Gå til innhold

Forhold mellom skole og hjem

Anbefalte innlegg

Gjest Frugull
Skrevet

Vi har 2 barn,hvor en går på ungdomsskolen og en på barneskole. Hun minste er ei som er pliktoppfyllende og til tider livredd for at lekser og Andre ting som har med skolen og gjøre ikke er gjort på riktig måte. Hun går i 5 klasse.

Om jeg har vært i tvil på det som står på lekseplan,lekser eller andre beskjeder så sender jeg en Mail eller mobilskole. Jeg vil jo bare alt det beste for mine barn og synes det er bedre og bry meg ved og spørre.

Dette gjør jeg også til ungdomsskolen. Må tilføye at jeg gjør ikke dette så ofte.

Ble rimelig satt ut(og noe sint) når jeg får beskjed av barneskolen om at jeg maser for mye. Det var ikke nødvendig og spørre om alt jeg lurte på.

Læreren på ungdomsskolen er ikke slik. Hun sier att hun er så glad for at vi som foreldre bryr oss og spør når vi lurer på noe.

Hvordan har dere andre det på skolene?

Maser vi virkelig for mye ved og sende en Mail i skoletiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke masete når du spør.

Dessverre er mange lærere arrogante og frekke, de ønsker tilsynelatende ingen kommunikasjon med foreldre og spørsmål som stilles tas personlig.

Anbefaler å lage en lukket/hemmelig fb gruppe for foreldre i klassen, det er veldig kjekt når man lurer på noe.

Anonymous poster hash: 5d43e...546

Skrevet

Skjønner ikke at du gidder å bry deg, hadde fortsatt som før jeg. Så får læreren bare finne seg i det.

Anonymous poster hash: e10a8...4da
  • Liker 3
Skrevet

Vi har 2 barn,hvor en går på ungdomsskolen og en på barneskole. Hun minste er ei som er pliktoppfyllende og til tider livredd for at lekser og Andre ting som har med skolen og gjøre ikke er gjort på riktig måte. Hun går i 5 klasse.

Om jeg har vært i tvil på det som står på lekseplan,lekser eller andre beskjeder så sender jeg en Mail eller mobilskole. Jeg vil jo bare alt det beste for mine barn og synes det er bedre og bry meg ved og spørre.

Dette gjør jeg også til ungdomsskolen. Må tilføye at jeg gjør ikke dette så ofte.

Ble rimelig satt ut(og noe sint) når jeg får beskjed av barneskolen om at jeg maser for mye. Det var ikke nødvendig og spørre om alt jeg lurte på.

Læreren på ungdomsskolen er ikke slik. Hun sier att hun er så glad for at vi som foreldre bryr oss og spør når vi lurer på noe.

Hvordan har dere andre det på skolene?

Maser vi virkelig for mye ved og sende en Mail i skoletiden?

Er de som klager litt godt voksne lærere?

Vi har samme diskusjon med vår skole, barn på 3 og 5.trinn. Dette tror jeg går på om man har flaks med lærer eller ikke. Noen lærere er veldig kjappe på å gi tilbakemelding og andre vil over hodet ikke ha noe med foreldre å gjøre. Det er individuelt hvor engasjerte, serviceminded og oppegående de er rett og slett, og jeg har inntrykk av at yngre lærere er mye flinkere til sånt!

På det ene trinnet har vi et barn med spesielle behov fordi han er autist, og til tross for det må vi kjempe oss til et minimalt nivå av kommunikasjon mellom skole og hjem. Spørsmål rundt småting på ukeplanen og den slags kan vi bare glemme å få svar på innen uka er omme. Lærerne er i alderen 45-55.

På det andre trinnet har vi lærere som er mye yngre, i 20-åra. Kjappe til å svare på mail og telefon, sender bilder fra turer og info om dill og dall mange ganger i uka. Og man får svar omtrent med det samme man kommer med en henvendelse. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.

Gjest Frugull
Skrevet

Den personen jeg først fikk klage fra var rektor. Jeg ble så satt ut at jeg fikk ikke svart henne om hva jeg mente.

Læreren er ei som er i 30 åra.

Vet jeg kanskje ikke skal bry meg så mye om det,men må jo si jeg blir skuffet. Skuffet over at jeg får klager på at jeg bryr meg om at vår datter skal ha det best mulig på skolen. Det er jo blitt slik at min datter sier" vi kan jo ikke spørre lærer mamma,da maser vi bare" De mener at vi kan be datteren vår spørre lærer når det er noe vi lurer på,men jeg har litt dårlig erfaring med at hun kanskje ikke får med seg alt frøken sier. At hun sier ja,men ikke fått med seg alt. Kan kanskje ikke kreve at ei i 5 klasse husker alt heller.

Jeg vil jo bare det beste for mine barn,og ville skjønt om de sa ifra om jeg ringte annen hver dag. Men det gjør jeg ikke.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg tenker litt at det er avhengig av hvor raskt du forventer svar.

Om det er en lekse du lurer på på onsdag ettermiddag , som skal være til dagen etter, og sender Mail til lærer... Så kam det selvsagt oppfattes som mas, da de har en arbeidstid å forholde seg til.

Og hvor ofte er det? Det som er sjeldent for deg, kan være ofte for andre..

Gjest Frugull
Skrevet

Jeg forventer ikke bestandig svar med en gang. Men det kan være jeg må si ifra at vi sliter med feks matte leksene,.. Eller om jeg ser på mandager når lekseplan kommer å det er ting der vi lurer på så spør jeg eventuelt da på mandager. Jeg sier ikke at jeg må ha svar med en gang.

Men det jeg lurer på er når i all verden skal jeg kunne få lov til å spørre om ting?

Når jeg nå har fått beskjed om at jeg maser så tørr jeg jo nesten ikke spørre mer. Trodde lærere var på skolen for å hjelpe oss når vi lurer på ting. Om jeg ikke får svar så gjør ikke det noe men da har jeg i det minste sagt ifra om hvorfor min datter kanskje bare har gjort litt av matte leksa fordi vi ikke har skjønt alt.

Men dette blir da oppfattet som mas. Jeg var vist den eneste av foreldrene som spurte mye.

Gjest Frugull
Skrevet

Vil også tilføye at hovedlærer har vært mye syk siden i høst,noe jeg har full forståelse for. De har hatt vikarer. Det var ingen foreldremøte eller konferansetimer i høst. Dermed blir det jo en del man lurer på. Fikk jo da også beskjed om og sende Mail om det var ting vi lurte på.

Skrevet

Hvor mye er klokka når du forventer svar til dagen etter?

Skrevet

Jeg tenker at du bør ta en prat med lærer og rektor, for å høre hvordan de mener du skal forholde deg, og hvorfor. Min første tanke, når du beskriver jenta di, er at de kanskje prøver å gjøre henne mer selvstendig. Det kan noen ganger være vanskelig for et barn å få med seg/huske alt som blir sagt, men hvis det skal løses med at mamma sender en mail for å finne svaret, utvikler kanskje ikke jenta seg like mye som hun ville gjort hvis hun stilte spørsmålet selv, og måtte konsentrere seg for å huske svaret?

Anonymous poster hash: 01293...e43
  • Liker 2
Skrevet

Jeg jobber selv som lærer og får daglig spørsmål på mail. Tar ikke mange sekundene å svare og oppfordrer foreldre til å være aktive og bry seg. Er det kritikk og uenigheter ønsker jeg at vi avtaler et møte slik at vi kan snakke ordentlig. Synes det er rart at skolen sier du maser, det får aldri foreldre beskjed om hos oss. Regner med du ikke sender 10 mail om dagen heller?

Skrevet

Høres veldig rart ut, tror at du er uheldig med lærer. Jeg har alltid hatt god kontakt med lærerens til barna mine ved behov. Og jeg er ikke den som er redd for å si ifra om det er noe. Har jo variert blandt lærerens, men har aldri hatt problemer med tilbakemeldinger fra de.

Anonymous poster hash: 34898...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...