AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #1 Skrevet 29. januar 2015 Jeg har lyst å besøke min fsrmor i sommer, hun blir 87 og vet ikke hvor lenge hun har igjen. Hun er som jeg har skjønt frisk i hjertet og sånt, men er dement. Hun bor enn hos seg selv men får mye hjelp av hjemmetjenesten, sin leieboer som har bodd i 20 år hos henne og onkelen min. Onkel har ikke egen familie og jeg kjenner han veldig lite. Vi har en sønn på 1 år som hun aldri har møtt pga avstanden, hennes eneste oldebarn. Vi bor nord i Nordland og henne i Grenland Telemark, så det er en lang reise og jeg tipper at mannen vil ha bil, så vi kunne kjørt nedover og overnattet hos min søster i Trondheim på veien. Fly og tog går an men da må vi nesten ha leiebil. For vi kan ikke overnatte hos farmor fordi hun har ingen ledige soverom. Og så ta mye taxi blir dyrt. Men å henge med henne en dag eller to, og ta henne med ut på kjøretur og middag ute vet jeg at hun liker. Tror ikke at vi kan bo hos onkel heller, har aldri vært hos han der han bor nå men har skjønt det sånn at han bor i en knøtt leilighet. Men finner sikkert en plass å bo, kanskje en liten campinghytte eller noe sånt Men om vi drar dit for å kun besøke farmor og så dra hjem blir en kort ferie når vi har dratt så langt. Sønnen vår vil være over litt over 1,5 år da, er det noe å finne på i området for hans alder? Er han for liten for f.eks Sommarland i Bø? Annet? Og må ikke nødvendigvis overnatte i Grenlandsområdet. Oslo er jo ikke langt unna men å være mye i den byen har jeg ikke lyst til. Er ikke sånn at vi har massevis av kr heller. Går an å ta dette til neste år eller året etter, men er ikke sikkert at farmor er her lenger da. Dette var bare en tanke jeg fikk nå, ingenting er diskutert med mannen og selvfølgelig må jeg ta det opp med han. Noen tanker rundt dette? Høres det ut som en alt for lang kjøretur for en på 1,5 år? Anonymous poster hash: 1b77b...54c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #2 Skrevet 29. januar 2015 Ta turen, så ikke du angrer på at du ikke gjorde det. Sommerland er nok barnet for liten til, men. Husk å ta masse pauser, la ham få strekke på beina, gi godt med vann. Anonymous poster hash: d22f4...3d7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #3 Skrevet 29. januar 2015 Ta turen, så ikke du angrer på at du ikke gjorde det. Sommerland er nok barnet for liten til, men. Husk å ta masse pauser, la ham få strekke på beina, gi godt med vann. Anonymous poster hash: d22f4...3d7 Ja han er vel for liten, men noe annet man kan finne på med en så liten unge på bilferie? Kun bare kose oss? Anonymous poster hash: 1b77b...54c
TrickyCicci Skrevet 29. januar 2015 #4 Skrevet 29. januar 2015 Kjøretur-lengden trenger du ikke bekymre deg for, med mindre sønnen din hater å kjøre bil. Vi bor i nærheten av Kristiansand, og svigers bor et stykke oppi Nordland, og i sommer (mini var da 11mnd) kjørte vi nordover. Vi hadde 2 overnattinger hver vei, og kjørte litt etter hennes døgnrytme så hun sov en del. Måtte sitte litt bak og underholde henne underveis, men ikke hele tiden. Hva med å leie en campinghytte el. i nærheten? Kanskje et sted med strand og litt lekeområder? Det er i alle fall mer enn nok underholdning for min 1,5-åring, og godt for dere å ha en uke el. på et slikt sted, slappe av og kose dere som familie. Etter lang kjøretur er det godt å gjøre nesten ingenting. Er dere samme sted ikke så veldig langt unna har dere også muligheten til å besøke din farmor 2-3 dager uten at det må være dagene rett etter hverandre, og så kan dere tilpasse litt til form hos dere og henne.
Myrthel Skrevet 29. januar 2015 #5 Skrevet 29. januar 2015 Turen er lang, men hvis dere bruker lang tid begge veiene - trenger det ikke å bli noe problem. Vanskelig å svare når vi ikke kjenner til hvordan sønnen din er. Sommerland er supert for en liten tass. Flere basseng passer til de aller minste. Park-toget er alltid populært og på tivoliet er det karuseller for små. Ellers er ikke veien så lang til Kr. Sand dyrepark heller - når dere likevel har kjørt så langt.
Leanne Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Jeg ville satt opp et lite budsjett og regnet ut hva det vil koste å kjøre hele veien, med tanke på antall overnattinger, mat som må kjøpes på turen, bensinpenger og satt det opp mot f.eks fly/tog. Er ingenting i veien for å kjøre så langt med små barn, men er ikke sikkert det er lønnsomt. Men ville absolutt tatt turen denne sommeren, det vil sikkert farmoren din sette pris på
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Det finnes campinghytter både i bamble og porsgrunn som dere sikkert kan leie uten å blakke dere fullstendig! Du sier ikke hvilken by din farmor bor i, men det er uansett ikke langt å kjøre innenfor regionen. Jeg kan gruble litt på hva dere kan finne på, ellers kan Grenland være et sommerparadis der strandliv osv er det ypperste Anonymous poster hash: bf09f...054
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #8 Skrevet 29. januar 2015 Ta turen, så ikke du angrer på at du ikke gjorde det. Sommerland er nok barnet for liten til, men. Husk å ta masse pauser, la ham få strekke på beina, gi godt med vann. Anonymous poster hash: d22f4...3d7 Syntes ikke barnet er for lite til sommerland. Der har de barnebasseng og lekeplasser stå små barn også har glede av. Jeg var der med begge barna da de var 1 år. En tur i Brekke parken i Skien. Og ellers har anbefaler jeg en tur med Telemarks kanalen. Flott natur. Ikke at barnet har så glede av den turen, men dere som voksene. I Telemark er det mange fine campingplasser. Anonymous poster hash: 659aa...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå