Gjest Down Skrevet 28. juni 2002 #1 Skrevet 28. juni 2002 Hei! Jeg er en jente på 17 år som har lange perioder hvor jeg er ekstremt deppa. Jeg mister rett og slett lysten på livet. Disse periodene har vart siden jeg var 15,og mange ganger har jeg vært nær ved å gjøre ting jeg nok hadde angret på... Noen ganger lurer jeg på om jeg bør oppsøke en psykolog,for å bli kvitt disse tankene. De dagene humøret er som verst skriver jeg dikt som uttrykker hva jeg føler. Jeg har pratet endel med min beste venninne,og hun prøver som best å hjelpe meg.Hun blir utrolig lei seg også,og sier hun er redd for å miste meg.Humøret mitt går ut over skolearbeidet mitt,og konsentrasjonen min. Er det vanlig å ha slike depresjoner,og over så lang tid i min alder? Hva skal jeg gjøre?? Håper det er noen der ute som kan råde meg til hva jeg skal gjøre. Hilsen fra Down
ElleVille Skrevet 28. juni 2002 #2 Skrevet 28. juni 2002 Hei Down! Ja, jeg synes det er en veldig god idè å kontakte psykolog. Ham eller henne kan du snakke om alt med, og ingenting er "for dumt" eller "for lite". Ellers er det ganske vanlig å ha noen "down-perioder", men det betyr ikke at du skal fikse det på egen hånd. Ta kontakt med en lærer, foreldre eller lege, og be om å få en time hos psykologen du. Lykke til.
Gjest Hege Skrevet 28. juni 2002 #3 Skrevet 28. juni 2002 Kanskje du kunne finne noe nyttig her? www.mentalhelse.no
Gjest Brugle-mamma Skrevet 28. juni 2002 #4 Skrevet 28. juni 2002 Kjære du! Jeg blir bekymret for deg da jeg leste innlegget ditt!!! Helt enig m Amanda: Alle har perioder i livet, i hverdagen som er litt grå..., men man må ikke tynge seg for mye ned heller, for da er det så vanskelig å komme seg opp igjen... Og opp må vi! Vi må dra opp rullgardina vår, prøve å se alt rundt oss som er pent og vakkert... Prøve å finne fram alt vi kan være stolte av- over oss selv, alt vi kan være takknemmelig for... For finner du fram de positive sidene i livet, blir ting litt lysere... Morfaren min var en klok mann, han sa alltid: "Jo mer man graver i dritten, jo mer lukter det!" Samtidig er det viktig å luke ut, se nøye på HVA som er grunnen til håpløsheten, for man SKAL IKKE KLARE ALT PÅ EGENHÅND og DET ER ALDRI DUMT Å BE OM HJELP! Jeg råder deg til å snakke ut med en voksen person som du stoler på! Sammen kan dere kanskje finne ut hvor du/dere går videre! Opp med hodet, jenta mi! Du har hele livet foran deg, så mye å glede deg til og glede deg over... LYKKE TIL Klem fra Brugle-mamma
bompi Skrevet 29. juni 2002 #5 Skrevet 29. juni 2002 Kjenner meg igjen i det du skriver... sånn opplevde jeg også livet for litt over et år siden... faktisk fram til nyttårsskiftet. Det som er viktig for deg, er å finne ut hva som gjør deg deppa... klarer du ikke å finne ut dette, så ta kontakt med en psykolog, eller en du stoler på. Selv bestilte jeg time hos fastlegen min, og han sendte meg videre til psykolog. Jeg hadde ikke mange positive tanker om å gå til psykolog, men alt endret seg etter et par timer. Viktig at du får en psykolog du føler du kan stole på, og snakke med, og som gir deg noe. Om du så må bytte psykolog noen ganger, så gjør ikke det noe, det er de vant til. Årsaker er viktig, og av og til trenger man litt hjelp til å finne årsaker. Jeg trodde jeg visste mine årsaker, men da jeg kom til psykolog, så fikk jeg enda flere årsaker, ofte dypereliggende. Ønsker deg lykke til! Du må for all del ikke gi opp, for det fins alltid en løsning
ElleVille Skrevet 29. juni 2002 #6 Skrevet 29. juni 2002 Kom på en ting: om du går på videregående finnes det kanskje helsesøster på skolen? Henne kan du vel også snakke med om ting du lurer på, og om du har det vanskelig.
Tonje Skrevet 29. juni 2002 #7 Skrevet 29. juni 2002 Huff! Det er nok verken enkelt eller greit nei. En god idé kunne kanskje være å gjøre ting du liker veldig godt, noe som får deg glad. Gå ut med venner finn på noe sammen, snakk sammen. Prøv å se litt mer optimistisk på hverdagen, ikke hold alt inne for deg selv, eller steng deg inne fra andre. Prøv å gi livet ditt ett mer synlig smil. Når du føler deg "nede", tenk på ting som gjør deg glad. Det er ihvertfall veldig viktig at du kommer deg ut, blant andre! Ta gjerne kontakt med meg på e-mailen min:[email protected]. Hvis det er noe du ville ha sagt eller snakke med meg om. Vil gjerne hjelpe deg! Har hatt sånne perioder selv.. sukk.. Bedringsklem fra Tonje. :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå