AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Jeg er 170 cm høy og veier nå 80 kilo. Har gått ned 4 kilo på tre uker. Målet er å gå ned til 70 eller mindre. Jeg spiser ca 1200 kalorier til dagen, og registrerer alt på My Fitness Pal. Har derfor god oversikt over hva jeg putter i munnen. Jeg trener 3-4 dager i uken; spinning, løping og styrketrening. Er ikke noe særlig sulten, så synes ikke det er vanskelig å holde meg til 1200 kalorier. Humøret er godt, og jeg spiser sunt og variert. Vektnedgangen har jo også så langt vært god. Men jeg blir litt skeptisk når jeg ser en del steder at man bør ha høyere kaloriinntak. Jeg er nesten redd for å prøve å spise mer enn 1200 i frykt for at jeg slutter å gå ned i vekt. Jeg skal på fest på lørdag med en bedre middag, og alkohol. Tenker å drikke 6 halvlitere, så da kommer jeg jo over mitt nåværende dagsinntak bare i øl, men vil dette føre til at jeg går opp i vekt etterpå?? Er det noen som har god peiling her som kan gi meg noen innspill? Anonymous poster hash: b6851...723
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Pass på å spise mer på dager du trene, for ellers får du i deg langt mindre enn 1200 kcal på de dagene. Og på lørdag koser du deg og slår ut håret. Ikke tenk kalorier da. Hvis du vil ha en varig vektnedgang kan du ikke nekte deg selv alt som er godt Anonymous poster hash: 08b07...7c9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Med en vekt på 80 kg høres 1200 kcal alt for lite ut. Med 6 halvlitere vil vekten dagen etter være litt høyere pga karbohydratene binder væske. Dette vil kun være vann i kroppen og du vil ikke legge på deg no fett av dette. Etter noen dager er vannet borte og du vil veie det samme igjen. Kos deg med god samvittighet. Du har allerede vært flink og gått ned 4 kg på 3 uker. Det er ikke dårlig. Anonymous poster hash: fa52a...a6d
Gjest Runforit Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 Det som er problemet med for lavt kcal inntak er at du bryter ned kroppen i prosessen og dermed også reduserer forbrenningen din. Og om du spiser 1200 kcal og trener og brenner bort f.eks 500 kcal så har du i realiteten kun gitt kroppen 700 kcal å leve på og det er oppskriften på katastrofe og mest sannsynlig en kjempesmell på sikt. Du må tenke livsstil, det å endre tankegang, spisemønsteret og forhold til mat og det å være mer aktiv. Med moderat underskudd over tid så vil cm krympe og med jevn trening så vil kroppen bli sterkere og mer veltrent. Men ikke om du sulter deg. Om du legger deg på 1500 kcal de dagene du har fri og 2000 kcal de dagene du trener så vil du gå ned. Du har spist mer enn det for å bli 80 kg. I tillegg så må du tenke the big picture. Så lenge du tar rett valg uke for uke, måned for måned og år etter år så vil ikke en dag en gang i blandt med alkohol og litt mer kcal utgjøre noe forskjell på vekt eller vektnedgang. Å bli fit og sprek er noe som tar tid. Akkurat som den tiden du har brukt tid på å la kropp og form forfalle så må du gi kroppen tid til å bygge seg opp igjen. Det innbærer nok og rett mat, mer aktivtet og trening og tålmodighet. Resultatene vil komme; noe annet er umulig om du gjør det på den rette måten. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Jeg er 172 og 85 kg, og spiser ca 1500 kcal pr dag. Pluss at jeg drikker ett glass vin +1/2 troika på fredagskvelden. Jeg har et veldig lavt aktivtetsnivå pga jeg ikke klarer å bruke beina. Men jeg trener overkroppen med vekter 3 dager i uka. Disse dagene spiser jeg 200 kcal ekstra.Anonymous poster hash: bcc9e...785
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Jeg er 172 og 85 kg, og spiser ca 1500 kcal pr dag. Pluss at jeg drikker ett glass vin +1/2 troika på fredagskvelden. Jeg har et veldig lavt aktivtetsnivå pga jeg ikke klarer å bruke beina. Men jeg trener overkroppen med vekter 3 dager i uka. Disse dagene spiser jeg 200 kcal ekstra.Anonymous poster hash: bcc9e...785 Men går du ned i vekt da? Evt. hvor mye? Takk for svar! De dagene jeg trener, registrerer jeg dette, og spiser derfor flere kalorier enn de dagene jeg ikke trener. Ellers så har jeg trent i 3 år nå, så jeg er ikke direkte utrent. Jeg føler at jeg klarer å gi alt på trening til tross for at jeg spiser færre kalorier enn tidligere. I følge My Fitness Pal skal jeg ligge på 1200 kalorier hvis jeg vil ha en vektnedgang på ca 1 kilo i uken. Jeg føler egentlig ikke at jeg spiser så mye mindre nå enn før, men jeg har kuttet ut snopet og ølen i helgene. Uff, er vanskelig dette! Jeg er litt "alt eller ingenting," dessverre! Anonymous poster hash: b6851...723
Pringle Skrevet 29. januar 2015 #7 Skrevet 29. januar 2015 Men går du ned i vekt da? Evt. hvor mye? Takk for svar! De dagene jeg trener, registrerer jeg dette, og spiser derfor flere kalorier enn de dagene jeg ikke trener. Ellers så har jeg trent i 3 år nå, så jeg er ikke direkte utrent. Jeg føler at jeg klarer å gi alt på trening til tross for at jeg spiser færre kalorier enn tidligere. I følge My Fitness Pal skal jeg ligge på 1200 kalorier hvis jeg vil ha en vektnedgang på ca 1 kilo i uken. Jeg føler egentlig ikke at jeg spiser så mye mindre nå enn før, men jeg har kuttet ut snopet og ølen i helgene. Uff, er vanskelig dette! Jeg er litt "alt eller ingenting," dessverre! Anonymous poster hash: b6851...723 Du er ikke alene om "alt eller ingenting"! Men du kan trene opp tålmodigheten og dermed få mer ro og balanse. Det er ikke mye du skal ned. Nedgangen kan fordeles på kortere eller lengre tid - tar du det over litt lengre tid er sjansen for å lykkes større. Sett vektnedgangen til 1/2 kilo i uka, så kan du spise mer enn 1200 kcal om dagen og fremdeles gå ned i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå