Gå til innhold

Oppskrift på enkel gratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Håper noen her har en enkel oppskrift på gratinerte poteter? :-)

Takker

Anonymous poster hash: 1eb0b...597
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skreller bare poteter og skjærer de i skiver med ostehøvel, har det i en ilfast form, med fløte, salt og pepper. Steker på 200grader midt i ovnen i tja 25min til de er nesten ferdig og har på ost på slutten.

Pleier også somregel å ha hvitløk i og halvringer med løk mellom potetlagene, syns det blir mye bedre da.

Anonymous poster hash: 188b2...02a

• Liker 1
Skrevet

Jeg smelter smør i en gryte, tilsetter en spiseskje eller to med mel, litt vann og revet ost til konsistensen blir riktig. Myye ost :) Heller det over potetene i en form, tar enda mer ost på toppen, og setter det i ovnen til osten er gyllen og sprø på toppen. Nam!

Anonymous poster hash: 6d057...52c
Skrevet

Jeg smelter smør i en gryte, tilsetter en spiseskje eller to med mel, litt vann og revet ost til konsistensen blir riktig. Myye ost :) Heller det over potetene i en form, tar enda mer ost på toppen, og setter det i ovnen til osten er gyllen og sprø på toppen. Nam!

Jeg mente melk, ikke vann!

Skrevet

Fres litt sjalottløk (og eventuelt hvitløk) i smør i en gryte, tilsett de skivede potetene (som på forhånd har ligget i kaldt vann), fløte og melk. Kok opp og smak til med salt og pepper. Hell deretter hele greien i en form og sett den i ovnen på rundt 200 grader, vend potetene av og til. Toppes med ost når det gjenstår rundt 15 minutter.

Skrevet

Når eg tidligere har laget fløtegratinerte poteter så har det alltid blitt for vannete. Selv om det jo egentlig skal være veldig enkelt!

Så jeg lager denne ostesausen i stedenfor; (da er du garantert fin konsistens og fyldig smak)

*Skrell og kutt ca 5 poteter i skiver. Kokes.

*3-4ss smør smeltes i gryte

*Ca 3ss hvetemel røres inn i smøret

*Spe med ca 4-5dl melk, småkokes i ca 5min

*Tilsett 2dl revet ost og 2egg mot slutten av koketiden + litt salt og pepper.

Legg skivene lagvis i en ildfast form og hell sausen over, strø på ost og stek til osten er gyllen :)

Anonymous poster hash: ec130...327

Skrevet (endret)

Jeg syns det enkleste er:

Skrell og skjær potetene i tynne skiver, helst uten å vaske de for mye. Legg de lagvis med litt ost, salt og hvit pepper mellom, gjerne også litt hvitløk. Hell over fløte (evt blandet med melk) til kanten og stek i minst 1 time på 200 grader. Om du har en rund ildfast form kan du koke det opp i mikroen først, det er litt raskere :)

Edit: og ost på toppen såklart!

Endret av Aviale
Skrevet

Skivet løk og hakket hvitløk stekes i en gryte. Ha i skivede poteter, salt, pepper og kremfløte til det nesten dekker. Legg på lokk, kok opp og la småkoke 15 minutter. Hell over i en ildfast form, dryss over revet ost og stek på 200 grader i ca 20 minutter, til osten er gyllen. Du kan droppe forkokingen og bare ha alt i en ildfast form, men da må du steke alt minst en time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...