Gå til innhold

Dunjakke - er jeg blitt lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt en ny dunjakke som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Prisen var 4499 kr, og beskrivelsen av jakken på nettsiden jeg kjøpte den fra var "italiensk dunjakke av høy kvalitet". Ser nå at jakken inneholder 50 % dun og 50 % fjær, er ikke dette en litt liten andel dun? Fjær er vel bare fyllstoff uten noen særlig varmende egenskaper?

Ser også at eksempelvis Sveajakkene inneholder 80 % dun og 20 % fjær, men disse har en lavere pris.

Er jeg blitt "lurt"?

Anonymous poster hash: c3c7c...574
Skrevet

Ikke til den prisen.

(Bemerker at dunjakke-produksjon ikke er spesielt dyrevennlig.)

• Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg er bare nødt til å spørre: er ikke det en typisk greie man sjekker opp i før man drar kortet?

Ellers var denne artikkelen ganske informativ. Hadde jeg vært deg ville jeg vært mer opptatt av hvor dunene kommer fra.

Skrevet

Så lenge det ikke stod at det var 80 % dun, så tenker jeg at du ikke har blitt lurt. Var det mulig å se hva slags stoffer jakken inneholdt på siden?

Skrevet

Hvorfor mener du at du har blitt lurt? Jakken kan ha bedre kvalitet i tøy og sømmer enn svea jakkene. At du ikke sjekket opp prosentinnholdet før kjøp gjør deg bare til en dårlig shopper, ikke en lurt kunde.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener du at du har blitt lurt? Jakken kan ha bedre kvalitet i tøy og sømmer enn svea jakkene. At du ikke sjekket opp prosentinnholdet før kjøp gjør deg bare til en dårlig shopper, ikke en lurt kunde.

Mener selvfølgelig ikke at jeg har blitt direkte lurt, derfor skriver jeg "lurt". Dette er heller ikke noe jeg mener, men et spørsmål jeg stiller.

Bare lurer på om 4499 er en stiv pris for en jakke som kun inneholder 50% dun. Eller om dette er helt vanlig og at man ofte må legge til noen tusenlapper for å få en god jakke som har høyere innhold av dun. Det er kun dette jeg lurer på :) Ser at jeg sikkert burde formulert spørsmålet i HI annerledes.

Så lenge det ikke stod at det var 80 % dun, så tenker jeg at du ikke har blitt lurt. Var det mulig å se hva slags stoffer jakken inneholdt på siden?

Nei, det var ikke mulig å få informasjon om prosentvis innhold av dun og fjær fra nettsiden jeg kjøpte jakken fra. Ei heller fra nettsiden for produsenten av jakken. Hvilke stoffer jakken inneholder fant jeg informasjon om.

Jeg er bare nødt til å spørre: er ikke det en typisk greie man sjekker opp i før man drar kortet?

Ellers var denne artikkelen ganske informativ. Hadde jeg vært deg ville jeg vært mer opptatt av hvor dunene kommer fra.

Men det er du jo ikke :)

Skrevet

Nei, det var ikke mulig å få informasjon om prosentvis innhold av dun og fjær fra nettsiden jeg kjøpte jakken fra. Ei heller fra nettsiden for produsenten av jakken. Hvilke stoffer jakken inneholder fant jeg informasjon om.

Det er dårlig at de har merket hvor mange prosent dun det faktisk er i jakken, men jeg tror allkvel det ikke blir feil å si at det er dun jakke, når det er 50 % dun i den. Men til en annen gang vet du i hvert fall at du må sende mail og spørre hvor mange prosent det er, om det ikke opplyst. Men det er jo så enkelt å være etterpåklok dessverre...

Håper du er fornøyd med jakka på alle andre måter i hvert fall :)

Skrevet

Ikke til den prisen.

(Bemerker at dunjakke-produksjon ikke er spesielt dyrevennlig.)

:excl: Dette burde ikke stå i parentes!

Skrevet

Det er dårlig at de har merket hvor mange prosent dun det faktisk er i jakken, men jeg tror allkvel det ikke blir feil å si at det er dun jakke, når det er 50 % dun i den. Men til en annen gang vet du i hvert fall at du må sende mail og spørre hvor mange prosent det er, om det ikke opplyst. Men det er jo så enkelt å være etterpåklok dessverre...

Håper du er fornøyd med jakka på alle andre måter i hvert fall :)

Ja, ikke sant. Er veldig fornøyd med jakka på alle andre måter :) Vet ikke hvor mye det har å si at det kun er 50 % dun heller, synes den er god og varm :)

Jo, siden det ikke er dette tråden handler om.

• Liker 1
Skrevet

Ja, ikke sant. Er veldig fornøyd med jakka på alle andre måter :) Vet ikke hvor mye det har å si at det kun er 50 % dun heller, synes den er god og varm :)

Jo, siden det ikke er dette tråden handler om.

Det handler ikke alltid om prosenten dun, men om kvaliteten på den dunen og fjærfyllet som er benyttet.

Skrevet

Det handler ikke alltid om prosenten dun, men om kvaliteten på den dunen og fjærfyllet som er benyttet.

Denne tråden handler om prosentandelen dun vs. fjær.

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden handler om prosentandelen dun vs. fjær.

Nå spør du om du har blitt lurt fordi prisen er høyere enn på en Svea-sak med 20-80, mens du kjøpte en med 50-50 dun og fjær. Så sier jeg at det er mulig at den dunen og fjærfyllet du har i din dyrere jakke er av høyere kvalitet enn det de stapper inn i Svea-jakkene.

Men for all del. Heng deg ikke opp i at du muligens har kjøpt noe som er bedre enn Svea sine jakker...

Det er tydeligvis viktigere med masse dun, enn en jakke av god kvalitet...

Du kan få jakker til 2000 spenn der det er 80% dun, men du stikkes i ryggen av oppkuttede fjær.

Men det betyr sikkert ikke så mye, bare du har mer enn 50% dun. :ironi:

Hva er egentlig sp kult med en Svea-jakke? Navnet? For noe mere er det neppe.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det burde det ikke.

Dunjakker med rimelig dun har gjerne blitt fylt av dun som er røsket av levende fugler.

Bare så det er nevnt.

Da betaler jeg heller mere for å få dun fra fugler som slaktes før de ribbes, fordi de skal bli til mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...