AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Jeg har meldt meg på et halvmaraton til våren/tidlig sommer - mitt første. Så, hvordan skal jeg trene? Løper tre dager i uken ca, hvorav to økter er ymse intervaller i tilsammen 30 min (hard gruppetime), og løper en langtur på meLom 7 og 10 km i uken. I tillegg trener jeg styrke (2 ganger på overkropp og 2 ganger på underkropp), og går en del tur i fjellet her. Har lett etter et passende program Da jeg gjerne vil fortsette med grgruppetreningen, men alle programmene jeg hae funnet har utelukkende rene løpeøkter. Noen som har gode forslag? Vil det holde å øke langturen langsomt, eller bør jeg ha to langturer hvorav 1 er rolig og en litt fortere?Anonymous poster hash: 21683...fb5
Bablefish Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Jeg løp mitt første halvmaraton i september, og startet treningen i mai. Jeg fulgte dette; http://www.arena-treningssenter.no/nyheter/12-ukers-treningsplan-til-halvmaraton/superfornøyd!!!!!
Bablefish Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Du skriver forresten at du løper tre dager i uken? Eller er to av disse gruppetimer? For å ha en bra løpsopplevelse på konkurransedagen bør du løpe 3 ganger i uken. Kun en av dem trenger å være lange. Hva mener du med 'sakte'? Jeg løper langturene litt saktere enn konkurransefart, men vet ikke hva som er anbefalt mtp det (på langkjøringene fokuserer jeg på lengden mer enn farta) Endret 28. januar 2015 av Bablefish
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 TS her. Prøver å tenke hva jeg trener i gjennomsnitt. Enkelte uker med pent vær løper jeg 3-4 mil ila uken. Men akkurat nå trener jeg på bootcamp 2-3 ganger i uken (da er det 30 min styrke+30 min mølleintervaller) - kjempegøy! Og løper en langtur. På langtur prøver jeg å fokusere på å holde pulsen lav, og løper i overkant av 1 time. har forstått at det er utrolig viktig også. Er det pent vær løper jeg som regel 2 rene løpeøkter, pluss intervallene på bootcamp (løper ca 5 km på disse treningene). Anonymous poster hash: 21683...fb5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Hvor mange ganger hadde du løpt løpsdistansen på 2,1 mil før løpsdagen Bablefish?Anonymous poster hash: 21683...fb5
Bablefish Skrevet 29. januar 2015 #6 Skrevet 29. januar 2015 Hvor mange ganger hadde du løpt løpsdistansen på 2,1 mil før løpsdagen Bablefish?Anonymous poster hash: 21683...fb5 Ingen! Hadde løpt ganske jevnt og trutt 3-4 ganger i uken. Hadde løpt 1,8 en gang og 1,7 en gang (og 1,4 en god del ganger) som det lengste før det. Det viktigste er å ha en plan og å gjennomføre nettopp den løpsplanen på løpsdagen! Pga av adrenalin får man bare lyst til å fly av gårde fra start. Jeg så mange dårlig trente som gjorde nettopp det, og etter en time tok jeg (og mange andre) dem lett igjen. Det var utrolig motiverende å løpe forbi dem en etter en fra ca 10 km. Jeg kunne løpt løpet fortere enn jeg gjorde, og holdt nok litt for mye igjen i starten nettopp fordi jeg ikke hadde løpt så langt som 2,1 før. For meg var løpet slik: veldig lett de første 1,3 km, deretter tyngre de neste 5 og så psykisk lett etter det fordi det var så kort igjen. Det viktige med langkjøring er å trene opp kroppen til å hente energi fra fett. Hold snakkefart og spurt heller inn på slutten, jeg klarer i hvert fall å gi en del ekstra de siste 30-40 minuttene. Neste gang kommer jeg til å kjøre samme løpstaktikk; jevnt ant min per km gjennom hele løpet, men litt fortere siste mila. Det fungerte bra for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå