Gå til innhold

Møtet med dødsleirene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som fikk med seg denne dokumentaren som ble sendt i går på NRK2? Hvis ikke kan den sees på Nett-tv til NRK: http://tv.nrk.no/program/KOID27003914/moetet-med-doedsleirene

Dokumentaren viser opptak fra britiske og sovjetiske soldater som kom til de ulike konsentrasjonenleirene i 1945. Det er grusomme opptak, blant annet hvor soldater og arresterte SS-menn og SS-kvinner legger likene i massegraver. Det er opptak av brente lik. Det er opptak av sivilbefolkningen som blir guidet gjennom leirene for å vise dem hva som foregikk rett rundt hushjørnene deres.

Anonymous poster hash: 4f64f...fb7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk sett halvparten. Det er så rystende at jeg ikke har ord som er tilstrekkelige.

Stakkars mennesker...hva de gikk igjennom og hva de overlevende fremdeles minnes hver eneste dag.

Vi tenker på det som fortid og sorthvitt-bilder, men det skjer mange steder på jorden akkurat nå.

(vi har vennet oss til nyhetene med levende bilder fra dødens forgård)

...og det utenkelige kan fort nok skje igjen i stor skala, om vi velger å viske ut det som var en gang.

Vi må ikke glemme. :lete:

• Liker 2
Skrevet

Har ikke sett det, men jeg vil gjerne se det. Er det ekte opptak, eller konstruert på nytt? Utrolig spennende, men helt forferdelig.

Anonymous poster hash: 40e48...3e1
Skrevet

Jeg var å så på konsentrasjonsleirene i tiende klasse. Og da fikk vi guidet tur alle stedene. Det gjorde desverre ikke så stort intrykk på meg den gangen. Tror jeg ville hatt mer utbytte av å oppleve det i dag.
Men vi fikk jo høre og se mye av det forferdelige som skjedde der.

Det som traff meg mest var i kvinneleieren Ravensbrück på sykestua. Der utførte de eksprimenter på kvinnene og steriliserte de ved å helle sement inn i livmoren deres. Denne sementen ble etterhvert så tung at den falt ut og revnet opp både livmor, eggstokker og hva værre er. Og nede i avløpene under sykestua ligger forsatt alt blodet som hadde samlet seg opp i løpet av årene, og det luktet helt forferdelig.

Skrevet

Har ikke sett det, men jeg vil gjerne se det. Er det ekte opptak, eller konstruert på nytt? Utrolig spennende, men helt forferdelig.

Anonymous poster hash: 40e48...3e1

Det er ekte opptak.

Anonymous poster hash: 4f64f...fb7

Skrevet

Det skjer enda i dag. Konsentrasjonsleirene i Nord-Korea er like ille/verre. Også uskyldige mennesker må gjennomgå. Noe å tenke over

Anonymous poster hash: 80d46...ace
  • Liker 1
Skrevet

Usa hadde også leire under andre verdenskrig, for japanere

Gjest The damned
Skrevet

Har sett den nå. Var ikke helt forberedt på at det skulle være sånn, så det var sterkt å se.

Selv om jeg har lest om det og sett bilder før så blir jeg fortsatt sjokkert over at noe sånt kunne skje.

At det skjer i dag også forundrer meg ikke, for vi lærer jo aldri.

Gjest Horatio Hornblower
Skrevet

Usa hadde også leire under andre verdenskrig, for japanere

Sant men det var uanset stor forskjell på de leierene og de Nazistene hadde,

Britene hadde forresten også sånne leirer i Sør Afrika under Boer krigene

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg så den, og det var faktisk ganske mye som var nytt for meg. Jeg har på en måte innbilt meg at sivilbefolkningen ikke visste noe om hva som foregikk, og ante ikke at de for eksempel hadde brukt arbeidskraft fra leirene.

Utrolig sterk dokumentar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...