Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2002 #1 Skrevet 28. juni 2002 Jeg kjøper ganske ofte mote blader som Cosmo, Elle og Det nye på grunn av mote og gode historier. Er ikke mote.fiksert, men det er god inspirasjon å se i bladene, og de har masse forskjellig. Men ettersom jeg blir eldre og skjønner mer, ser jeg mer hvordan folk i maktposisjoner utnytter oss. Etter at de har skaffet det de kan skaffe av gode historier til bladene sine, fyller de ut resten med reklamer, skjønnhetstips, sextips og alt annet de kommer på av tips. Det er jo reklamene de tjener mest penger for. Og tipsene skal liksom "hjelpe" oss. Men hjelpe oss med hva da? Jo, å bli slik de sier er riktig. Men hva med å gi sextips som sier at vi burde slappe av i forhold til det. Og at alle er forskjellige med forskjellige behov. Og at hvis vi hele tiden tenker på hva som er riktig og ikke, kan vi egentlig ikke slappe av. Istedenfor forteller de oss hvordan vi skal tilfredsstille våre menn, some de overhodet ikke kjenner personlig. Og hva med alle de skjønnhetstipsene? Der de forteller hvordan vi skal skjule kroppen vår, istedenfor å si at alle har sine fordeler og negative sider. Selv de som motemagazinene kaller "vakre", altså modellene. Jeg vil ikke si at de ser ut som fyrstikker, for de er også vakre på sin måte. Men det å oppforde andre å slanke seg til de får spiseforstyrrelser, med slankekurer og treningstips blir bare helt galt. Og friske mennesker som veier en del mer enn modellene, ser jo bare like vakre ut som alle andre, på sin egen måte. Ja til og med vakrere. For når man ikke bekymrer seg om bagateller som kropp og utseende, og nyter livet her og nå, har man en nydelig glød og utstråling som kan gjøre et brent ansikt til verdens vakreste. Motebladene har rett og slett ikke rett til å snakke om hvor farlig og synd det er å få spiseforstyrrelser og kroppskomplekser, når det er de selv som bidrar stort med å utvikle det hos oss. Det er ikke nok å unnskylde seg at de, uten alle de reklamene med døende modell-jenter på, aldri kunne ha klart å fortsette med å utgi magasinet sitt. For da hadde de gått i underskudd. Men når man tenker over det, trengs ikke mye tenking egentlig, så avslører de jo selv at de ikke er bra nok. At de aldri kunne ha tjent penger på bladene de selger. De tjener på reklamene. Jeg har latt meg påvirke av dette før. Men ikke nå lenger. Nå er jeg glad for at jeg har et ansikt , og stabil helse, og for at jeg har familie, og nok penger til ikke å måtte sulte. For når man tenker over det så kunne jeg mistet alt. Jeg har tross alt vært i krig, og utakknemlig som jeg var -hatt anoreksi, og enda skjønte jeg ikke før nå, at utseende og form er det siste som teller. :o :oops: :evil: Vi er alle forskjellige, og jeg kan love deg at hvis du ser etter så ser du at alle mennesker er vakre. Bare ikke la andre fortelle deg hva som er vakkert og hva som er stygt.
bompi Skrevet 29. juni 2002 #2 Skrevet 29. juni 2002 Du har kjemperett... og dette er noe jeg har visst, og sagt i mange år, selv om jeg bare er litt over 20 år gammel. Har opplevd det på kroppen så mange ganger, at folk ikke klarer å se igjennom utseendet til folk, og se de flotte personene de er innenfor... det har ødelagt meg, og sikkert mange flere med meg... kan vi gjøre noe med det? nei, antageligvis ikke.. sånn har det bare blitt, og slik kommer det sikkert til å fortsette... Er glad på dine vegne, at du har funnet ut hva som betyr noe i livet... jeg har også skjønt det, for lenge siden, men siden veldig få andre på min alder skjønner det, så må jeg sikkert vente en ti år til før jeg kan slå meg til ro, og ha funnet den "familien" og det livet jeg skal leve.... Forresten så var innlegget ditt veldig bra skrevet, og jeg er 100% enig med deg! Tror vel egentlig at de fleste folk er enige med deg, på bunnen... men saken er at folk lever etter moteverdenens regler, selv om de innerst inne mener noe annet.... det er et sinnsykt press på å gjøre de rette valgene her i livet, spesielt for oss som er unge. Vi skal se slik og slik ut, gå med de og de klærne, veie så og så mye, være så og så høye, like de og de folkene, og hate de andre... sånn har verden blitt...
waco Skrevet 29. juni 2002 #3 Skrevet 29. juni 2002 .....nå er det engang slik da... at det er ikke motebladene som gir folket opium.... ...men folket som bestemmer motebladene.... Waco ....enkle ting er visst vanskelig å forstå for noen....
bompi Skrevet 29. juni 2002 #4 Skrevet 29. juni 2002 helt rett waco... men ikke alle bestemmer motebladene? selv kjøper jeg aldri et moteblad f.eks...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå