Gå til innhold

Å ikke ville ha barn er unaturlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og bladde meg gjennom en tråd som handler om menn, og blant annet om hvorfor flere menn er barnløse nå.

Så, er det å ikke ville ha barn unaturlig?

For meg så er ønsket om barn veldig naturlig. Det som er naturlig for meg, det trenger ikke å være naturlig for andre så jeg har valgt å ikke blande meg så mye bort i det.

Anonymous poster hash: d506a...7e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke min påstand, altså, men jeg ble litt nysgjerrig hva andre tenker og mener.

Skrevet

For meg er det å få barn noe jeg absolutt ikke ønsker, verken nå eller i framtiden. Jeg har samboer, og har ment dette i mange, mange år.

Grunnene er enkle: jeg har ikke noe behov for det. Jeg ønsker ikke gå gi fra meg den friheten jeg har nå, hvor jeg kan reise, dra på konsert og kino når jeg vil. Jeg må ikke komme hjem om ettermiddagen (som også er grunnen til at jeg ikke har hund). Jeg ønsker ikke ansvaret.

Mest av alt har jeg bare ikke behovet.

Jeg forstår godt de som ønsker seg barn, og støtter dem i det. Det er helt naturlig å ønske seg barn.

Men jeg mener det må bli en mye større respekt for de som faktisk ikke ønsker seg barn. Jeg er blir kalt egoistisk, dum, selvopptatt, slem, unaturlig, lite kvinnelig, helt på jordet, og mange flere ting når jeg forklarer at jeg ikke ønsker meg barn. Det er i hovedsak andre kvinner med barn som sier dette.

Selvsagt er barnene dine de viktigste i livet ditt, og selvsagt beriker de livet ditt mer enn noe annet. Men det betyr ikke at jeg trenger barn. Egoistisk er forresten det vanligste argumentet jeg opplever.

Om du ønsker deg barn eller ikke, er en privat sak som ingen har noe med. Men spør du, skal du få svar. Jeg er lei av å måtte forsvare mine valg i livet overfor andre som har tatt andre valg.

• Liker 10
Skrevet

Joda, sånn grovt sett er det jo unaturlig, men det er også unaturlig å bruke prevensjon for å unngå å få barn når man er fjorten, det er unaturlig å benytte seg av god hygiene og helsevesen slik at man lever til man er 80, det er unaturlig å vaksinere barna sine og leve i overflod slik at nesten 100% av barna lever opp. Så jeg vil ikke akkurat påstå at dette med "naturlig vs. unaturlig" er et særlig godt argument for noe som helst...

Jeg skal ikke ha barn, og vurderingen rundt hva som er naturlig har ingen innflytelse på den avgjørelsen.

Anonymous poster hash: f6fda...296

• Liker 16
Skrevet

Er det egentlig så unaturlig å bruke prevensjon, vaksinere seg ol? Du kan ikke sammenlikne oss med dyr, som ikke har slike tanker/muligheter..

Som menneske, er det naturlig å bruke prevensjon for å ikke få barn når man ikke ønsker det. Dyr går mye mer på instinkter..

Men jeg er helt enig i at argumentet naturlig vs. unaturlig, kanskje er et noe uheldig argument i mangel på noe bedre.

Anonymous poster hash: 853cb...20c
Skrevet

Joda, sånn grovt sett er det jo unaturlig, men det er også unaturlig å bruke prevensjon for å unngå å få barn når man er fjorten, det er unaturlig å benytte seg av god hygiene og helsevesen slik at man lever til man er 80, det er unaturlig å vaksinere barna sine og leve i overflod slik at nesten 100% av barna lever opp. Så jeg vil ikke akkurat påstå at dette med "naturlig vs. unaturlig" er et særlig godt argument for noe som helst...

Jeg skal ikke ha barn, og vurderingen rundt hva som er naturlig har ingen innflytelse på den avgjørelsen.

Anonymous poster hash: f6fda...296

Ok.

Her er hele sitatet fra tråden (bare for å gjøre det klart, det er ikke mitt sitat eller min påstand):

Det er ingen ting som tyder på at de ikke skulle ville ha familie. Det er noe alle blir trekt mot og handler om følelsene vi er skapt med. Det å ikke ville ha barn er unaturlig.

Skrevet

For meg er det unaturlig å skulle ha barn. Det er bare så utrolig langt unna hva jeg ønsker. Jeg tror faktisk jeg hver eneste dag tenker på hvor glad jeg er for at jeg ikke har og ikke skal ha barn.

Det handler ikke om frihet for min del, jeg har hund og hest som begrenser fritiden min mye. Men bare at det er feil for meg.

Men jeg er lesbisk også, så jeg er jo egentlig unaturlig nok som det er! :P

• Liker 4
Skrevet

Jeg satt og bladde meg gjennom en tråd som handler om menn, og blant annet om hvorfor flere menn er barnløse nå.

Så, er det å ikke ville ha barn unaturlig?

For meg så er ønsket om barn veldig naturlig. Det som er naturlig for meg, det trenger ikke å være naturlig for andre så jeg har valgt å ikke blande meg så mye bort i det.

Du mener "naturlig" som i det å tvinge en stakkars bevissthet inn i en virkelighet med uungåelig lidelse og død via et falmende kjøttkostyme?

• Liker 3
Skrevet

For meg er det unaturlig å skulle ha barn. Det er bare så utrolig langt unna hva jeg ønsker. Jeg tror faktisk jeg hver eneste dag tenker på hvor glad jeg er for at jeg ikke har og ikke skal ha barn.

Det handler ikke om frihet for min del, jeg har hund og hest som begrenser fritiden min mye. Men bare at det er feil for meg.

Men jeg er lesbisk også, så jeg er jo egentlig unaturlig nok som det er! :P

Nå synes jeg ikke det å være homofil er unaturlig heller, om du skal bruke det utrykket ;) Og er du i et homfilt forholdt, synes jeg det er like naturlig å ville ha barn som å ikke ville ha det. Mennesker er komplekse skapninger :P

Jeg synes det er godt det ikke bare er meg som ikke ønsker meg barn, rett og slett fordi jeg ikke vil bruke tiden min på det, og ser ikke for meg at det er noe som gjør meg lykkelig (hadde jeg blirr gravid og fått er barn, ville det selvsagt blitt det viktigste i livet for meg, men ville nok alltid lengtet tilbake til "friheten"..).

Skrevet

Nå synes jeg ikke det å være homofil er unaturlig heller, om du skal bruke det utrykket ;) Og er du i et homfilt forholdt, synes jeg det er like naturlig å ville ha barn som å ikke ville ha det. Mennesker er komplekse skapninger :P

Jeg synes det er godt det ikke bare er meg som ikke ønsker meg barn, rett og slett fordi jeg ikke vil bruke tiden min på det, og ser ikke for meg at det er noe som gjør meg lykkelig (hadde jeg blirr gravid og fått er barn, ville det selvsagt blitt det viktigste i livet for meg, men ville nok alltid lengtet tilbake til "friheten"..).

Hehe, joda, syns det jeg også, ville bare sette det litt på spissen! :P

Er veldig få lesbiske jeg kjenner som ikke vil ha barn, så man slipper på en måte ikke unna det lenger, det er ikke sånn at folk tenker at når man er lesbisk skal man ikke ha barn.

Jeg vet jeg ville blitt ulykkelig om jeg måtte blitt mor. Da kjæresten og jeg var nyforelska (vi visste begge at vi ikke ønsket barn før vi ble sammen) sa vi at om den ene skulle skifte mening hadde den andre måttet gå med på det - så fremt man slapp å føde selv - fordi man ikke ville forlate den andre. Nå tenker jeg faktisk at om hun skulle kommet hjem med et brennende barneønske...så hadde jeg ikke greid å fortsette forholdet. Og jeg elsker henne virkelig, og vil være sammen for alltid.

Men barn...nei. Hadde jeg ved et mirakel blitt gravid hadde jeg tatt abort.

Får holde å ha hund sammen, han betyr ekstremt mye og er som en lightversjon av unge. En veldig søt og pelsete en som ikke griner! ;)

• Liker 3
Skrevet

Hehe, joda, syns det jeg også, ville bare sette det litt på spissen! :P

Er veldig få lesbiske jeg kjenner som ikke vil ha barn, så man slipper på en måte ikke unna det lenger, det er ikke sånn at folk tenker at når man er lesbisk skal man ikke ha barn.

Jeg vet jeg ville blitt ulykkelig om jeg måtte blitt mor. Da kjæresten og jeg var nyforelska (vi visste begge at vi ikke ønsket barn før vi ble sammen) sa vi at om den ene skulle skifte mening hadde den andre måttet gå med på det - så fremt man slapp å føde selv - fordi man ikke ville forlate den andre. Nå tenker jeg faktisk at om hun skulle kommet hjem med et brennende barneønske...så hadde jeg ikke greid å fortsette forholdet. Og jeg elsker henne virkelig, og vil være sammen for alltid.

Men barn...nei. Hadde jeg ved et mirakel blitt gravid hadde jeg tatt abort.

Får holde å ha hund sammen, han betyr ekstremt mye og er som en lightversjon av unge. En veldig søt og pelsete en som ikke griner! ;)

Regnte med det var spissformulert, ja ;)

Samme her. Alternativet et er barnløst samboerskap, eller ikke noe samboerskap. Akkurat på det punkter går jeg ikke på kompromiss.

Skal han absolutt ha barn, får han finne noen andre å gjøre det med. Men jeg har sagt dette helt siden vi møttes, så tror han har forstått det nå :fnise:

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hva legger du i ordet naturlig da? Jeg tolker det som "hva man fra naturens side er ment å gjøre". Og da er det unaturlig å ikke ønske barn. Men som noen nevnte, det er mye vi gjør som er unaturlig. Dessuten er naturen full av avvik fra "normalen", så sånn sett er det jo naturlig likevel.

Jeg streber hvertfall ikke etter å leve et mest mulig naturlig liv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si det er unaturlig. Fins jo mange som ikke ønsker barn, og de syns det er helt greit.

Skrevet

Dere som ikke vil ha barn, har dere alltid tenkt sånn?

Jeg kan ikke huske annet enn at jeg alltid har ønsket meg en familie, særlig fra begynnelsen av 20-årene. Barna mine sier det samme. Selv om de bare så vidt er tenåringer har de et veldig bevisst forhold at de ønsker barn og familie.

Kanskje det henger litt sammen med oppvekst, verdier osv? Jeg elsker det fellesskapet man har i familien, og syns ikke det kan sammenliknes med noe annet. Å bare være to ville vært stusslig, selv om det sikkert er lett å fylle dagene uansett.

Anonymous poster hash: a5c4e...3f0
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er unaturlig, spesielt ikke i vår verden i dag. Det er så mange krav i livet, mye man må ha på plass, i allefall er det mange av oss som føler på at vi må ta en lang utdanning, få jobb, komme oss inn på boligmarkedet. Dette tar tid og krefter. Så er det ikke bare bare å møte en mann / partner og at begge to er på det samme stadiet i livet. I mitt liv var det i allefall ikke plass eller tid til å ønske seg barn. Før jeg var langt opp i tredveårene, og de andre brikkene var falt på plass.

Jeg har to barn og er meget fornøyd og glad for at jeg har dem. Men jeg har aldri kjent på noe behov eller sterkt ønske om barn. Det var mest slik at alle de ytre omstendighetene var på plass, og vi tenkte "hvorfor ikke prøve nå".

Anonymous poster hash: 16bdc...25b
Skrevet

Jeg kan ikke huske annet enn at jeg alltid har ønsket meg en familie, særlig fra begynnelsen av 20-årene. Barna mine sier det samme. Selv om de bare så vidt er tenåringer har de et veldig bevisst forhold at de ønsker barn og familie.

Kanskje det henger litt sammen med oppvekst, verdier osv? Jeg elsker det fellesskapet man har i familien, og syns ikke det kan sammenliknes med noe annet. Å bare være to ville vært stusslig, selv om det sikkert er lett å fylle dagene uansett.

Jeg kommer fra en kjærlig og nær familie, hvor familie er viktig. Likevel har jeg aldri vært sikker på om jeg ønsker å få barn. Fra jeg var barn selv har aldri tanken om egne barn slått meg, tanker om ekteskap og karriere, ja, men barn? Nei. For meg ønsker jeg å leve et liv jeg føler passer meg som person, ikke hva andre måtte ha som oppfattelse av "det gode liv". "Det gode liv" er en subjektiv oppfattelse, hva som er riktig for deg kan være totalt feil for meg feks.

Det å begynne å legge grunner til folks valg, slik som her "Kanskje det henger litt sammen med oppvekst, verdier osv?" synes jeg blir feil. Enhver person er et selvstendig tenkende individ som klarer å danne seg et reflektert syn på noe.

Selv mener jeg ikke at barnefrie mennesker er unaturlig. De har derimot tatt et bevisst valg basert på egne grunner ingen andre egentlig har noe med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp i en nær og god familie, med en mor som alltid ønsket seg barn. I tidlig 20-årene tenkte jeg ikke noe særlig over det å få barn, verken ene eller andre veien. I slutten av 20-årene fikk jeg samboer og vi har nå vært sammen i ti år - og ingen av oss ønsker oss barn. Det har utviklet seg gradvis etterhvert som jeg har blitt eldre.

Man kan gjerne snakke om at det er unaturlig, men det er egentlig temmelig irrelevant. Det er mye vi gjør som er "unaturlig", f.eks å bruke et toalett fremfor å tisse bak en busk. Så synes ikke det er et ord som betyr noe.

Skrevet

Jeg, personlig, har alltid tenkt sånn ja. Jeg er "enebarn", men har 6 stesøsken, så vi var en stor familie hvor disse personene bodde hos oss med jevne mellomrom. De fleste av disse har nå 2 eller flere barn, og trives med det. Men selv blir ønsket om å ikke få barn sterkere og sterkere etter hvert som jeg blir eldre, og jo flere små barn vi får i familien, jo mindre ønsker jeg meg barn selv.

Skrevet

Jeg har aldri ønsket meg barn. Jeg liker ikke barn, og vil helst slippe å ha noe med dem å gjøre.

Min samboer ønsker seg heller ikke barn.

Mann, 40.

Anonymous poster hash: 33247...dfb

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har alltid tenkt sånn. Helt fra jeg var barn selv, og jeg husker samtaler med venner om at jeg aldri skulle ha barn. Det har vært en veldig sterk del av meg.

Har vokst opp i en familie der mamma og pappa fortsatt er lykkelig gift, mye familienærhet, ferier sammen og god oppfølging i oppvekseten.

Jeg tror ikke det har med noe sånt å gjøre i det hele tatt. Jeg tror det har med bare at for noen føles det feil, for andre riktig. Som med det meste. Å ha barn selv føles absurd og feil for meg, rett og slett. Tror ikke det er noen dypere grunn enn at det bare ikke er riktig for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...