Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg er litt uenige om kjøp av leilighet

Vi er 24 og 20 år gamle, jeg er mann på 24 år

Nå var vi på vising på en leilighet til 2,7 millioner den likte vi veldig godt..

Men jeg kjenner jeg er litt usikker på om jeg klare betjene et lån på 2,7 mill

Har en inntekt på 600,000kr + får 5,500 av samboer hver mnd om vi kjøper og hun betaler ned på lånet, som begge er ansvarlige for.

I lag leier vi en heilt ny leilighet, betaler 9500kr uten strøm.

Hva ville du gjort? Leie eller eie?

Hun mener det er dumt og leie, og vi kan like godt kjøpe når vi får lånet. Men det blir jo litt dyrt..

Jeg er gjeldsfri, og tanken på og få 2,7 millioner i gjeld er skremmende for og si det mildt.

Anonymous poster hash: eba8f...952
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du så høyt lån uten egenkapital?

Du skriver ikke om du har egenkapital ser jeg nå.

Anonymous poster hash: 17ffd...ccd

• Liker 1
Skrevet

Foreldre som kausjonist, og litt egenkapital 150,000ish

-Ts

Skrevet

Og du er sikker på at du får lån? Synes det var lite egenkapital til å få et lån på 2.7 mill.

Men nå var det ikke det du spurte om. Jeg mener at om du er i tvil så skal du ikke gjennomføre dette kjøpet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hun har rett, bedre å betale til seg selv Enn å leie, og før eller senere så må du søke boliglån. Når det er sagt, så virker det som at det er kun deg som vil få lån mens hun "bare" betaler husleie, og vil ikke stå som medlånetaker. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å snakke med banken og ta opp lån som du kan betjene alene dersom det skulle bli slutt mellom dere.

Det er veldig enkelt for henne å sitte å se på hus og drømme seg bort når hun likevel bare skal betale 5.500 i mnd.

Endret av got2go
  • Liker 5
Skrevet

Gå og snakk med banken og få satt opp regnestykket.

Harndu fast inntekt så er det bedre å ta opp lån i dag enn å vente noen år og måtte ta opp mye mer lån for samme bolig.

Anonymous poster hash: 8f298...14a

Skrevet

Takk for svar

Vi har snakket med banken begge to...Hun står ansavrlig for 50% av lånet, derav hennes foreldre som kausjonist...Min mor en kausjonist for min del av lånet..

Hun er sykepleierstudent og jobber i helgene, og kan derav sette av 5,500 til huslån så hun er også medeier i leiligheten.

Så blir en samlet inntekt på ca 666,000kr, og hun får jobb om 1,5 år då hun er ferdig utdannet.

Kanksje bedre nå en og vente i 2 år? vi betaler jo faktisk 120,000kr i året på og leie.

-TS

Skrevet

Takk for svar

Vi har snakket med banken begge to...Hun står ansavrlig for 50% av lånet, derav hennes foreldre som kausjonist...Min mor en kausjonist for min del av lånet..

Hun er sykepleierstudent og jobber i helgene, og kan derav sette av 5,500 til huslån så hun er også medeier i leiligheten.

Så blir en samlet inntekt på ca 666,000kr, og hun får jobb om 1,5 år då hun er ferdig utdannet.

Kanksje bedre nå en og vente i 2 år? vi betaler jo faktisk 120,000kr i året på og leie.

-TS

Har du regnet på hvor mye du må betale på lånet i måneden?

Anonymous poster hash: 757ae...015

Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Dette blir jo litt avsporing, men siden dere begge har snakket med banken, så kan du jo se på det som at

dere får 1.350 i lån hver, i stedet for at du skal gå fra å være gjeldfri til å ha 2,7 millioner i lån. Da føles det kanskje ikke fullt så "alvorlig"?:)

Ellers er det greit at dere er enige, og klare for ansvaret med å betjene et lån i denne størrelsen, og sikker på at dere vil bo der en stund. Hvis det er bare snakk om for 1 år eller 2, så er det bortkastede penger.

2,7 millioner gir 67 500 kr i dokumentavgift til staten, og det koster også med megler. Tenker hvis dere kjøper, og så bestemmer dere for at dere skulle bodd nærmere byen, hatt flere soverom, etc, og dermed selger om kort tid.

Tenk dere godt om, om dere ikke er sikre.

Ellers ønsker jeg dere lykke til på boligjakt! :)

Skrevet

Har du regnet på hvor mye du må betale på lånet i måneden?

12 113 kr per mnd på lånet

1000 kr Kommunal avgift

1000 kr størm

1000 kr fiber/tv

500 på forsikring

15613kr

Har netto inn på ca 30,000 så ca 14,000 igjen på annet

-TS

Skrevet

12 113 kr per mnd på lånet

1000 kr Kommunal avgift

1000 kr størm

1000 kr fiber/tv

500 på forsikring

15613kr

Har netto inn på ca 30,000 så ca 14,000 igjen på annet

-TS

14.000 på annet holder vel?

Også får du 5.500 av samboeren?

Husk også at å trekke egenkapitalen fra lånet, og sett det på 30 år, jeg fikk a 10.800 mnd med 3% rente. Innboforsikring kan du få til kr 78 per mnd hos DnB.

• Liker 1
Skrevet

Selv om dere fikk lån på 2.7, så betyr ikke det at dere MÅ kjøpe for 2.7

Hvis dette er i Oslo så tviler jeg på at dere får den til takst. Sånn som markedet er nå, må dere være forberedt på å by over.

Jeg har solgt to leiligheter i januar en på vestkanten og den andre på østkanten. Begge gikk 490 tusen og 650 tusen over takst. En kompis fikk lån på 2.5 fra banken og så på leiligheter som lå under 2mill for han tapte alltid budrundene. Han fikk tilslutt kjøpt en 2-roms til 2.350 og taksten var 1.8

Anonymous poster hash: 8913f...482

• Liker 2
Skrevet

Som to unge voksne, tenker jeg at dere kan begynne litt mer forsiktig?

Dere vil nesten uansett tjene på salg.

Hva med å kjøpe noe rimeligere 1.8 - 2.0 .

Og når hun er sykepleier, selge ig kjøpe dyrere?

Skrevet

14.000 på annet holder vel?

Også får du 5.500 av samboeren?

Husk også at å trekke egenkapitalen fra lånet, og sett det på 30 år, jeg fikk a 10.800 mnd med 3% rente. Innboforsikring kan du få til kr 78 per mnd hos DnB.

Får Innbo via jobben, Indrustri engergi

Får lånet på fastrente 2,5% :D

Vi får se i morgen takst er på 2,78 mill

Nå er budet 2,530

-TS

Skrevet

Noen ting jeg tenker på når jeg leser her.

Hvor lenge har dere vært sammen og hvor lenge har dere bodd sammen?

Skal dere kjøpe en to roms eller tre roms? Planlegger dere barn og i så fall når?

Vil dere og kan dere bo der dere kjøper nå om dere får barn?

Kan det kanskje være aktuelt å flytte litt utenfor der dere tenker så dere får mer for pengene?

Husk for all del samboerkontrakt!

Anonymous poster hash: b8c99...29b
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det mest vesentlige spørsmålet er vel om begge deres foreldre har økonomiske midler til å stille som kausjonister og ikke må sette sine egne boliger som garanti?

Har dere 14000 igjen som dere begge skal leve av, synes jeg det er minimalt. Strømprisene kan øke og fellesutgiftene kan også øke hvis borettslaget ikke er helt nytt. Ta også i betraktning fellesgjelden og om en del av fellesgjelden bare består av renter og når evt. også avdrag begynner å løpe. Er det selveier kan dere velge å leie ut hvis forholdet skjærer seg eller dere vil flytte.

Jeg skal ikke spørre hvor lenge dere har bodd sammen, men synes også det er relevant.

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet

er du gal!? Dere skal selvfølgelig kjøpe! Dere greier fint å betjene dette og dere kaster penger ut av vinduet i dag. Dette er da en no brainer!

Anonymous poster hash: 680e9...fd6
Skrevet

Min samboer og jeg er litt uenige om kjøp av leilighet

Vi er 24 og 20 år gamle, jeg er mann på 24 år

Nå var vi på vising på en leilighet til 2,7 millioner den likte vi veldig godt..

Men jeg kjenner jeg er litt usikker på om jeg klare betjene et lån på 2,7 mill

Har en inntekt på 600,000kr + får 5,500 av samboer hver mnd om vi kjøper og hun betaler ned på lånet, som begge er ansvarlige for.

I lag leier vi en heilt ny leilighet, betaler 9500kr uten strøm.

Hva ville du gjort? Leie eller eie?

Hun mener det er dumt og leie, og vi kan like godt kjøpe når vi får lånet. Men det blir jo litt dyrt..

Jeg er gjeldsfri, og tanken på og få 2,7 millioner i gjeld er skremmende for og si det mildt.

Er leiligheten fin og i bra stand så kjøp, men ikke si du er fornøyd med først leiligheten dere ser på. Men kaste bort 120.000kr i leie hvert år er jo ikke akkurat bra investering.

Anonymous poster hash: f1a43...27b

Skrevet

Og du er sikker på at du får lån? Synes det var lite egenkapital til å få et lån på 2.7 mill.

Men nå var det ikke det du spurte om. Jeg mener at om du er i tvil så skal du ikke gjennomføre dette kjøpet.

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese hva TS skrev hadde du sett at foreldre stiller realkausjon. Da spiller egenkapital liten rolle.

Anonymous poster hash: 47d1b...22f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...