Kara W Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 La meg starte med å si at jeg anerkjenner at fagforeningene har hatt en enorm innflytelse på at arbeidslivet er så godt som det er i Norge, og jeg er takknemlig for alle som har kjempet frem de godene jeg nyter godt av idag. Men for å være litt mer kortsynt: Hvorfor bør jeg melde meg inn i en fagforening? Generelt tenker jeg at det er viktig å støtte fellesskapet, men jeg synes det er veldig mye penger uten at jeg får så mye igjen for det. Noe av dette bunner kanskje ut i at jeg ikke vet så mye om hvordan de jobber. Jeg har prøvd å lese litt på de ulike sidene, men finner ikke konkrete svar. Skal fagforeningen inn og ha noe å si når jeg har lønnsforhandling med min sjef? Dersom jeg begynner å jobbe et sted med bare 21 dager ferie, kan jeg kreve å få 25 dager, fordi det sier fagforeningen min at jeg skal ha, og så får jeg mer ferie enn alle andre? Dersom jeg blir tatt ut i streik, må jeg streike selv om jeg er uenig i saken? Dersom jeg går ut i streik vil ingen få lønn. Blir det streikebryteri dersom noen andre går inn og utbetaler lønn for meg? Vil da sjefen min få problemer fordi han sørger for at ansatte og leverandører får betalt? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Nå kjenner jeg ikke til ditt fagfelt, men generelt er fagforeningen gull å ha i ryggen hvis noe skulle gå galt. Så lenge alt er en dans på roser, er det som du selv sier hovedsakelig et spørsmål om å støtte fellesskapet, men hvis du skulle komme i en konflink med arbeidsgiver, uansett hva det måtte være, vil fagforeningen kunne støtte deg. Den fagforeningen jeg er medlem i skaffer f.eks. advokat og stiller opp hvis noen skulle bli oppsagt urettmessig, bidrar i lønnsforhandlingene (og de fagorganiserte går alltid mer opp i lønn enn de som ikke er det), svarer på alt jeg har av spørsmål, hjelper med absolutt hva enn det måtte være. Det er veldig trygt å vite at de står klare den dagen jeg skulle trenge dem. Anonymous poster hash: 673ec...5e1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Nå kjenner jeg ikke til ditt fagfelt, men generelt er fagforeningen gull å ha i ryggen hvis noe skulle gå galt. Så lenge alt er en dans på roser, er det som du selv sier hovedsakelig et spørsmål om å støtte fellesskapet, men hvis du skulle komme i en konflink med arbeidsgiver, uansett hva det måtte være, vil fagforeningen kunne støtte deg. Den fagforeningen jeg er medlem i skaffer f.eks. advokat og stiller opp hvis noen skulle bli oppsagt urettmessig, bidrar i lønnsforhandlingene (og de fagorganiserte går alltid mer opp i lønn enn de som ikke er det), svarer på alt jeg har av spørsmål, hjelper med absolutt hva enn det måtte være. Det er veldig trygt å vite at de står klare den dagen jeg skulle trenge dem.Anonymous poster hash: 673ec...5e1 Og så har man noen tilfeller der man IKKE får hjelp når man trenger det som mest, og må kjempe sin kamp alene. Jeg har meldt meg ut, og står nå alene. 500 kr i måneden er 6000 i året, som jeg nå har begynt å spare. Så kan jeg engasjere advokat hvis jeg noen gang skulle få problemer igjen, noe sjansen er liten for. Skjer det noe om 10 år har jeg 60 000 å bruke på advokat. Det meste fagforeningene gjør er å prate. Det skjer lite. Man ser dem før hvert stortingsvalg, da kommer de inn i lunchen med reklame-produkter til alle og ber oss stemme AP. Neitakk. Klarer meg selv jeg.Anonymous poster hash: 68cc7...c83 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Hva fagforeninger har gjort for meg (har vært i forskjellige alt etter arbeidssted): - bistand ved uenighet på arbeidsplass - bistand i juridiske spørsmål - fikset arbeidstiden/lønn ved en arbeidsplass (det var brudd på aml, men ved hjelp av fagforeningen så ble det fikset) - utbetaling for karensdagene man har før dagpengeutbetaling starter - billig forsikringer (innbo, ulykke, bil) - ekstra utbetalinger i forbindelse med yrkesskader - skattreduksjon - lavere lånerente - mange kurs, både faglig og lederkurs - ved streik har dem betalt hele lønna og mere til. Anonymous poster hash: c9589...e48 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Ved problemer på arbeidsplassen, lønnsforhandlinger, ansettelse og ellers andre forhold knyttet til jobb er det en fordel å være fagorganisert. Blir du sagt opp, må du evt. Skaffe advokat på egenhånd, og det kan bli dyrt. Om alle skulle tenke at fagforeningen er penge rut av vinduet, dette kan andre ta seg av, så ville det ikke vært noen LO eller fagforeninger, og arbeidsforholdene vil bli som de var på 1800 rallet. Velbekommen.Anonymous poster hash: 8635f...782 1
Kara W Skrevet 29. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2015 Og så har man noen tilfeller der man IKKE får hjelp når man trenger det som mest, og må kjempe sin kamp alene. Jeg har meldt meg ut, og står nå alene. 500 kr i måneden er 6000 i året, som jeg nå har begynt å spare. Så kan jeg engasjere advokat hvis jeg noen gang skulle få problemer igjen, noe sjansen er liten for. Skjer det noe om 10 år har jeg 60 000 å bruke på advokat. Det meste fagforeningene gjør er å prate. Det skjer lite. Man ser dem før hvert stortingsvalg, da kommer de inn i lunchen med reklame-produkter til alle og ber oss stemme AP. Neitakk. Klarer meg selv jeg.Anonymous poster hash: 68cc7...c83 Jeg tenker litt som deg. 6.000 i året er mye penger for å ha en advokat tilgjengelig den dagen man kanskje trenger det. De gangene det har vært en konflikt med arbeidsgiver har jeg også klart å løse dette selv, selv om jeg innser at jeg selvfølgelig kan møte noen som er mer urimelige i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Og så har man noen tilfeller der man IKKE får hjelp når man trenger det som mest, og må kjempe sin kamp alene. Jeg har meldt meg ut, og står nå alene. 500 kr i måneden er 6000 i året, som jeg nå har begynt å spare. Så kan jeg engasjere advokat hvis jeg noen gang skulle få problemer igjen, noe sjansen er liten for. Skjer det noe om 10 år har jeg 60 000 å bruke på advokat. Det meste fagforeningene gjør er å prate. Det skjer lite. Man ser dem før hvert stortingsvalg, da kommer de inn i lunchen med reklame-produkter til alle og ber oss stemme AP. Neitakk. Klarer meg selv jeg.Anonymous poster hash: 68cc7...c83 Du trenger å stikke fingeren i jorden om du tror du får mye advokathjelp for 60 000, timeprisen for en god advokat i dag er 2500 pluss moms. En telefon og ett brev fra en advokat får takstameteret til å løpe. I tillegg kommer møter og innkommende brev i saken. Du har ikke kommet til en hovedforhandling før 60 000 er oppbrukt.Anonymous poster hash: 8635f...782 2
Kara W Skrevet 29. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2015 Ved problemer på arbeidsplassen, lønnsforhandlinger, ansettelse og ellers andre forhold knyttet til jobb er det en fordel å være fagorganisert. På hvilken måte er den en fordel? Kan jeg i et jobbintervju påstå at jeg skal ha høyere lønn fordi jeg er organisert, eller andre fordeler enn det de andre ansatte har? F.eks ekstra ferie? Kommer fagforeningen inn i lønnsforhandlingen min og forteller sjefen at jeg skal ha høyere lønn? Hvorfor skulle de vært bedre til å argumentere for det enn det jeg er? Blir du sagt opp, må du evt. Skaffe advokat på egenhånd, og det kan bli dyrt. Så langt har jeg klart å håndtere konfliktene selv, f.eks ved ulovlig permittering. Jeg innser jo at jeg kan komme til å møte mer urimelige sjefer etterhvert, men føler ikke at jeg trenger en "advokatforsikring" til 6.000 kr per år for det. Om alle skulle tenke at fagforeningen er penge rut av vinduet, dette kan andre ta seg av, så ville det ikke vært noen LO eller fagforeninger, og arbeidsforholdene vil bli som de var på 1800 rallet. Velbekommen.Anonymous poster hash: 8635f...782 Som sagt så anerkjenner jeg at fagforeningene har gjort mye godt i fortiden, og i noen yrker er de fortsatt viktige. Jeg bare lurer på hva godt de kan gjøre for meg idag. Mange av de sakene jeg har sett de har tatt opp har jeg vært uenig i, og jeg ser bare ikke hvordan de kan forbedre min arbeidsdag på noen særlig måte. 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 29. januar 2015 #9 Skrevet 29. januar 2015 Jeg er i hovedsak medlem pga "advokatforsikring", som du kaller det. Fikk bruk for det allerede før jeg hadde signert min første kontrakt. Mitt medlemsskap koster meg 1200,- i året (øker til 3600 om 2 år), det syns jeg er OK for å vite at jeg får hjelp ved behov, billig lån, tilgang på lønnstatistikk etc. De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på, annet enn at såvidt jeg har forstått får du kun ekstra ferie (etter tariff) og tarifflønn hvis arbeidsgiver følger tariff - det hjelper altså lite at du er organisert. Jeg kunne aldri tenkt meg å vært medlem av et forbund som stadig frontet saker jeg var uenig i. LO utgår for min del, med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #10 Skrevet 29. januar 2015 Denne tråden vil jeg følge med på. Jeg er som deg, Kara W, og sliter med å finne tilstrekkelig grunn til å melde meg inn i fagforening. Jeg får billige forsikringer på andre måter, tar lønnsforhandlingene mine selv, har ryddet opp i konflikter selv og nekter å se på arbeidsgiver som en motstander og fiende. Jeg kan derfor aldri være med i et LO-forbund, siden jeg svært ofte er uenig i både sak og fremgangsmåte.Anonymous poster hash: 43c4f...617 1
Kara W Skrevet 1. februar 2015 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2015 Takk til de som har svart. Jeg har ikke fått svar på alt jeg lurte på, og heller ikke fått noen slående argumenter for hvorfor jeg bør bli medlem, så det jeg fortsetter å være uorganisert i nærmeste fremtid.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 Kommer helt an på yrket ditt, etter mitt syn. Jeg har jobbet i litt ulike yrker, og som regel har jeg valgt å stå utenfor. Men nå har jeg jobbet i helsetjeneste i kommunen, og der er fagforening rett og slett et must i forhold til lønnsforhandlinger og turnus. Mye merkelig ledelse. Jeg har aldri trengr dem i konflikt, men har sett at de har blitt brukt både ved usaklig oppsigelse, sykdom, dårlig arbeidsmiljø og dårlige arbeidsforhold. Lettere å si noe om ditt tilfelle om du kan si noe om hvilken fagforening, stat/kommune/privat, bakgrunn eller lignende Anonymous poster hash: baabb...2b1
izzy_l Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 Argumentene kommer nok litt an på yrke og sektor. Jeg er kommunalt ansatt, og hos oss er det bl.a. slik at ved lønnsforhandlinger blir det kun forhandlet for organiserte. Uorganiserte kan legge inn krav, men har langt mindre sannsynlighet for å oppnå noe. En god del steder velger arbeidsgiver å gi uorganiserte de samme rettigheter til f.eks. ferie, men dette er langt fra en selvfølge. I teorien gjelder kun tariffavtalen kun for organiserte, og den har en del fordeler som går lengre enn lovverket. Jeg har også sett nok stygge personalsaker til at jeg aldri ville våge å være uorganisert. Gjennom mitt fagforbund har jeg også forsikringsordninfer som er bedre enn normalen, billigere fagkurs og mulighet for en rekke stipend- og støtteordninger.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #14 Skrevet 1. februar 2015 Avhenger nok litt sv hvor du jobber og hvilket yrke du har, men for min del er ejg med pga; - oppfølgiing ifht ansettelse, økt stillingsprosent - hjelp ved permisjonsregler og faktorer rundt dette - lønnskrav - hjelp ved ferie eller fri - hjelp mot urttferdig behandling av leder / sjef (mye gale folk i lederposisjoner) - hjelp i hms spørsmål - hjelp i bemanningsspørsmål - hjelp ved brudd på aml - ledelsen inngår ofte gode avtaler for overtidsbetaling for å få vaktplanene til åg å opp, men dette gjelder bare medlemmer i fagforeningen - hjelp mot usaklig oppsigelse, behov for arbeidsrettsadvokat e.l. Og ikke minst hater jeg snyltere som gjerne vil ha fordelene fagforeningene jobber frem, men ikke vil betale for det!!Anonymous poster hash: 481c3...4d6
Kara W Skrevet 2. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 2. februar 2015 Jeg jobber som regnskapsfører/økonom i det private. Jeg jobber stort sett alene, så det blir neppe aktuelt med tariffavtaler på de stedene jeg jobber. Finnes det en oversikt over de ulike fagforeningene? Jeg har aldri funnet ut hvilken organisasjon som ev hadde vært aktuelt for min del.
Gatsby Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Jeg tenker litt som deg. 6.000 i året er mye penger for å ha en advokat tilgjengelig den dagen man kanskje trenger det. De gangene det har vært en konflikt med arbeidsgiver har jeg også klart å løse dette selv, selv om jeg innser at jeg selvfølgelig kan møte noen som er mer urimelige i fremtiden. Du får trukket fra kostnader for kontigent på skatten. Så i praksis er det gratis.
Kara W Skrevet 2. februar 2015 Forfatter #17 Skrevet 2. februar 2015 Du får trukket fra kostnader for kontigent på skatten. Så i praksis er det gratis. Det trekkes vel ikke ifra på skatten, men på inntekten. Dessuten så er det et tak på hvor mye som kan trekkes ifra. Den var på 3.660 i 2012. Så å si den en gratis er en overdrivelse. Dersom maksgrensen er uendret så sparer man under en tusenlapp på skatten.
Gjest Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 (endret) Jeg jobber som regnskapsfører/økonom i det private. Jeg jobber stort sett alene, så det blir neppe aktuelt med tariffavtaler på de stedene jeg jobber. Finnes det en oversikt over de ulike fagforeningene? Jeg har aldri funnet ut hvilken organisasjon som ev hadde vært aktuelt for min del. Hvis du har master i økonomi så er Econa et alternativ (er medlem selv). Koster 3600 (tror jeg - hvertfall ikke mer, tror jeg nevnte det over her) i året. Edit: du kan også ta en kikk på økomomiforbundet, de er mer rettet mot regnskap spesifikt. Endret 2. februar 2015 av Idja
SmallTalk Skrevet 2. februar 2015 #19 Skrevet 2. februar 2015 Som medlem av en fagforening så får man gjerne rimelig gunstige bank- og forsikringsavtaler, som man ikke ville klart å forhandle seg til som privatperson. Bare der kan medlemsavgiften omtrent være innspart per år... Videre så er det primært det å faktisk ha en ryggdekning dersom noe skulle skje, det som er det viktigste argumentet for hvorfor man bør være organisert. Selv om du hittil har klart å ordne opp selv, så er ikke dette noen selvfølge, og da kan det å betale 4-6000 kr/året være en liten sum for å vite at du vil få den hjelpen du trenger dersom det skulle være noe. Som noen sier, man kommer ikke langt med 60.000 dersom man virkelig skulle være i trøbbel... Og som en enkelt arbeidstaker i et firma står man ikke spesielt sterkt dersom bedriften faktisk finner ut at de vil bli kvitt deg på en eller annen måte. Skulle det bli nedskjæringer på en arbeidsplass, så vil fagforeningen din kunne hjelpe deg med å få bedre vilkår enn du kanskje ville fått på egenhånd. Skulle du bli urettmessig oppsagt, så vil de også tale din sak. Angående streik så er det ikke slik at alle medlemmer automatisk tas ut i streik dersom det skulle være aktuelt med dette. Det er fagforeningene sentralt som bestemmer hvem som primært tas ut i streik, og de tar som oftest de store klubbene i store firmaer først. At ett enkeltmedlem i en liten bedrift blir tatt ut er omtrent utopisk.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #20 Skrevet 3. februar 2015 Jeg kan skrive under på at den dagen du treffer på en skikkelig urimelig sjef, er dagen du lovpriser fagforeningen. Jeg ble først forsøkt presset ut, noe fagforeningen forhindret. Så var det rolig en kort periode før det kom en fullstendig usaklig oppsigelse. Ikke var jeg førstemann heller... Uten fagforeningen hadde jeg ikke kommet lang vei. Rettssaker er dyrt!Anonymous poster hash: 58fa0...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå