymous poster hash: bb30f...57f Trist å høre.. håper det ordner seg! Skal jo ikke være slik at man betaler masse for å være organisert, for så å ikke få hjelp innen rimelig tid dersom noe oppstår..Anonymous poster hash: cf8f0...1d3
FantasDick Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke den er ugyldig enda. Om du 31. mai får en ny kontakt som går ut på det samme som nåværende kontrakt vil nok den være ugyldig. Det hele kommer vel an på om de har et dokumentert behov for arbeidskraft kun fram til 31. mai eller om behovet er vedvarende. Hva sier sjefen om du tar det opp? Deres tanker om hva som skjer rundt 31. mai?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #8 Skrevet 29. januar 2015 Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke den er ugyldig enda. Om du 31. mai får en ny kontakt som går ut på det samme som nåværende kontrakt vil nok den være ugyldig. Det hele kommer vel an på om de har et dokumentert behov for arbeidskraft kun fram til 31. mai eller om behovet er vedvarende. Hva sier sjefen om du tar det opp? Deres tanker om hva som skjer rundt 31. mai? Ts her. I følge det som står i kontrakten"inntil ny medarbeider er ansatt", betyr jo det at de har tenkt å ansette noen videre.. snakket med en dame i fagforeningen, hun lirte på om grunnen til at jeg har fått en slik kontrakt var at de var redde for at jeg skulle komme å si at jeg er gravid eller noe..har ikke tatt det opp med sjefen enda. Tenker å vente til jeg hører fra tillitsvalgt igjen..Anonymous poster hash: cf8f0...1d3
FantasDick Skrevet 29. januar 2015 #9 Skrevet 29. januar 2015 Ts her. I følge det som står i kontrakten"inntil ny medarbeider er ansatt", betyr jo det at de har tenkt å ansette noen videre.. snakket med en dame i fagforeningen, hun lirte på om grunnen til at jeg har fått en slik kontrakt var at de var redde for at jeg skulle komme å si at jeg er gravid eller noe..har ikke tatt det opp med sjefen enda. Tenker å vente til jeg hører fra tillitsvalgt igjen..Anonymous poster hash: cf8f0...1d3 Ja, du sier noe der, jeg overså den biten, haha. Jeg tror kanskje kontrakten din er ulovlig likevel, for kontrakten viser at de har et reelt vedvarende behov for arbeidskraft og da skal du ikke ansettes midlertidig. Hør med tillitsvalgt!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 har opplevd litt av det samme. har vært ansatt på samme sted i kommunen i snart 6 år og har jo egentlig krav på fast ansettelse, men neida - har mista deltidsstillingen min fordi jeg var midlertidig ansatt. jeg var heller ikke vikar for navngitt person, men stillingen var ledig og er fortsatt ledig nå etter at jeg mistet den. jeg har også kontaktet fagforbundet, men de har så mye å gjøre og har ikke tatt tak i min sak enda:( er veldig frustrerende...! mitt råd er å få dette i orden før kontrakten utgår!!! håper fagforbundet kan hjelpe deg:)Anonymous poster hash: bb30f...57f Er det de lokale tillitsvalgte i Fagforbundet som har for mye å gjøre? Da kan du løfte saken din opp videre og ta kontakt med fylkeslaget. Du har krav på hjelp nå når du trenger det. Ellerbenda høyere om det er fylkeslaget som har for mye å gjør. Da får du den juridiske bistanden du trenger nå. Vet Fagforbundet holder på med storopprydning i noen kommuner som har holdt på slik du har opplevd. TS Kontakt fagforeningen din på nytt og bedre om bistand. Om kontrakten ikke er gyldig (noen et virker som utfra hva du skriver) så har du krav på fast ansettelse. Men søk deg andre og nye jobber også. Et firma som holder på slik er ikke en arbeidsgiver du ønsker på sikt 😄Anonymous poster hash: 00abf...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå