Hulderen Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Jeg føler at myndighetene prøver å presse på oss Digipost. Jeg har valgt å ikke ha det. Nå lurer jeg hvor stor andel av leserne her på KG som har det. 2
Hulderen Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #2 Skrevet 28. januar 2015 Jaha, hvor ble det av avstemningen som jeg lagde?
Druid Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Det stemmer at de prøver å få dette på plass. Hva er problemet?
Hulderen Skrevet 28. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2015 Det stemmer at de prøver å få dette på plass. Hva er problemet? Betyr det at du har Digipost?
mandel92 Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Jeg har digipost, men har per dags dato kun fått et brev der. De fleste breva kommer fortsatt i posten.
Cordelia Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Nei, jeg har ikke det. Men har vel ikke noe valg snart.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Digipost er ikke noe annet enn en kobling mellom deg og din e-post for mer offisiell bruk. Dvs at du får post i digipostkassen istedenfor i din e-post. Hva er problemet?
Gjest BonBon Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Ser heller ikke problemet med p bruke det. Er man så skeptisk at folk skal få tilgang så får man skrive ut brevet og slette det med en gang.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #10 Skrevet 28. januar 2015 Jeg synes Digipost virker slitsomt fordi det er en ekstra ting å logge inn på og sjekke. Jeg vil helst ha alt i innboksen min på mail, så hvis de fikser et slags nøkkelsystem så jeg kan lese Digipostene mine der, så er jeg med med en gang. Anonymous poster hash: 3add6...70b 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 Jeg har reservert meg mot digipost. Hvorfor kan vi ikke heller opprette nasjonale epostadresser (slik som vi har offisiell bostedsadresse)? Da kanskje vi også hadde fått bedre beskyttelse mot spam?Anonymous poster hash: 94ec1...c5c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 Jeg synes Digipost virker slitsomt fordi det er en ekstra ting å logge inn på og sjekke. Jeg vil helst ha alt i innboksen min på mail, så hvis de fikser et slags nøkkelsystem så jeg kan lese Digipostene mine der, så er jeg med med en gang. Anonymous poster hash: 3add6...70b Du får melding i din vanlige e-post om at du har ny digipost. Hittil har de meldingene jeg har fått vært så informative at jeg ikke trenger å gå til digipostkassen for å lese dem.
Cordelia Skrevet 28. januar 2015 #13 Skrevet 28. januar 2015 Digipost er ikke noe annet enn en kobling mellom deg og din e-post for mer offisiell bruk. Dvs at du får post i digipostkassen istedenfor i din e-post. Hva er problemet? Fordi det er så jævlig mye kontoer, epost, innlogginger(både offentlig og privat) her og der å holde styr på allerede, rett og slett. Det er da ikke så veldig vanskelig å forstå, egentlig? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2015 #14 Skrevet 28. januar 2015 Fordi det er så jævlig mye kontoer, epost, innlogginger(både offentlig og privat) her og der å holde styr på allerede, rett og slett. Det er da ikke så veldig vanskelig å forstå, egentlig? Nei, jeg skjønner virkelig ikke problemet. Du får e-post i din vanlige postkasse at XXX har sendt deg ny melding. F.eks får jeg nå en av mine regninger i digipostkassen i tillegg til avtalegiro. Tidligere fikk jeg den i vanlig postkasse. Men det er klart at hvis en ikke har system for passord blir det jo rot. Litt synd at en f.eks ikke kan bruke BankId til å logge på med.
Cata Skrevet 28. januar 2015 #15 Skrevet 28. januar 2015 Jeg har det, men hjelper neimen ikke mye når alle mulige instanser insisterer på å sende meg "papirbrev" i stedet. 2
Cordelia Skrevet 28. januar 2015 #16 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Nei, jeg skjønner virkelig ikke problemet. Du får e-post i din vanlige postkasse at XXX har sendt deg ny melding. F.eks får jeg nå en av mine regninger i digipostkassen i tillegg til avtalegiro. Tidligere fikk jeg den i vanlig postkasse.Men det er klart at hvis en ikke har system for passord blir det jo rot. Litt synd at en f.eks ikke kan bruke BankId til å logge på med. Det er jo faktisk det som er synd til en viss grad, og burde ikke være noe problem å forstå i det hele tatt. BankID i seg selv er jo et føkking mas. Hjelper ikke å få beskjed om en allikevel må innom et nytt sted. Er jo greit hvis en kan bruke et passord en er vant med, men dette er jo snakk om litt mer personsensitiv info, ergo bør en ha et litt mer komplisert passord. Så en kan jo ha et passordsystem alt en vil. En har allerede en intsitusjon til å forholde seg til. Ser ut til at det kommer en app med, det kan jo gjøre det noe enklere. Altså det er rett og slett bare en av de hverdagsirritasjonene. Og det går ikke an å sammenligne det med postkassen der en allikevel går innom uansett. Ikke får jeg så mye offentlige dokumenter der uansett, så det er fult overkommelig slik det er idag med nettbank. Dog hvis det betyr at jeg må logge mindre inn med Bank ID maset, så kan det få en liten pluss. Endret 28. januar 2015 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #17 Skrevet 28. januar 2015 Til informasjon så kan man logge inn på Digipost med både vanlig BankID og BankID på mobil. Anonymous poster hash: a6dbd...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2015 #18 Skrevet 29. januar 2015 Jeg hadde digipost, men kutta det ut fordi myndighetene har åpent for å varsle på sms og mail om post på mine sider. Ser ærligtalt ikke poenget med digipost når all offisiell post er elektronisk på mine sider. Anonymous poster hash: 23eb6...fd3 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2015 #19 Skrevet 29. januar 2015 Digipost kan også brukes av de private aktørene - f.eks bank, forsikring og butikker. Man kan legge inn butikker man handler mye i og så kommer kvitteringene for kjøpene der, istedenfor utskrift. Dette er under utvikling. Jeg oppfatter heller ikke BankId som mas, tvert om. Så det er nok en grunnleggende hodningsforskjell mellom meg og andre her. Jeg oppfatter forøvrig papirpost som masete og krevende ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå