Gå til innhold

Skal søke om boliglån, fortelle om studieplaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vurderer å søke om boliglån da det er billigere å eie enn å leie i byen vi bor i. Ser på en leilighet til verditakst 1 mill og vil da søke om å få opptil 1 mill i lån, i tilfelle den går for mer enn takst.

Samboer er student på AAP med inntekt på 160.000 brutto. (studieløp med gode sjangser for godt betalt jobb etter endt løp)

Jeg er arbeidstaker med inntekt på 380.000 brutto.

Samlet gir det 540.000 kroner brutto. Omtrent 34.000 kr netto i mnd.

Siden vi har egenkapital så vil jeg tro det skal gå relativt greit å få et boliglån. (?)

Fellesutgifter er 800 kr (kommunale utgifter) og ca terminbeløp med 12 terminer blir 5500. Totalt pr mnd 6300 kr. Det gir 75.600 kr i året før skattefradrag.

Til høsten vil jeg ta ett års tilleggsutdanning. Bør jeg si noe om dette? Sånn jeg ser det så vil vi fortsatt greit kunne betjene lånet selv om jeg også studerer 10 mnd. Under studietiden vil "inntekt" fra AAP og lånekassen være på ca 20.000 netto pr mnd. En bonus vil være om jeg kan ta meg deltidsarbeid (regner med at det skal gå greit).

"inntekt" vil dermed fra og med 01.09.2015 gå fra 34.000 kr netto til 20.000 kr netto med utgifter til huslån på forhåpentligvis ca 6300 kr.

Hva syns dere? Er dette gjennomførbart? Bør vi vente?

Ikke minst - Skal jeg si ifra til banken at jeg kommer til å studere så de kan ta dette med i vurderingen sin?

Anonymous poster hash: d1121...9f3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke nevnt det, spesielt ikke siden det bare er for ti måneder.

6300 er såvidt mer enn det en student leier et rom i et kollektiv for, så økonomisk bør dere klare det fint. Ikke stiger renta det neste året heller.

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke nevn det. Bare si nåværende situasjon, at du jobber og samboer studerer, men vil få en bra betalt jobb.

Hva dere gjør i ettertid har ikke banken noe med, så lenge dere kan betjene lånet.

• Liker 2
Skrevet

Ikke nevn det, nei.

Dersom det blir trangt økonomisk når du blir student, så kan dere søke om avdragsfrihet og kun betale renter.

Husk at dere må ha 15% egenkapital for å i det hele tatt bli vurdert for lån.

• Liker 1
Skrevet

Ikke nevn det, nei.

Dersom det blir trangt økonomisk når du blir student, så kan dere søke om avdragsfrihet og kun betale renter.

Formelt sett ja.. men jeg kjenner i hvert fall 10 par som har fått lån det siste året uten å oppfylle EK-kravet

Anonymous poster hash: 0e059...353

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Formelt sett ja.. men jeg kjenner i hvert fall 10 par som har fått lån det siste året uten å oppfylle EK-kravet

Anonymous poster hash: 0e059...353

Men om de ikke har egenkapital så har de vell funnet andre løsninger som startlån, kausjonister?

• Liker 1
Skrevet

Ikke nevn det. Og vær sikker på at du har jobb når du er ferdig med tilleggsutdannelsen. Økonomisk bør det jo være greit sålenge du har studielån, men blir du arbeidsledig etter studier kan det bli noe helt annet.

Lykke til med søknad og boligjakt 😄

Anonymous poster hash: 9f0ec...d88

Skrevet

Ikke nevn det, nei.

Det stemmer ikke. Mange som får topplån.

• Liker 1
Skrevet

Takk alle sammen, :danse:

hilsen TS

Skrevet

Hei,

vurderer å søke om boliglån da det er billigere å eie enn å leie i byen vi bor i. Ser på en leilighet til verditakst 1 mill og vil da søke om å få opptil 1 mill i lån, i tilfelle den går for mer enn takst.

Samboer er student på AAP med inntekt på 160.000 brutto. (studieløp med gode sjangser for godt betalt jobb etter endt løp)

Jeg er arbeidstaker med inntekt på 380.000 brutto.

Samlet gir det 540.000 kroner brutto. Omtrent 34.000 kr netto i mnd.

Siden vi har egenkapital så vil jeg tro det skal gå relativt greit å få et boliglån. (?)

Fellesutgifter er 800 kr (kommunale utgifter) og ca terminbeløp med 12 terminer blir 5500. Totalt pr mnd 6300 kr. Det gir 75.600 kr i året før skattefradrag.

Til høsten vil jeg ta ett års tilleggsutdanning. Bør jeg si noe om dette? Sånn jeg ser det så vil vi fortsatt greit kunne betjene lånet selv om jeg også studerer 10 mnd. Under studietiden vil "inntekt" fra AAP og lånekassen være på ca 20.000 netto pr mnd. En bonus vil være om jeg kan ta meg deltidsarbeid (regner med at det skal gå greit).

"inntekt" vil dermed fra og med 01.09.2015 gå fra 34.000 kr netto til 20.000 kr netto med utgifter til huslån på forhåpentligvis ca 6300 kr.

Hva syns dere? Er dette gjennomførbart? Bør vi vente?

Ikke minst - Skal jeg si ifra til banken at jeg kommer til å studere så de kan ta dette med i vurderingen sin?

At du mister nesten 50% inntekt i 10 mnd er faktisk ganske vesentlig for lånesøknaden deres. Det er noe dere plikter å informere banken om.

Anonymous poster hash: b83a4...aa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...