Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2004 #1 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg har en åtteåring med kikhoste i huset. Forferdelig skremmende! :hår: Hun våkner om natten og klarer ikke å puste fordi hun hoster. "Kiker" heter det visst. Er det noen som har erfaring med dette og vet noe som hjelper? Vi har fått antibiotika, hostemikstur og cosylan dersom det andre ikke hjelper. Men ingen ting av dette gjør det bedre. Kan en åtteåring dø av dette? Klarer ikke å sove lenger. Og legen sier det kan vare i minst to måneder. Uten søvn... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_my Skrevet 7. august 2004 #2 Del Skrevet 7. august 2004 Hei! Har alldri opplevd noe liknende, men fant denne linken på nettet. http://www.helsenett.no/reisemed/reisemedp54.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
achillea Skrevet 7. august 2004 #3 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg hadde kikhoste selv for 4 år siden og mine erfaringer er: - hostemikstur hjelper ikke, noe som også er ganske karakteristisk ved kikhoste i følge min fastlege - Cosylan sløvet meg nok om natten til at jeg fikk sove litt innimellom, men jeg fikk allikevel mange harde hosteanfall. - det hjalp også å ligge med hodet litt høyt. Prøv å heve hodeenden på sengen hennes. - kikhoste er grusomt og gikk hardt ut over allmenntilstanden min, ved at jeg fikk lite søvn. Det viktigste for meg var å ta det helt med ro, de minste anstrengelsene kunne utløse kraftige hosteanfall som kunne vare i mange minutter. Kikhoste er jævlig og det tok lang tid å bli helt frisk. Jeg hadde harde hosteanfall i 18 uker og etterpå tok det noen måneder før jeg følte meg helt på topp igjen. Forskjellen med meg var at jeg ventet litt for lenge, med å komme meg til lege og at det derfor ikke var vits i å ta antibiotika. Det at en får antibiotika kan være med på å forkorte sykdommen mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #4 Del Skrevet 8. august 2004 Takk for svar. Nei hostemikstur hjelper ikke, men jeg gir henne antibiotika, og det skal i hvert fall hjelpe mot smitten. Jeg unner ingen andre dette her. Det jeg synes er merkelig er at en så gammel sykdom virkelig ikke har noe legemiddel som hjelper. :klø: Dette er virkelig noe av det verste som finnes. Å se sitt barn gråte fordi hun akkurat har mistet pusten, hun vet det kommer tilbake når som helst og ingen kan hjelpe, selv ikke mamma.... :cry: Jeg har ikke sovet på en uke omtrent, bare en time av og til. Om det ikke er sammenheng i det jeg skriver er det derfor. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 8. august 2004 #5 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg trodde ikke folk fikk kikhoste lenger - barna blir jo vaksinerte ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #6 Del Skrevet 8. august 2004 Hei, det var jeg som startet tråden. Det trodde ikke jeg heller. Men så viser det seg at den vaksinen som barna får når de er baby bare virker effektivt mens de er små. Så avtar virkningen. Dette fører til at de kan få kikhoste senere. De som er vaksinert får en "mildere" variant, som ikke varer i seks måneder, men kanskje "bare" to eller tre... :o Jeg kan ikke huske å ha blitt informert om dette når det var aktuelt. Og ingen jeg har snakket med var klar over dette. Når man så har hatt sykdommen er man immun i en del år til.... :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #7 Del Skrevet 8. august 2004 For langt tilbake så var det vanlig at barn døde av en sik sykdom trodde barn i dag ble vaksinert mot dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. august 2004 #8 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg har hatt kikhoste, og jeg fikk noe på apoteket som funka - jeg fikk i hvert fall sove om natta. Husker ikke hva de het, men det var piller som bare skulle svelges rett ned med et glass vann. Hostedempende av noe slag. Noskapin het de! Nå kom jeg på det. Funker mirakuløst mot vanlig forkjølelseshoste også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #9 Del Skrevet 8. august 2004 Hvis den andre gjesten leser hva jeg har skrevet har jeg allerede svart på det med vaksine. Bjørnsdatter - noskapin hjelper ikke her i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
achillea Skrevet 8. august 2004 #10 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg trodde ikke folk fikk kikhoste lenger - barna blir jo vaksinerte ? Vaksinen gir barna beskyttelse i 4-5 år, mens de er på det mest sårbare og kikhoste kan være dødelig. De siste årene har det også vært snakk om at en skal vaksinere unger mot kikhoste i 5 årsalderen. Gjennomgått kikhoste gir heller ikke livsvarig immunitet, kun litt lengre enn vaksinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå