AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Jeg ønsker å legge til min mors etternavn som mitt mellomnavn. Slik jeg forstår det på Skatteetaten siden hjemmesider, er det ikke noe krav om å oppgi mellomnavn? Betyr dette at dersom jeg legger til dette navnet som mitt mellomnavn, behøver jeg ikke endre navn i passet, på førerkortet, bankkort ol? Det stod ikke helt tydelig på hjemmesidene, og jeg er forferdelig dårlig til å finne ut av sånt. Noen som vet? Anonymous poster hash: 8ced0...fcc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Du måla nytt pass og bankkort ja. Jeg gjorde akkurat det samme som deg og la til mammas navn som mellomnavn. Det sagt så haster det jo ikke med mindre du skal ut å reise nå med en gang. Jeg tror det gikk 5-6 mnd før jeg somlet meg til nytt pass, førerkort og bankkort...Anonymous poster hash: 3fbab...537
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Jeg får fortsatt bankkort uten mellomnavnet påført, til tross for at banken har registrert i sine systemer at jeg har mellomnavn.<br /><br />Men nå gjelder det bankkort uten bilde, da...<br /><br />Og når det gjelder pass, så kommer det an på om du reiser ett sted der de sjekker pass eller ikke ved ut og inn reise.<br /><br />Men strengt tatt skal du vel bytte all legitimasjon når du endrer navn.<br /><br /><br /><br />Anonymous poster hash: 87d36...eb3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 I loven som regulerer navn, så står det at det ikke er lov å bruke andre eller annet navn enn det man er folkeregister registrert med. Altså skal alle kort og all id ha samme navn og skrivemåte som folkeregisteret har registrert. Husker ikke i farten hvilken lov det er, men vi har hatt flere tråder på temaet de siste mnd. Søk så finner du.Anonymous poster hash: 831c9...ad7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Jeg la også til min mors etternavn som mellomnavn for noen år tilbake. Jeg har reist til omlag 10 ulike land, både innenfor og utenfor Europa, med pass uten mellomnavn. Dette har gått helt knirkefritt Pleier dog å bestille flybilletter med kun fo- og etternavn. Bankkort og førerkort har jeg alle tre navnene på. Anonymous poster hash: 7f118...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå