Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så sykelig opptatt av penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En rask titt på vgnett i dag: "Eks-soulstjerne var fattig og hjemløs - nå får han 38 mill." "Kim kan bli millionær på et sveip". "Agentene tjente over 1,8 millarder". "Slik får du bedre lønn".

Og slik kan det fortsette i alle nettaviser hver eneste dag.

I Norge er det helt normalt og spørre folk hva de tjener. Hvor mye de betalte for huset og bilen. Du kan til og med gå på nettet å se hvor mye penger naboen tjener.

Utlendinger jeg har kommet i kontakt med er veldig forundret over dette. De trodde vi oppi steinrøysa var mer interessert i andre jordnære ting. Men vi er altså i overkant opptatt av penger. Og det til tross for at vi alle har nok til et tak over hodet og mat på bordet.

Hvorfor er vi nordmenn så sykelige opptatt av penger?

Anonymous poster hash: 6848a...d66
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke av den samme oppfatningen. Jeg er en av de som ikke har noen problemer med å svare på hva jeg tjener, hvor mye jeg betaler for leiligheten, bil etc. Det er jeg helt åpen om. Jeg opplever derimot svært ofte at folk blir sure om noen spør om hva de tjener, hvor mye de fikk igjen på skatten etc. Selvfølgelig er det greit å være privat av seg, men å bli sur?
Norge ER et rikt land, mange har råd til å kjøpe seg det de vil, og derfor blir vi også vant med, og ikke minst opptatt av det.

Det er i tillegg fascinerende å se hvor mye noen tjener på å være kjendis fordi vedkommende er kjendis ("uten grunn"). Og hvem vil vel ikke ha høyere lønn? Avisene skriver om det som generer klikk - og mer penger :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke av den samme oppfatningen. Jeg er en av de som ikke har noen problemer med å svare på hva jeg tjener, hvor mye jeg betaler for leiligheten, bil etc. Det er jeg helt åpen om. Jeg opplever derimot svært ofte at folk blir sure om noen spør om hva de tjener, hvor mye de fikk igjen på skatten etc. Selvfølgelig er det greit å være privat av seg, men å bli sur?

Norge ER et rikt land, mange har råd til å kjøpe seg det de vil, og derfor blir vi også vant med, og ikke minst opptatt av det.

Det er i tillegg fascinerende å se hvor mye noen tjener på å være kjendis fordi vedkommende er kjendis ("uten grunn"). Og hvem vil vel ikke ha høyere lønn? Avisene skriver om det som generer klikk - og mer penger :)

Nettopp. Du fikk frem mitt poeng og spm i ditt innlegg. Hvorfor er nordmenn som deg? Har ikke opplevd noe lignende i andre steder i verden.

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nordmenn er sykt dårlige til å gå i personlig overskudd. Når vi får høyere lønn øker vi kostnadene våre i stedet for å investere i noe som gir avkstning. De eneste formene for sparing nordmenn driver med er å betale ned på boliglån, spare opp buffer til ødelagt oppvaskmasking etc og spare til større forbruk som reiser og lignende. Og så blir de sure på "de rike" som har formue og greier.

Skrevet

Nettopp. Du fikk frem mitt poeng og spm i ditt innlegg. Hvorfor er nordmenn som deg? Har ikke opplevd noe lignende i andre steder i verden.

Jeg har reist mye, og aldri opplevd at penger har vært tabu å ta opp (man spør selvfølgelig ikke om hva en som bor i et skur i Afrika tjener).

Jeg kan snakke for meg selv når jeg sier at jeg er glad i materielle ting, friheten til å kjøpe meg "det jeg vil" og ikke minst ha mat på bordet. I tillegg er jeg glad i å reise, og for å reise må man ha penger. Fordi jeg er opptatt av penger er jeg også opptatt av hvordan man kan tjene mer, og hvordan rike mennesker har fått formuen sin.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har absolutt ikke inntrykk av at det å være opptatt av penger er et særnorsk fenomen. Men måten det er greit å snakke om penger på ( sånn rett frem) kan for mange utlendinger virke fremmed og ubehøvlet. Det å være litt rett frem og snakke fra levra derimot, det ser jeg på som litt typisk norsk.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer nok av at Norge er et nyrikt land som har forandret seg mye på 1-2 generasjoner. I blant annet Danmark og sydover i Europa er man litt mer opptatt av kunst og kultur, mens nordmenn liker å eie mest mulig og snakke mye om det.

Vi har kanskje mer til felles med russere enn vi liker å tro.

• Liker 2
Skrevet

Dere må ha spesielle omgangskretser. Jeg har aldri opplevd at man har fortalt konkrete lønnstall, og jeg vet ikke hva kollegaene mine tjener.

Anonymous poster hash: 332e7...fb2
  • Liker 2
Skrevet

Nordmenn er sykt dårlige til å gå i personlig overskudd. Når vi får høyere lønn øker vi kostnadene våre i stedet for å investere i noe som gir avkstning. De eneste formene for sparing nordmenn driver med er å betale ned på boliglån, spare opp buffer til ødelagt oppvaskmasking etc og spare til større forbruk som reiser og lignende. Og så blir de sure på "de rike" som har formue og greier.

Fattig = Man bruker opp pengene på konto innen ti dager etter lønn.

Vanskeligstillt = Man bruker opp pengene innen femten dager etter lønn.

Normal = Man er tom for penger uka før lønningen

God økonomi = Man har fremdeles penger på konto når lønna kommer

Rik = Man tjener mer på renter enn på å jobbe

Styrtrik = Man har så mye penger at man ikke bryr seg lenger

Jeg sier aldri hvor mye penger jeg har da mange faktisk reagerer på å bli sure og sier at jeg ikke fortjener å ha så mye penger fordi mange i Norge ikke har like mye som meg, eller så begynner tiggingen. Jeg har ikke så vanvittig mye, men jeg har ingen boliglån, og jeg får utbetalt 10000 kr i måneden i fondavkastning. 500 går rett inn på buffer, mens noe blir brukt og resten spart. Jeg er fulltidsstudent og har lån fra Lånekassen som står på høyrentekonto slik at jeg jo får noe renter fra det og. Når utdanningen er ferdig vil jeg kunne betale tilbake uten problemer da pengene jo står urørt.

Anonymous poster hash: 29691...f5c

Skrevet

Jeg sier aldri hvor mye penger jeg har da mange faktisk reagerer på å bli sure og sier at jeg ikke fortjener å ha så mye penger fordi mange i Norge ikke har like mye som meg, eller så begynner tiggingen. Jeg har ikke så vanvittig mye, men jeg har ingen boliglån, og jeg får utbetalt 10000 kr i måneden i fondavkastning. 500 går rett inn på buffer, mens noe blir brukt og resten spart. Jeg er fulltidsstudent og har lån fra Lånekassen som står på høyrentekonto slik at jeg jo får noe renter fra det og. Når utdanningen er ferdig vil jeg kunne betale tilbake uten problemer da pengene jo står urørt. Anonymous poster hash: 29691...f5c

Bravo!!!

Godt å lese innlegget ditt om å være fornuftig med pengene selv om man er student :)

Anonymous poster hash: 15159...747

Skrevet

Dere må ha spesielle omgangskretser. Jeg har aldri opplevd at man har fortalt konkrete lønnstall, og jeg vet ikke hva kollegaene mine tjener.

Anonymous poster hash: 332e7...fb2

Enig. Min oppfatning er at det sees som frekt å be om slik informasjon fra andre ansikt til ansikt. Jeg har aldri spurt noen, eller blitt spurt, om inntekt, formue el.l.

Jeg er ikke enig i at nordmenn er mer opptatt av penger enn andre, men at nordmenn - spesielt overfor kjendiser og offentlige personer - mener de er berettighet til informasjon. Kvinner på KG syter over at en gitt blogger ikke bretter ut enkelte aspekter av sitt liv og det er greit å rive velstående mennesker i fillebiter utifra hvordan de tjener eller bruker penger. Som resultat er de rikeste i landet mer og mer private og vil helst stelle med egne midler uten mye kontakt med resten av befolkningen.

De offentlige skattelistene var et forferderlig sosialistisk prosjekt som med rette er trukket tilbake - de fleste innså hvor på trynet det var. Men grunnen til at slikt var offentlig en periode var at vi tross alt er et slags sladrete bondesamfunn enda.

Anonymous poster hash: b16f7...127

Skrevet

Jeg sier aldri hvor mye penger jeg har da mange faktisk reagerer på å bli sure og sier at jeg ikke fortjener å ha så mye penger fordi mange i Norge ikke har like mye som meg, eller så begynner tiggingen. Jeg har ikke så vanvittig mye, men jeg har ingen boliglån, og jeg får utbetalt 10000 kr i måneden i fondavkastning. 500 går rett inn på buffer, mens noe blir brukt og resten spart. Jeg er fulltidsstudent og har lån fra Lånekassen som står på høyrentekonto slik at jeg jo får noe renter fra det og. Når utdanningen er ferdig vil jeg kunne betale tilbake uten problemer da pengene jo står urørt.

Noen som får, får og får.

Anonymous poster hash: 867d8...036

Skrevet

Gode nyheter for meg. Jeg har minstepensjon, men allikevel god økonomi. :kyss2:

Anonymous poster hash: cf8d3...18e

Skrevet (endret)

Jeg kunne aldri ha spurt noen om hva de tjener, om sparepenger og formuen, eller om hva boligen er verdt.

Eneste er at jeg kan spørre de jeg kjenner godt som søsken og venner om hva de kjøpte boligen for, når de nettopp har kjøpt bolig, men i ettertid spør jeg ikke, med mindre vi prater om bolig og de vil prate om det.

Eller om vi prater om hva vi tjener, så kommer det frem.

Nyrike russere er mye værre enn nyrike nordmenn - huff!

Endret av Bølle
  • Liker 1
Skrevet

Bravo!!!

Godt å lese innlegget ditt om å være fornuftig med pengene selv om man er student :)

Anonymous poster hash: 15159...747

Det er da mange studenter som er fornuftig med pengene sine. Men de færreste har mulighet til å sette inn studielånet rett på konto for å la det stå urørt.

Personen her har tydeligvis fått penger av andre som nå gir god månedlig avkastning, er jo ikke h*n selv som har vært fornuftig der. Og med 10000 ut i måneden så er det snakk om en del penger i fondet. Heldig for studenten, men har ingenting med dennes fornuftige pengebruk.

(Generelt til trådens tema)

Ellers synes jeg normenn er som de fleste andre. Noen snakker mye om penger, andre snakker aldri om det.

Det er ikke rart eller uhøflig å spørre hva naboens leilighet har fått i takst når de skal selge. Det kommer alltid ut likevel, og kan være man selv ønsker å vite hvor mye leiligheten er verdt i dag. Lønnen til kollegaer bør faktisk være tilgjengelig, for å sikre lik lønn forblitt arbeid og kompetanse. Ellers aldri opplevd at folk har blitt sur når vi har snakket om lønn med venner, bekjente, kollegaer og familie.

Når det gjelder skattelistene så har de alltid vært offentlige. Denne debatten kom først etter at de ble tilgjengelig på nett. Tidligere sto det lange køer utenfor skattekontoret den dagen listene ble lagt ut. Folk sto med notatblokk og noterte hva venner, naboer, kollegaerb familie tjente den gang også. Var få som sjekket kun seg selv for å si det slik. I Oslo kunne køen være på flere timer de første dagene etter at listene ble lagt ut.

Anonymous poster hash: bdfb1...c10

• Liker 4
Skrevet

Jeg har motsatt inntrykk. Hvorfor er nordmenn livredde for å snakke om økonomi. Kjøpte meg nettopp et nytt hus. Gode venner jeg har hatt i mange år unnskyldte seg da de spurte om hva jeg måtte gi for det. Hvorfor synes de det er frempå å spørre om slikt? Det er offentlig tilgjengelig informasjon ...

I mine øyne har man et usunt forhold til penger når man ikke tør snakke om det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...