Gå til innhold

Hvordan gå frem for å sy en kjole selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å sy en sommerlig maxikjole til bruk i bryllup.

Jeg er ikke så dreven på sying, kan vanlig søm liksom :sjenert:

Jeg vet hva slags fasong jeg vil ha på kjolen. Men vet ikke hva som lønner seg av type stoff og hvordan få sømmene til å bli fine. Er dette håpløst å få til av en uerfaren?

Hvordan starter jeg? Tegner man opp en mal på matpapir eller noe først? Finner det fremgangsmåter på nettet?

Trenger all den hjelpen jeg kan få:D

Anonymous poster hash: b8fa8...fc9
Skrevet

Hva slags form vil du ha på kjolen? Med eller uten stropper?

Er flere nettsider som har detaljerte tutorials på fremgangsmåte.

Skrevet

Takk for tips om sykroken! Visste ikke om det forumet:)

Wilma: Ønsker tynne stropper på kjolen. Inn i livet, men ellers ganske løs.

Skrevet

Finner et mønster, tar mål og tilpasser og følger mønsteret både mht bruk av mønsteret og valg av stoff som passer.

Legger mønsteret opp på stoffet og passer på sømretningen, klipper med sømrom, kritter og risser rundt på begge sider. Tråkler sammen, passer og tilpasser, syr og kaster sømmene, stryker ut sømmene og vips, ferdig!

Anonymous poster hash: 53c24...2fd

• Liker 1
Skrevet

Finner et mønster, tar mål og tilpasser og følger mønsteret både mht bruk av mønsteret og valg av stoff som passer.

Legger mønsteret opp på stoffet og passer på sømretningen, klipper med sømrom, kritter og risser rundt på begge sider. Tråkler sammen, passer og tilpasser, syr og kaster sømmene, stryker ut sømmene og vips, ferdig!

Anonymous poster hash: 53c24...2fd

Du får det til å høres så lett ut! hehe

Skrevet

Stoffogstil.no

Skrevet

Hva slags stoff tenker du?

Anonymous poster hash: 4d4d8...036

Skrevet

Det første du bør gjøre er å finne et mønster. Det er mulig å lage mønster selv, men det er mye lettere med et ferdiglaget mønster. Finn et som er ganske enkelt, siden du ikke er så erfaren.

På mønsteret er det ofte anbefalt hva slags stoff du bør ha, og det lønner seg å følge det for at fall ogslikt skal bli bra. Tidligere kunne du be om hjelp på stoffbutikken, men de fleste skikkelige stoffbutikker er desverre nedlagt. De ansatte på Stoffogstil vet knapt hvordan de skal klippe stoff, så jeg stoler ikke på dem.

Du må også huske å kjøpe tråd og eventuelt glidelås eller knapper. Når du kjøper det må du ha en bit av stoffet du skal sy kjolen i så du får rett farge.

På noen mønster er ikke de ulike delene overlappende, slik at du kan klippe de ulike mønsterbitene rett fra arket. Dersom bitene overlapper, eller du har lyst til å kunne gjennbruke mønsteret må du tegne det over på matpapir. Pass på at du tegner av mønsteret til rett størrelse.

Legg stoffet ut på et stort bord eller gulvet, oftest brettet i to. Legg på mønsterbitene. Det følger ofte med en illustrasjon av hvordan du bør legge bitene på stoffet for å utnytte det best mulig. Du bør følge den. Det er veldig viktig at mønsterbiter som skal ligge langs bretten ligger helt inntil, og du bør også passe på at alle ligger rett vei i forhold til trådrettningen. Sett mønsteret fast i stoffet med knappenåler.

Klipp ut bitene og sy dem sammen slik det er beskrevet i mønsteret.

Anonymous poster hash: f2847...090
Skrevet

Kjøp deg ett mønster... Jeg har studert søm og det kan være krevende å lage sitt eget mønster. Nå skal du ha helt enkel kjole da, så det er ikke så avansert, men det er jo litt kunnskap som må være innabords før du begir deg ut på mønsterkonstruksjon.

Men ja, kjøp et mønster. Og følg fremgangsmåten:)

Ang stoff, så stikk innom stoff og stil eller noe og se/kjenn hva de har.

Anbefaler ikke å velge lignende stoffer som silke og chiffon og elastiske hvis du ikke har sydd før. Det kan være vanskelig å sy i. Men hør med de på butikken om de kan anbefale noe:)

Men selvfølgelig, hvis du vil begi deg ut på mønsterkonstruksjon og chiffon så kjør på:) bare vær klar over at det blir mye arbeid.

Anonymous poster hash: 2cb84...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...